Vad tycker ni?

Presto

Trådstartare
Nu har jag gjort om min vagn lite :D Vad tycker ni?
Innan (plankan där framme satt inte snätt och det fanns en planka som ryggstöd, men jag hade redan lossa på dom innan jag kom på att jag kunde ta kort)
22697322.jpg

Här har vi öppnat bygeln så vi ska kunna sätta på selen lättare, dom är inte fädigt böjda här
22697303.jpg

Nu har jag skruvat loss alla plankor
22697336.jpg

Nu har jag smörjt in dom med en jättebra träolja
22697376.jpg

Börjat lacka den svart
22697385.jpg

Helt svart
22697404.jpg

Eftersom jag har valt att ha lite rosa grejer till körningen kunde det inte vara röda hjul
22697409.jpg

forts i nästa inlägg

Sv: Vad tycker ni?

Vips!
22697417.jpg

Svart! Nu har vi även satt fast fästen för bakselen
22697425.jpg

Sen skruvade jag på plankorna igen
22697445.jpg

Vi ska till skroten och sätta på ett VOLVO märke här :D
22697448.jpg

Min fina rosa dyna xD
22697450.jpg

Imorgon ska vi sätta på lite grejer ist för svängel också, sen ska vi som sagt till skroten nån dag och sno ett volvo märke haha.

Uppdaterar med nya bilder om ni vill, men visst blev den finare efteråt? :o

Eller vad tycker ni?

Visst blev den snygg!:idea:
Bara jag som kan tycka helt svart e lite trist ibland:angel:

Kan du inte uppdatera me å slänga in en bild på din häst oxå, slipper jag ens försöka rota i minnet va du hade för nått å körde med:o Likaså me selen:o:angel:

Imorgon ska vi sätta på lite grejer ist för svängel
Men, varför inte svetsa fast svängel(ns fäste) först innan målningen:confused:
Vaddå för grejjer lixom?:bump:

Senast ändrad:

Jag ska ju två såna här ist för svängel :idea:
block,-wire.jpg

Sen ska jag har en lina som löper igenom.

Kan ta mer kort på selen i dag, hade tänkt att ut o tömköra en sväng ;)

Här är iaf en mer eller mindre charmande bild på Presto o selen
20911567.jpg

Snyggt ihopsatt med lite balsnören :D Sen har jag bytt ut lädertömmarna mot reptömmar :love:

Men efterhand ska jag köpa en loksele ist.
Rockarden ska vara som inkörningsrockard och till skogskörning

Jag tycker att du måste fixa till skakarna så att du kan fästa bakselen där + att du borde göra så att byglen där du ska fästa skaklarna är hela istället för att ha två pinnar...

Men varför svetsade ni inte dit ett järn stag extra och satte en riktigt svängel i den?

Sen när ni skaffar en loksele (detta gäller arbetsloksele inte lösa lokor) så måste du bygga om skaklarna igen.

Svart färg är praktiskt bara att gå in var som hälst och köpa svart färg, man slipper alla färgkoder och sånt :P

Vi svetsade i sär bygeln som vi ska fästa i däcklen eftersom vi inte har snabbknäppe på selen och det blir massa krångel annars tycker jag. Vi satte inte dit svängel då pappa tyckte detta var en mycket smartare lösning, men om det inte fungar ska vi svetsa dit en svängel.

Jag ska troligtvis köpa en lös loka och förhoppningsvis ska vi inte behöva bygga om skacklarna igen, men än så länge provar vi oss fram :p

Ja den blev allt fin.Ett tips:kan ni inte bygga på ett ryggstöd till.
Jag har en liknande som jag för det mesta brukar ha en filt i så jag tycker ni ser ut att sitta lite långt upp för det korta ryggstödet.

Åh ja där har vi hästen oxå!:love:;)

Rockard till skogskörning?
Fattar va du menar men det låter en aning roligt bara:D;)

Jo, dom där piggarna, vore de inte bra om dom satt en bit ifrån varandra?
För nu är skakelögglorna tvugna att röra sig! Bakåt, när hästen drar och framåt när den bromsar!:crazy:
Men det är ganska svårt att få ögglan helt stilla, då måste man ju fixera den mer i däckeln...
Jag e inte säker på va som är bäst, helt fixerade skakelögglor o skaklarna som rör sig igenom dom, eller skakelögglor som rör sig med skaklarna...

Mina skakeländar har inga piggar alls, har inte blivit att svetsa dit nått, för kapa kunde jag ju göra själv:grin:
Men annars e den däckeln jag har konstruerad så att ögglan är helt stilla och skakeln rör sig genom den:)

Tycker din vagn blev jätte-snygg.
Jag har en liknande vagn och undrar hur du löste det med svängeln.
Har du någon bild på det? //Marlene

Vagnen blev fin, men tycker nog att det vore smartare och mer rejält med en vanlig svängel :p :D Fast smaken är som baken som dom säger.

Jag vill nog häldre ha svängel, men pappa var så inne på detta, han sa att det var mycket bättre :cool:

vi får väl se om det går, annars sätter vi på min svängel bara :p

ser bra ut... var hittade du din dyna??
Vill också ha en sådan!!
maja

Ser bra ut. Var hittade du din dyna? Jag behöver också en sådan!
maja

Du behöver svängeln om du får för dig att tävla med denna vagn! Finns en massa regler för sådant.
Och sedan rör sig hästen ledigare i vagnen och selen, eftersom du då sätter fast draglinorna i vagnen.

Tycker din vagn blev jätte-snygg.
Jag har en liknande vagn och undrar hur du löste det med svängeln.
Har du någon bild på det? //Marlene

Eg är ja inte nöjd med vagnen mer än färgen:crazy:
Men det är nog inte min vagn du menar?:angel:

Senast ändrad:

:crazy: jag fatta ingenting :angel: är trött nu, kanske fattar bättre om jag läser igenom det imorgon igen :p

Till Mindyc: Jag har sytt dynan själv, jättelätt :)

:Till Mindyc: Jag har sytt dynan själv, jättelätt :)

Hur gjorde du? Hur fick du till formen? Köpte du någon sorts dyna som var kilformad eller har du packat stoppning själv?

Hur gick det med svängellösningen ni hade?

Senast ändrad av en moderator:

wtf jag svarade ett jättelångt inlägg i går, undra vad det tog vägen :crazy: måste ha varit trött xD

Jag köpte en madrassliknande skumgummibit, ca. 4cm tjock. Jag klippte första biten så stort som sätet var, sen en till bit, fast mendre bred och sen en ännu mindre bred bit. Sen la jag dom uppepå varandra, så det blev som trappsteg, sen sydde jag ett fodral och la"trappstegen" nedåt. Så på smalaste stället (framåt) är det bara ett lager av dynan och längst bak är det tre lager.

Det har gått väldigt bra med trissorna. Men nu ska jag ta och bredda och höjda dom, eftersom vi nu ska lära Presto och galoppera framför vagn. Hon har en gammal ovana att sparkas lite, speciellt i galoppen, så vi höjer och breddar dom så hon inte ska fastna så lätt om hon skulle få för sig att göra något. (det är så gott som helt borttränat, men jag vill vara på den säkra sidan).

Själva körningen har gått super, Presto går som om hon aldrig har gjort annat. I början hade hon väldigt svårt att svänga skarpt i skritten, för hon ville inte flytta sig i sidled så mycket som hon behövde. Men hon har lärt sig det nu och nu kan hon svänga riktigt skarpt även i traven. Hon har även lärt sig att ta ut svängarna själv när vi är ute och kör, även när hon har bråttom på hemvägen tar hon ut svängarna utan att jag behöver göra något :D bättre ponny kan man inte få.

Jag har inte så många bilder på när jag kör, men här är två iaf.

23251990.jpg

23251992.jpg

Liknande trådar

Körning Nu kommer jag åter igen med mina korkade frågor. Är helt ny inom körningen och tömkörning för instruktör. Har tömkört shettistjejen till...
Svar
5
· Visningar
1 207
Senast: Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka