Vad händer då kalciumhalten är för hög?

L

loch

Jag vet vad som händer när fosforhalten i foderstaten blir för hög, men hur påverkas en färdigvuxen häst av en måttligt förhöjd Ca/P kvot (=2)??? Finns det något enkelt sätt att få ner kvoten utan att fodra extra med havre?
Tacksam för alla tankar och förslag!!!
 
Sv: Vad händer då kalciumhalten är för hög?

Det låter ju bra.
Fast jag skrev lite fel... för ensilaget vi fodrar med har en Ca/P kvot på 4,2! I övrigt är det helt perfekt, så pass bra att de flesta av hästarna i stallet kommer klara sig på enbart grovfoder den här vintern. Mineraltillskottet blir ju kraffts gröna miner eftersom det är det enda jag hittat hittills som passar att ge med enbart grovfoder... men som sagt- Ca-P kvoten blir för hög! Hjääälp...!
 
Sv: Vad händer då kalciumhalten är för hög?

Jag har sett redogörelser för försök med en kvot på upp till 6 till vuxna hästar utan problem. Grovfoder med mkt baljväxter tex klöver har ofta en hög kvot.
PL
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
3 351
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 839
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 077
Senast: verser
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 298
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp