Vad tror ni? Ang. Straff

Braska

Trådstartare
Om någon som är ung och ostraffad, begår flera brott i samma gärning såsom
Vållande till andras död, smitning, olovlig körning och vårdslöshet i trafik. Vad kan straffet tänkas bli?

Jag tänker direkt på fängelse men eftersom det inte går att bevisa att mannen var påverkad av något ( han som körde) och mannen säger att han inte såg några fotgängare för det var mörkt och ingen av dem hade reflexer och sen att han är ostraffad och så pass ung (inte över 25) gör att att jag ändå tänker att straffet kan bli ganska milt (när jag tänker på milt så tänker jag på allt som inte ger fängelse). Vad tänker ni?

Senast ändrad:
Sv: Vad tror ni? Ang. Straff

Jag vet inte men jag hoppas på fängelse! Minst två år och det är väldigt milt för att ha haft ihjäl någon. Men som sagt, har ingen aning...

Är det inte så att i Sverige så är dom mycket restriktiva med att ge fängelse till såkallade engångsförbrytare?

Två år låter i mina öron inte så mycket men om man tittar på andra liknande brott och dom straff som utgått så får jag till mig att det kanske inte blir så mycket straff i slutändan men vad vet jag.

Jag tänker att om man kör på någon som man inte ser är det ju en sak, även om det är otroligt tråkigt för den som blir drabbad. Att man smiter ifrån det hela gör att jag tycker att det vore på sin plats med ett kännbart straff.

För ett antal år sedan körde en kille in i en busskur utanför Skene lasarett. Han körde på fel sida vägen eftersom han körde ikapp med en kille i den andra filen. Det fanns flera ungdomar i busskuren som skadades och en tjej dog. Han smet iofs inte eftersom han också skadades i olyckan.

Det blev ett rätt långdraget rättsförlopp, men i slutänden blev straffet väldigt milt, om det blev något alls. Kan inte hitta det just nu.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10205085.ab

Själva påkörningen är säkerligen en olycka och det var inte riktigt meningen. Däremot märker man ju att man kör på någon och då stannar man och ringer ambulans och polis så att allting går rätt till.

Jag tror inte att straffet blir så hårt. Villkorlig dom och böter tror jag.

Jag gissar på böter eftersom han inte var (vad de vet iallafall) påverkad och det låter inte som att de kommer anse att han medvetet gjort ett allvarligt risktagande = Det är de två punkterna som brukar göra så det blir "Grovt vållande till andras död" som oftare ger fängelsestraff. Vet dock inte hur mycket smitningen spelar in, tror straffet där ligger på böter eller fängelse upp till 6 månader. Min personliga gissning är att det blir böter.

Senast ändrad:

Den unga kille i Malå som körde på en grupp människor, när han körde över hastighetsbegränsningen på 50 km/h och tvingades väja, fick skyddstillsyn (dömdes till vållande till annans död och vållande till kroppskada). Att den här killen körde olovligt och dessutom smet tycker jag borde medföra att straffer bli mer kännbart, men det ger knappast fängelse.

Om du inte glömde kl och svarade mig:
Skrev jag att jag tror han kommer få fängelse? Nope.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka