Vad räknas som linje avel?

rebeckasff

Trådstartare
Hur långt ut räknar man som linjeavel? Alltså innan det blir "för utspätt" eller vad man kan säga.

Och hur när vill/kan man ha samma?
Har hört något om siffran 6, att led två+4 och 3+3 är ok, men inte närmare?

Och är det på avkomman man räknar var leden landar eller att det är led 3 på mamman och led 3 på pappan?

Har ett sto som jag kollar hingt till som har Northern Dancer som 3:e led och hingsten i fråga har samma i 4:e led.
Räknas det som linjeavel?

Tacksam för svar:banana:

Sv: Vad räknas som linje avel?

Avkomman ska ha hästen i 3+3 eller 1+5/2+4

Jag har funderat på att betäcka mitt ena sto så avkomman får samma hingst i 2+2, hingsten i fråga är en ELIT hingst så det vore intresant att prova.. :crazy:

Jag räknar det inte som linjeavel om det är mer än summan 8 (4+4 tex), men det är ju jag det, vill helst ha mindre. Jag är inte blyg för att linjeavla men man bör ju linjeavla på bra individer som förvärvt sig bra samt vara medveten om att det blir skit så tar man sitt ansvar.
På ditt sto blir det 4+5 vilket är för utspätt för att kallas linjeavel.

Jag får inte rätt på detta med räkningen. Min 2008
Räknar jag rätt om hon är 3+5 på Maraton och därmed är det tillräckligt nära för att du ska räkna det som linjeavel, eller hur räknar man?
Hur skriver man om det är fler hästar som det linjeavlats på i samma stamtavla?
/U

Du verkar ha koll på linjeavel.

Jag tyckte hingsten Dahlwinnie (kan ej stavningen) som går på bruksprovet nu var så otroligt läcker. Om han blir godkänd kan jag inte låta bli att fundera över att betäcka med mitt ena sto som är efter Royal Olymp (Rohdiamant- Florestan). Hingsten i fråga är efter De Niro - Rohdiamant. Är det för närma att göra den kombinationen?

Jag bara spekulerar här nu, blir kanske ingen betäckning alls i vår, det får vi se.:)

pastejja; Det stämmer att det är 8 på Maraton, jag räknar det till linjeavel personligen men det är ändå rätt utspätt. Men med tanke på vilken hingst det är så hade jag varit försiktigt med att använda hingstar med Maraton nära på stoet. Han är ju känd för att ge en del temprament även om de ofta är trevliga sporthästar.
Är det linjeavel på flera så skriver man det, Maraton 3+5, Utrillo 4+5 osv.

Det viktiga i mina ögon är att om man linjeavlar tätt, så som jag haft tankar på att göra med mitt ena sto, blir 2+2 på avkomman, är att man sedan håller det rent i åtminstone ett led, gärna två och inte fortsätter lnje avla på samma blodslinjer, för mycket av det goda ni vet.
Det fina med genetik är ju att det är slumpen, tom 2 helsyskon behöver inte i teorin ha en ända gen gemensamt iom att varje förälder ger hälften av sina gener kan det ju slumpa sig så man får varsin halva s.a.s Så i mitt fall där jag lekt med tanken att papa två halvsyskon så är det inte säkert att de har alls många gener gemensamt.

sassiball; Om jag får det rätt så blir det 3+3, vilket är det "ultimata"

fölet blir:
uee och eue Rohdiamant

pastejja; Det stämmer att det är 8 på Maraton, jag räknar det till linjeavel personligen men det är ändå rätt utspätt. Men med tanke på vilken hingst det är så hade jag varit försiktigt med att använda hingstar med Maraton nära på stoet. Han är ju känd för att ge en del temprament även om de ofta är trevliga sporthästar.
Är det linjeavel på flera så skriver man det, Maraton 3+5, Utrillo 4+5 osv.

Tack för svar, jag blev lite klokare nu :).
Jag hade med Maratons temperament i beräkningen vid hingstvalet, men eftersom jag själv tycker att mitt sto har ett kalastrevligt temperament (enligt min smak) så vågade jag chansa. Föling har fått mycket vilja, och har fram till ganska nyligen ifrågasatt mycket men alltid varit en snäll och läraktig häst (om än envis ;)) som vill vara i centrum. Hon har mycket utstrålning och är rörlig, brun med bläs, fina ben.. Jag tycker att det känns som det är mycket Maraton i henne!
Om Utrillo märks vet jag inte eftersom jag inte har en lika tydlig bild av honom, men 4+5 är ju egentligen inte så stor skillnad mot 3+5..
/U

hej

Jag kan verkligen inte säga att jag är hajj på linjeavel, så jag har en fundering på detta:)
kollade upp en hästs stamtavla och såg att:

e. och ueee. är samma hingst (Elit premerad) asså om jag fattat det rätt 1+4

och även att ee. och uue är samma hingst (Elit premerad) 2+3

Är detta vanligt, eller är detta ett undantag?

KL
Jag har läst lite angående detta med linjeavel men blir inte riktigt klok på hur man räknar. Om mormor och farmor är samma häst blir det då 2+2 eller 3+3? Helt enkelt börjar man räkna på individen som 1 eller räknar man föräldragenerationen som 1.
Om det nu skulle vara 2+2 hur riskabel är då en sådan korsning rent genetiskt (hållbarhetsmässigt)? Svårt att sia om men det är ju endel blod utifrån men mycket är återkommande också. Hekt enkelt hur stor blir inaveln

Man räknar föräldragenerationen som 1.

Min åring har Boheme xx i sig två gånger, farmors farfars morfar och morfars farfar, det blir 6+4.

Ja det gör det.
Inavel är helsyskon eller mamma och son eller far och dotter.

annars finns ju uttrycket all lyckad linjeavel är linjeavel, all misslyckad är inavel :D

Vill du hjälpa mig också då jag har lite huvudbry om två hingstar?
Mitt sto är efter Figaro R ( Friendship-Florestan1) och då undrar jag om kombinatinen med Faustino ( Fürst Heinrich-Florestan ) och/eller även Firenze ( Florestan ) blir helt tok..

Snabb räkning;

Avkomman med Faustino får Florestan i 3+3.
Med Firenze blir det 2+3.

Båda alternativen är okej i mina ögon.

Linjeavel är alltid en inavel. Linjeavel är alltså inavel där man studerar stamtavlor och planerar efter stamtavlorna för att få fram djur som liknar ett viss stamdjur. Att linjeavla är helt omöjligt utan en inavel oavsett vart i stamtavlan resp häst dyker upp.

Tack snälla du..
Mitt sto är nog också linjeavlad;) så det är inget som klingar negativt..

Om hon redan är linjeavlad på F-blodet så skulle jag inte fortsätta linjeavla på det utan välja en hingst fri frå det blodet alt en som har det långt bak.

Jag har en fundering på att betäcka mitt ena sto med en halvbror för att få en 2+2 linjeavel för jag tycker det är intressant, men jag är väl införsådd med att den avkomman kan bli en fullständig katastrof alt bli riktigt bra, eller så blir det en medelmåtta.
Hingsten jag vill linjeavla på är en ELIT hingst med riktigt bra blup så det är inte vad som helst, dessutom kommer avkomman att säljas först när jag haft en tillräckligt länge för att ha hunnit utröna vad som ev. gick snett på den, den kommer dessutom var utredd fram och baklänges oavsett om den ska säljas eller ej.
Ville bara förklara det så det inte blir nåt missförstånd och/eller tjafs.

Det jag skulle komma till är iaf att om jag får ett stoföl genom denna parning som jag anser vara värt att avla på senare så kommer hingstkandidater till det stoet vara helt rena från de blodslinjer som finns i avkomman. För då räcker det med linjeavel på några generationer.
Vid linjeavel är det ju risk att även det dåliga förstärks likväl som det bra.

Det finns en del riktigt spännande hästar i N.A med tät linjeavel som varit mycket lyckad! De ligger en del år före oss i forskning på området dessutom.

Nej, nej..
Hon är inte linjeavlad på F-blodet utan har svensk stam på mödernet ( ue:Bayron ).
men också mormor och mff Bernstein går tillbaka till samma sto längre bak så jag ska inte betäcka med Bocelli eller Ravell kanske;).
Däremot var både Firenze och Faustinos hingstar som jag gillade och isåfall känns det ju inte som att jag, om det skulle bli aktuellt, avlar "för" nära..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 877
Senast: Lhas
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 993
Senast: Takire
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 715
Senast: Blyger
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 953
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka