Sv: Vad är nästa steg?
Okej så här tänker jag -
Gör en plan. Sätt långsiktiga mål, och utifrån detta så sätter du upp delmål. Mellan delmålen så måste du ha en plan och mål med varje pass. Det viktiga med planen är inte hur länge det ska ta tills du når målet, utan att delmålen uppnås på ett genomtänkt sätt - då får det ta den tid det tar.
Det är så olika vad folk har tänkt att göra med sina hästar i framtiden - och det avgör mycket kring HUR åringarna hanteras och tränas.
Angående det någon annan skriver om att låta hästen vara unghäst, så kan jag förstå grejen - när man tränar en unghäst måste man ha massor av lyhördhet och verkligen anpassa arbetet efter situationen och individen, och ha bra tajming vad gäller när man ska avsluta. Men - hästar precis som barn mår bra av att få träna, både fysiskt och mentalt, som unga. På en lagom nivå förstås. Jag tycker det är förkastligt att låta unghästen gå i en hage sina första 2-3 år för att sedan helt plötsligt slänga in den i "skolan om livet". Det är under de första 2 åren som du har störst chans att påverka hästens fysik och verkligen stärka den inför olika underlag och arbeten, och börjar man i tid med lätt träning så kommer hästen vara stark, smidig och bra uppbyggd när du väl vill börja "kräva" arbete av den.
Några praktiska tips kan jag egentligen inte ge dej, det är "vanskligt" över internet tycker jag (det kan bli så fel!).
Själv är jag mest ute på promenader med mina åringar innibyn, då träffar de på både trafik, folk, hundar, allt som kan tänkas hända inne i en by, vi måste gå förbi flertalet hästhagar - träffar folk som är ute och kör och rider sina hästar osv. Åringarna tycker att allt är spännande och iakttar nyfiket allt som händer. Promenaderna stärker deras band till mej, förtroendet och tilliten till mej.
Tränar dem i boxen och hagen (stillastående dvs) med att bli van med schabrak, täcken, gjordar, linor, rep osv över hela kroppen.
Har börjat använda mej av röstkommandon vid promenaderna och jobbar med att förändra placering - dvs att de kan gå snett framför, snett bakom, på sidorna, och ändå är "styrbara" (kroppsspråk!).
Ena åringen följde med sin mor som handhäst under vintern, det var nyttigt men just nu har jag inte möjligheten (ridhästen är inte tillräckligt utbildad ännu).
När det blir dags för tömkörning - tänkte prova innan denna månad är slut, så har jag tänkt ha hjälp som leder honom första gångerna - för att kunna jobba in röstkommandona "bakifrån" (och styrningen) på ett enkelt "pedagogiskt" sätt.
Så gör jag med mina!