Vänja vid hösilage

S

Stina L

På "min tid" fodrades det inte med hösilage utan det var hö som gällde. Imorgon ska min lilla dräktiga gumma flytta till stall som fodrar med hösilage och jag undrar vilken mängd med hösilage jag kan starta med för att vänja magen vid det?
Sedan undrar jag lite varför många hellre vill fodra med hösilage än hö? Vari ligger fördelarna?
 
Sv: Vänja vid hösilage

Börja med ett kilo och öka sedan med 2 kg/vecka till det hon ska ha. Brukar bli en väldigt mild övergång då. Man kan öka lite fortare mot slutet, det viktigaste är i början när hästen ska vänja sig vid silaget.

Silage är mycket smakligt för hästarna och dammar inte plus att det oftast (vad jag har märkt) är bättre värden om man vill ge mycket grovfoder (låg energi), det är de fördelarna jag kan se!
 
Sv: Vänja vid hösilage

Har du möjlighet att ta med dig det "gamla" höet och blanda är väl det bra, men annars om inte hästen är överkänslig vid foderbyten så behöver du inte ge bara lite o öka.....jag har tvära foderbyten på alla hästar som kommer hit, och det är aldrig någon som reagerat negativt på hösilaget...

för min del tycker jag hösilage är bra...det är smakligt, dammfritt och mycket lättare att få tag på än hö när man har mycket häst..hö åren som går åt h-e är tragiska....och nu är det mer regel än undantag att det är bara somrar med bra skördar.....och dom som vet hur dom skall ta vallarna får oftast bra värden...man är som inte lika beroende av väder som med vanligt hö.....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
974
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 592
Senast: Fazeem
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 900
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp