Vad är nästa steg?

Iris71

Trådstartare
Ja, vad är nästa steg med min åring? Jag går ofta ut med honom (tyvärr bara på gården eftersom det är så isigt på vägen) både i träns och grimma. Jag har tränat att han ska stanna när jag stannar och gå när jag går och backa när jag backar. Jag försöker även få in att han går fram på smack och stannar på ptrooo.

Men jag blir lite fundersam, hur ska jag få honom att gå utan att jag går före honom när jag uppmuntrar honom att inte gå före mig??? :confused: Jag vill börja tömköra honom....men hur gå vidare från där jag är nu??

Snälla :bow: tips och ideer från er kloka bukefolk :bow:

Sv: Vad är nästa steg?

Jag tycker att du ska låta hästen få vara unghäst tills det är dags för allvar. Det är ett vanligt fel att hålla på för mkt med dem, att trötta ut dem och framför allt tråka ut dem. Så nöj dig med vad han kan, släpp ut honom med andra hästar att busa och växa tills nästa år!

Du ber honom att gå före med att mana på honom bakifrån så som hans mamma eller någon annan ranghög häst gjorde eller gör i hagen. Det är bara ta det lungt, det är svårt för dom att förstå när det helt plötsligt blir en förändelse från att gå bakom till att gå före. Sen är det ju lite läskigt att gå före eller hur? Hålla koll på saker som du annars håller koll på. Visa en lung och bestämd attityd så går det nog bra.

Sen tycker ja nog att du kan börja med lite tömkörning, ska man t.ex. köra in hästen så börjar man tidigt med tömkörning. Men inte på volt dock för att det skadar mer än det gör nytta

Det beror väl helt på vad man har för häst och individ hur mycket man kan hålla på med dem. Är det en häst som ska köras in som 2-åring t ex är det väl inte fel att börja tömköra som 1-åring om hästen tycker det är kul. Men inte för långa stunder åt gången såklart. De föl som fått gå med sin mamma i allehanda sysslor redan från början brukar ju t ex ofta vara rätt så oproblematiska att köra in sedan.

Det enklaste i början är väl om du kan ha en lugn och gärna erfaren medhjälpare som leder hästen medan du successivt förflyttar dig mer och mer bakom hästen med tömmarna. Men öva mycket med beröring av tömmarna på hela kroppen och på sidorna och mellan benen först. Allt eftersom man ser att det fungerar, att hästen förstår både röst- och tömhjälper kan ju medhjälparen släppa efter och bara gå bredvid som stöd till dess att hästen kan gå före helt själv. Lycka till!

Sara-Ida skrev:
Jag tycker att du ska låta hästen få vara unghäst tills det är dags för allvar. Det är ett vanligt fel att hålla på för mkt med dem, att trötta ut dem och framför allt tråka ut dem. Så nöj dig med vad han kan, släpp ut honom med andra hästar att busa och växa tills nästa år!

Okej så här tänker jag -
Gör en plan. Sätt långsiktiga mål, och utifrån detta så sätter du upp delmål. Mellan delmålen så måste du ha en plan och mål med varje pass. Det viktiga med planen är inte hur länge det ska ta tills du når målet, utan att delmålen uppnås på ett genomtänkt sätt - då får det ta den tid det tar.

Det är så olika vad folk har tänkt att göra med sina hästar i framtiden - och det avgör mycket kring HUR åringarna hanteras och tränas.

Angående det någon annan skriver om att låta hästen vara unghäst, så kan jag förstå grejen - när man tränar en unghäst måste man ha massor av lyhördhet och verkligen anpassa arbetet efter situationen och individen, och ha bra tajming vad gäller när man ska avsluta. Men - hästar precis som barn mår bra av att få träna, både fysiskt och mentalt, som unga. På en lagom nivå förstås. Jag tycker det är förkastligt att låta unghästen gå i en hage sina första 2-3 år för att sedan helt plötsligt slänga in den i "skolan om livet". Det är under de första 2 åren som du har störst chans att påverka hästens fysik och verkligen stärka den inför olika underlag och arbeten, och börjar man i tid med lätt träning så kommer hästen vara stark, smidig och bra uppbyggd när du väl vill börja "kräva" arbete av den.

Några praktiska tips kan jag egentligen inte ge dej, det är "vanskligt" över internet tycker jag (det kan bli så fel!).

Själv är jag mest ute på promenader med mina åringar innibyn, då träffar de på både trafik, folk, hundar, allt som kan tänkas hända inne i en by, vi måste gå förbi flertalet hästhagar - träffar folk som är ute och kör och rider sina hästar osv. Åringarna tycker att allt är spännande och iakttar nyfiket allt som händer. Promenaderna stärker deras band till mej, förtroendet och tilliten till mej.
Tränar dem i boxen och hagen (stillastående dvs) med att bli van med schabrak, täcken, gjordar, linor, rep osv över hela kroppen.
Har börjat använda mej av röstkommandon vid promenaderna och jobbar med att förändra placering - dvs att de kan gå snett framför, snett bakom, på sidorna, och ändå är "styrbara" (kroppsspråk!).

Ena åringen följde med sin mor som handhäst under vintern, det var nyttigt men just nu har jag inte möjligheten (ridhästen är inte tillräckligt utbildad ännu).

När det blir dags för tömkörning - tänkte prova innan denna månad är slut, så har jag tänkt ha hjälp som leder honom första gångerna - för att kunna jobba in röstkommandona "bakifrån" (och styrningen) på ett enkelt "pedagogiskt" sätt.

Så gör jag med mina!

Mitt tips till Tömkörning: Ha någon annan som leder hästen medans du håller linorna. Sedan kan personen som leder stegvis flytta sig längre ifrån hästen tills du kan gå därbakom själv.

Tack för alla kloka svar!!:bow:

Det var väl det jag visste att det skulle finnas en massa kloka Bukefalister :idea:

Jag gör inte så värst mycket med min åring.
Givetvis alla vardagliga sysslor som rykt, hovar osv.

Vi har tränat lite på ledövningar, samarbete, förtroende och vi har även gått över lite bommar och mellan koner.

Innan han ska iväg på bete så ska vi lastträna lite och ev. prova träns med bett men bara för att han ska känna på det.
Sedan får han vila och fundera på betet för att till hösten ta upp det gamla igen och ev. lite nya saker,,,,,det beror på hur mogen han är.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 145
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar