Vad dammar minst?

T

Tant Asta

Ja, vad dammar minst, spån eller torv? Vilket är dyrast att inhandla? Vilket är lättast att mocka? Fördelar/nackdelar? Bryts torv ner som spån, alltså kan man lägga det på åkrar? Tar det längre tid för det att bli jord än vad det tar för spån?

Min häst har börjat hosta lite nu när han står inne, luften är torr och spånet som han står på dammar lite även om jag vattnar det. Jag tänkte om jag skulle prova att ha honom på torv i stället och se om det blev bättre. veterinären som var ute tyckte att det var en bra idé, men jag glömde att fråga en massa saker...Som ni kanske kan lista ut av frågorna ovanför :angel: Vore jättetacksam för svar!

Sv: Vad dammar minst?

Spån är fräschare
Torv dammar inte lika mycket som spån men är dyrare
Torv fastnar inte så myket som spån gör i täcken etc. Dock tycker jag att torven upplevs som flygigt = det är överallt.

Jag själv föredrar spån, men skulle jag få någon häst som reagerade med hosta hade nog torv varit att föredra

torv dammar minst men gör dock stallet lite mörkare.. torv gör även stalluften ngt bättre.. min veterinär har sagt att jag borde ställa min häst som nyligen diagnostiserats COPD (detsamma som kronisk bronkit) på torv istället för spån som hon står på nu.. så torv e bättre för hosthästar.. :)

Har inte provat torv själv men ska göra det till vintern då hästarna börjar stå inne på nätterna igen, Torv är mycket bättre än spåna att köra ut på åkrarna, torv används som jordförbättringsmedel så det kan man i princip köra direkt ut på åkern från stallet om man vill!

Hej!

Torv är dyrare per bal än spån. Men drygare eftersom den har mycket bättre uppsugningsförmåga än spån. Och så kan man använda det snabbare i ex. jordbruk el i trädgården.

Jag mockar noggrannt och ser till att inte slänga ren torv i onödan. Det går åt en bal per vecka till två hästar. Jag har växelströbädd, alltså jag mockar ut all skit och ALLT som är blött varje dag och fyller på med fräscht när det behövs.

Jag köper en variant av torv som är sållad, den är lite dyrare men den är drygare och dammar mindre samt helt underbart enkel att hantera. Man har silat bort de minsta dammpartiklarna och rötter och grejs som finns i "naturell" torv.

Torv är jättebra för luften i stallet, den har ett naturligt lågt pH, så den neutraliserar ammoniaken i urinet som har hågt pH = bättre för hästar (och människor) med känsliga luftrör.

Nackdelen är väl som någon tidigare skrev, det blir lätt torv "överallt" och lite mörkare än med spån, men annars tycker jag torvens fördelar överväger.

//tina_tiger

VAd menar du med spån ? Kutterspån eller råspån ?

Kutterspån är oftast avdammat, råspån kan innehålla terpentin och irritera känsliga luftrör.

Ang torv,det är skillnad på torv och torv. Det finns okrossad torv och torv som är sållad. Den sållade torven är nästintill dammfri. Så köp INTE vad som helst som det står torv på.

jag har haft min häst på kutterspån hela året och oavsett om de e avdammat som dom säger så dammar det väldigt mkt ändå så de spelar ingen roll att de e kutterspån,, tyvärr.. har provat massa olika märken och alla dammar..
det samma har alla veterinärer jag har pratat me sagt,, spån dammar oavsett om de e kutterspån eller råspån...

:crazy:

Det var en fråga som var lätt att svara på. Spån dammar inte alls och torv dammar ganska mycket. Stor skillnad på de två strömedlen.

Hrm.... Vad har du haft för spån? Jag har haft råspån och balat spån från 2 olika leverantörer. Inget av detta har dammat det minsta. Torv har jag i och för sig bara provat ett märke. Det säljs i mörkgrön plast med en häst på. (minns inte vad det heter alltså) Det säljs på lantmännen bland annat. Det dammade som 17. Häst som tidigare haft hostproblem fick tillfälligt tillbaka detta när vi hade torv i stallet. (borta igen när vi använde spån igen)
Som ni ser föredrar jag spån.

Senast ändrad:

tycker att torv dammar mer än spån. När man kommer hem frå n stallet har man torv ÖVERALLT! Jag lovar.:D Min host-häst blev sämre när hon stog på torv. Men bönderna gillar torv bättre på gärdena än spån.

Det är skillnad på damm och damm. Avdammat kutter är ju fri från skadliga partiklar som du INTE ser. Sen att kutter är lätt och flyger omkring har ju inget med farligt damm att göra.

Torv kan ge intryck av att damma mer, men det beror på att det är brunt och spån är ljusgult. Vidare är partiklarna i torvdammet större, vilket innebär att hästarna inte riskerar att få dem i luftrören.
Så, utan tvekan är torv det allra bästa strömedlet för hosthästar.

Jag har använt mej av torv nu i två säsonger, eftersom min ena häst är hosthäst. Det fungerar jättebra, att mocka är otroligt enkelt och en dag för någon månad sedan fick vi ett samtal från en bonde i grannbyn som undrade om han möjligen skulle kunna ett lass från vår gödselhög. Alla hästägare jag känner brukar få betala för att bli av med sina gödselhögar :p

Immer

Spån dammar. Även stabens dyra.
Sen är det fördelar som att det är ljusare, givetvis.

Hade blandat förut; torv i botten av permanentbädden och sen löst spån ovanpå. Väldigt ekonomiskt.

Efter stora stallstädningen förra helgen kör vi nu enbart torvbäddar på prov. Flyger inte lika mycket när man mockar och ser ut att vara bättre för hovarna.

Kostnadsmässigt är det mindre skillnad nu än för ett par tre år sedan hos oss; spån har ju fått konkurrens av pelletstillverkningen för uppvärmning. Och det är hur lätt som helst att bli av med torvgödsel, precis som Immer skrivit.

EFTER stallet, så är torven helt klart att föredra. Spånet tar flera år på sig för att "försvinna", torven är klar rätt fort. Och ju längre högen ligger desto mindre näring = sämre gödsel.

Det finns ärven sk Torvmix. Blandat torv med spån. RS produkter säljer detta.
Är det bara jag som tycker att torv blir så jä**a tungt när det är blött? På jobbet har vi torv, och hemma spån, och jag ÄLSKAR spånet när man har jobbat med torven en dag.

Vitsen med torven för min del är att den SKA vara tung, vi sparar ju en "platta" i botten för kisset. Minimal ströåtgång :)
Men visst, det blir väldigt ljust och luktar gott av spån också. För vår del har vi bytt för att lättare bli av med gödseln efteråt, och än så länge är det bara ett test.

Torv ger MYCKET bättre gödsel än spån (skulle aldrig få för mig att hälla spån om åkern om det kan undvikas), så den delen av frågan är lätt besvarad.

Vad gäller vad som dammar minst är svårare...

Det handlar ju inte bara om hur mycket damm det blir, utan även hur hästens luftvägar reagerar på dammet.

"bra" damm ska ha partiklar/fibrer som dels fastnar tidigt i luftvägarna istället för att "åka ända ner" och som dels inte är så irriterande för luftvägarna.

I detta avseende är torven bättre än spån.

Så med andra ord - även om torv kan upplevas damma något mer än spån så är torvdammet mindre skadligt än spåndammet, vilket gör att till hosthästar är torv bättre än spån.

En annan aspekt (som även har betydelse för gödselkvaliten) är att torv binder ammoniak otroligt mycket bättre än spån så att det blir mindre mängd ammoniak i stalluften, och ammoniak kan ge inflammationer i luftvägarna.... vilket en hosthäst definitivt kan klara sig utan.

Så i ditt ställe skulle jag ha torv... fast jag har redan torv eftersom det blir bättre stalluft, mera lättmockat, bättre gödselkvalitet, mindre gödselvolym och dessutom är drygare än spån :love:.

angående mockning tycker jag att torv är helt klart det lättaste att mocka i!

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
36
· Visningar
3 152
Hästvård När jag stallade in min häst efter 3 mån ute så började hon hosta efter 3 nätter. Jag hade ströat med torv då min leverantör hade...
Svar
17
· Visningar
2 212
Senast: Flathill
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 549
Senast: Lona
·
Gnägg Jag och min syster är så kluvna över hur vi ska göra med stallplats. Skulle inte haft någon tanke på att flytta, om det inte vore så att...
Svar
18
· Visningar
2 548
Senast: Linnea_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur