Vad för hingst?

miamiSwing

Trådstartare
Ska ev ta hem ett sto som är ca 158 hög som ja sen ev ska ta ett föl efter!
Hon har mycket motor ett ok steg.

vad skulle ni tagit för hingst på ett sånt sto som är efter
E. Dragon
U. Shimmering sea xx

Skulle vilja ha en stor hingst med bra gångarter men även hoppar bra!

Sv: Vad för hingst?

Jag hade tagit en hingst som är en multitalang med säker förärvning på det mesta.
Briar känns spontant som ett vettigt förslag, passar in bra på dina önskemål och han lämnar stora avkommor.

Jag skulle ta en ädel och framförallt högställd hingst med bra mun. Inte Briar, utan någon som förädlar mer. Carême kanske? Eller Jaguar Mail?

tack för tipsen! Ska läsa lite om dom och så! har inte så stor koll på hingstarna!

quickstar- Har Briar även fina avkommer till hoppning? Skulle vilja ha en som skulle passa både till dressyr och hoppning!

Briar ÄR en hopphingst som används till dressyr så ja hans avkommor kan hoppa.

Frågan är om det blir så tungt, stoet är ju ändå 50% xx.

Jag tror det, Dragon lämnar vad jag sett allt annat än högställt och knappast ädelt. Har bla sett en xx-dragon, som såg ut som en mindre traktor. Eller snarare dragster. Dock inte jättegrov. Mitt intryck är att Dragon nedärvde sin egen typ mycket starkt.

Då ska jag inte uttala mig så mycket mer om det, jag har bara sett 4 dragon avkommor och alla har varit kanondragare, men de har också haft gammelsvenska moderstammar :-)

Kul, jag har ett sto som är mkt nära släkt med ditt. Hon heter Penny Lane och är e: Dragon u: Shimmering Qeen ue: Long John**-Dolman.

Hon har haft två föl här en -05 e Danzas och en -07 e: Haydn. Nu är hon utlånad och dräktig med Guido.

Om våra ston är lika så är det en långlinjerad högställd hopphingst med coolt temperament som jag rekomenderat , inte Briar:crazy:.
Hingstar som stått på min lista är Radiator, Nobel, Last Liberty, Ronaldinho H och kanske Niveau.

Jag har ridit många avkommor till Dragon med varierande mödernen, fullblod, halvblod och travare. Ingen har varit varit jättegrov, en med fullblodsmorfar var till och med ädel. Alla har kunnat hoppa.

Jag skulle tittat på någon som nedärver både gång och hopp som Highlight.

Hon är en vänlig, medgörlig, glad dam med mkt energi. Hon var mkt het i hoppningen och annat som var lite för kul:angel:. Het men inte okontrollerbar eller farlig på något sätt.
Lite racerponnystuk:p troligen pga dålig ridning då hon var mkt fin i tömkörningen.

Jag har ridit många avkommor till Dragon med varierande mödernen, fullblod, halvblod och travare. Ingen har varit varit jättegrov, en med fullblodsmorfar var till och med ädel. Alla har kunnat hoppa.

Jag skulle tittat på någon som nedärver både gång och hopp som Highlight.

Med tillräckligt mycket fullblod i blir det kanske inte jättegrovt, men högställt? Jag har inte sett någon som med bästa vilja i världen kan kallas det.

De som jag har sett med ren halvblodsstam har varit liknande Quickstars upplevelse, mer "Oj! Föder man upp såna halvblod fortfarande?":eek: Jag gissar att dina ritter på dragonhästar ligger några år tillbaka i tiden, idealet har ju förändats en del, så det som upplevdes som normalt då ser kanske snarast grovt och lågställt ut idag?

Highlight skulle jag vara tveksam till av typskäl.

Jag såg det stoet på en annons tidigare, underbar färg, synd att vi inte har så många hingstar med gulanlag, men om du väljer en av dem är det ganska stor chans att du får en isabell och de är mer lättsålda än andra hästar med samma kvaliteter i övrigt, det bara är så... Hingstar med gulanlag som ger gröna papper i ASVH är vad jag vet Ravell och Bernstein, men nu hoppar de nog inte tillräckligt bra för din smak. En fuxhingst ger högre odds än en brun att få isabell med ditt isabellsto annars. Jag såg Belamour på träning för ett tag sedan när jag var nere på bruksproven, coolare häst får man nog leta efter, han reds tillsammans med flera hopphästar som var ganska vilda. Hopphästarna brallade rätt bra efter att ha hoppat hindren, Belamour travade förbi lugnt och fint och sedan hade han väldigt mycket utstrålning och jättebra gångarter, han såg mycket samarbetsvillig ut under sin ryttare. Belamour hade 6/7 på hoppning, hans far Belissimo M hade dock 8,77 i hoppning på sitt prov, så det finns i hans gener.

Hej hej!
För mig finns det bara en hingst (nästan) och det är Sambesi.
Har själv ett sto som är dräktig med honom och ska föla i maj :)
Han har både dressyr och hopp i sig. Ädel i typen och inte allt för hög 166.

Sen är det ju bara alla andra snygga hingstar man kan välja på.

Och han är inte godkänd... så varför betäcka med honom när det finns godkända hingstar med bättre kvaliteter.

Varför ska man använda en icke godkänd hingst som inte har presterat något speciellt och vars avkommor inte heller har det när det finns hundratals godkända mycket mer framstående hingstar att tillgå?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
709
Senast: Roheryn
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 627
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
678
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka