Vad kan det här vara?

norrland65

Trådstartare
Gammelhästen mår inte så bra, har fått konstiga symptom:

jättesvullen båda bak
åt varken hö eller kraft den dag det upptäcktes
allmänt hängig, såg trött ut
skakade i kroppen
mkt stel i bakpartiet

Vet har varit ut. Har funderat på virus, korsförlamning eller lymfangit. Blodprover tagna som inte visar något onormalt, så virus är det inte, förmodligen inte korsförlamning. Lymfangit? Men vi har inte märkt av några sår på honom.

Behandlats med Finedyn, spruta direkt i blodet första dagen. Sedan "påsar i maten" i några dagar. Pigg därefter, började äta igen.

Vad kan det vara? Detta uppkom plötsligt en dag. Möjligen att vi tyckt att han varit något galligare om benen någon tid innan.

Jag funderade på hjärtat. Det är ju en gammal häst. Men vet lyssnade, och hittade inga avvikelser.

Ingen feber...

Vad kan det vara! Ideér?? Tager tacksamt emot! :bow:

Norrland

Sv: Vad kan det här vara?

Hm...Ehrlichias kan ju yttra sig på de allra möjliga konstiga sätt. Nuförtiden tar folk häromkring ehrlichias-prov så fort det inte är uppenbart vad som är fel...Kan vara värt att kolla iallafall? Då tar man ett blodprov och brukar få svar några dagar senare.

PathOfClovers skrev:
Hm...Ehrlichias kan ju yttra sig på de allra möjliga konstiga sätt. Nuförtiden tar folk häromkring ehrlichias-prov så fort det inte är uppenbart vad som är fel...Kan vara värt att kolla iallafall? Då tar man ett blodprov och brukar få svar några dagar senare.

Tack för svaret. Kan vara värt att kolla. Hur behandlas det? Är det lika knepigt som fästingsjuka på människor?

Har dock för mig att Ehrichias inte förekommer lika frekvent här uppe som söderut. Känner faktiskt inte till någon häst alls som drabbats i mina trakter. Undrar om det stämmer, jag kan ha fel.

Norrland

Det behandlas kanske olika på olika hästar, en häst från vårat stall fick det konstaterat och fick åka till klinik, fick behandling i 10 dagar konstant där, om jag kunde minnas vad det var med... Hon tappade ALLT, såg ut som ett staket när hon kom tillbaks. :(

Det kan nog stämma att det inte är lika vanligt i norr, men som sagt kan vara värt att testa.

Allergi
Min kbl travare blev precis likadan förut. Svällde i benen, hängig, trött och orkeslös. Bara stod. Och jättestel i bak. Var nästan så vi funderare på och ta bort honom. Visade sig att han hade fått en allergisk reaktion. Exakt mot vad vet vi inte, men vi bytte hö och hage och då blev han frisk. Nu är han pigg och glad och helt ok:)
fick också finadyl och det hjälpte

Liknande trådar

Hästvård Imorgon ska jag ringa Husaby för utredning. Igår fick distriktarn komma ut akut. Min häst fick ngt anfall. Förra helgen trampade hon...
2
Svar
26
· Visningar
5 506
Hästmänniskan Om tråden ligger fel så får gärna någon moderator flytta den :)! Så här är läget. Min häst är just nu på ett djursjukhus sen lite mer...
Svar
16
· Visningar
1 883
Senast: Beckie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama