Vad krävs på ett bra unghästbete?

Praefatio

Trådstartare
Vad skulle ni säga är viktigt på ett unghästbete? Tänker alltså lösdrift året om. Utöver självklarheter som daglig tillsyn, vatten, fri tillgång på grovfoder, saltsten samt ligghall, vad kan man förvänta sig?

Hur små hagar är minimum, hur stora är önskvärt?
Hur många hästar är lämpligt på samma bete?
Vad anser ni är daglig tillsyn, är det visitation av varje individ eller bara översikt?
Vad brukar det kosta att ha sin häst på unghästbete runt om i landet?

Dela gärna med er av era erfarenheter.
 
Sv: Vad krävs på ett bra unghästbete?

Hästar av samma ålder (ettåringar ska inte gå med tvååringar ex.vis då risken är att de får springa mer än vad som är bra, speciellt när det gäller hingstar), samma kön och med en äldre häst som håller lite koll. Intag för fodring och visitering varje dag för varje individuell häst. Bra analyserat foder och uträknad foderstat. Flottörer med bra tryck. Att det inte finns fler hästar än ligghallen mäktar med så att alla helt säkert får komma in. Mer än en utfodringsplats. Stor, gärna kuperad hage. Möjlighet att komma in för upptorkning eller vid sjukdom.
 
Sv: Vad krävs på ett bra unghästbete?

Bör ägare eller hyresvärd stå för övriga foder? Hur anser du att man räknar ut foderstat på fri tillgång?

Och vad bör allt detta rimligen kosta?
 
Sv: Vad krävs på ett bra unghästbete?

Om jag har unghingstar så har jag lämnat dem på ett ställe som jag tycker är den perfekta lösdriften för dem. Där finns sommar- och vinterhagar, alla hagar är kuperade och stora där det även finns skog, hagarna är mellan 5-15 ha. Hästarna är uppdelade efter åldrar och kön, max 10 hästar per flock. Det är full tillsyn som gäller inkl.hjälp när hovslagare kommer, som man dock betalar, så alla hästar kollas dagligen.
Vintertid finns stor ligghall strödd med halm som de kan gå fritt in och ut i. Fri tillgång på analyserat grovfoder, kraftfoder och mineraler ges individuellt dagligen vintertid. Hästarna binds ej upp, men de lär sig snabbt sina egna platser vid utfodringen, det brukar ta någon vecka, sedan står det snällt på "sin" plats (foderbord med spjälor). När kraftfoderet ges är det alltid under tillsyn. Flera flottörer finns i ligghallen. Kostnad för detta är 1750:-/månad + moms, inkl. allt foder. På sommaren kostar det 800:- + moms, då ingår bete, saltsten, vatten och daglig tillsyn.
 
Sv: Vad krävs på ett bra unghästbete?

Här kostar det 1100kr/mån.
Då ingår tillsyn, vatten, fri tillgång på hösilage, & salt. Ligghall och ca 5h bete på sommaren (ibland tar betet slut och då flyttas de till annan hage). Vinter/vår/höst-hagen är kanske 8h?? om inte större..
Det ingår också verkning och avmaskning.
Med daglig tillsyn innebär att man gör en "översikt", ser så att alla ser ok ut. Vissa hästar är ganska skygga och svåra att göra en ordentlig visitation på.. Kommer de nära kan man titta lite extra.
I hagar där jag har mina hästar går ca 10-15 individer. Kommer in fler när fölen vänjs av (ca mars-april) och försvinner några på hösten/vintern då 3åringarna rids in :)

Jag tycker att det är ett billigt alternativ och fungerar bra, man skulle säkert kunna ta några hundralappar till eftersom verkningen ingår också :)
 
Sv: Vad krävs på ett bra unghästbete?

Oj, det var billigt! Det kan inte gå runt ekonomiskt även om man skördar eget grovfoder och halm, sedan allt annat som ska till + servicen. Jag har eget stall annars, så jag vet vad det kostar med grovfoder och strö. El, vatten, staketunderhåll mm samt jobb med tillsyn därtill och dessutom verkning och avmaskning, så de måste gå rejält minus på sina inackorderingar.
 
Sv: Vad krävs på ett bra unghästbete?

Bör ägare eller hyresvärd stå för övriga foder? Hur anser du att man räknar ut foderstat på fri tillgång?

Och vad bör allt detta rimligen kosta?

Det beror väl på hur ägaren och fodervärden vill ha det? Vill jag som ägare ha ett annat kraftfoder än vad som erbjuds så får jag betala. Vill hyresvärden inte stå för kraftfodret får jag betala.

Man får rätt snart ett hum om hur ofta man ställer in en bal och vet man ungefär hur mycket balarna väger är det lätt att räkna ut. Ett visst svinn blir det alltid, hur mkt beror på hur man serverar fodret.

Jag tänker mig att det är skillnad på om det är ettåringar eller 3-åringar det handlar om (de senare orkar trycka i sig mer mat). Kan tänka mig en kostnad på allt från 1200 - 2500 beroende på var i landet man bor och hur mycket som ingår (verkning, avmaskning, vaccinering etc).
 

Liknande trådar

Hästvård Obs! Jag är i tät kontakt med veterinär och han är under utredning. Men vill kolla om fler har erfarenheter av samma sak. Har ni andra...
Svar
12
· Visningar
2 257
Senast: miniola
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 601
Senast: svea
·
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 249
Senast: Kiwifrukt
·
Anläggning Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift. Hjälp mig med synpunkter...
Svar
15
· Visningar
2 174
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp