Vad anser ni är bäst "ungval" eller "unghingst"??

E

Emelyne

Vad anser ni är bäst \"ungval\" eller \"unghingst\"??

Jag har en liten undran vad ni andra tycker och har för erfarenhet när det gäller unghästar och då av det manliga könet.
Om ni har kastrerat eran hingst, blev han mycket "lugnare" då eller märktes det inte så mycket....då framför allt om han var "ung" när han kastrerades.
Eller förderar ni att behålla den som hingst? i såfall hur länge (om ni inte har planer på att avla och ska tillslut "ta han")
Lite kul att få reda på hur ni här på buke tycker.
Det beror ju alltid på individen och hur stor respekt den har för ägaren (vilken rang den har) men vissa tycker bara om hingstar och vissa både två och vissa bara valaker. Som en trevlig och kunig kille brukar säga..., "en hingst är aldrig för bra för att bli bli valack"

:bump: :banana:

Re: Vad anser ni är bäst \"ungval\" eller \"unghingst\"??

Jag tycker att så länge den är bra, sköter sig som den skall och inte är hingstig så kan man behålla den till den blir typ 3-4 år sen tycker jag att om man inte skall ha den till avel så kastrera den så att den kan gå ihop med en vanlig flock!! Det är väldigt olika hur dom blir efeter kastrering... Det sker mindre ju tididgare du kastrerar eftersom de inte har hunnit få massa hingst beteenden!

Om man inte ska spara som hingst så är det ju enklast att kastrera relativt tidigt... (1-2 år)
Hingstbeteendet försvinner ganska fort efter dom blir kastrerade. Men är det en unghäst kan den ju busa lite ändå. :)

Jag för min del är en riktig valackälskare, dom är ju väldigt behändiga :cool:
De två senaste hästarna jag kastrerat var två år varav den ena börjat bli riktigt gapig, men ändå lätthanterlig. Eftersom det var jobbigt att höra på och han började bli väl tuff i hagen så åkte kulorna, en månad senare hade jag en klockren supertrevlig valack.
Den andra nafsade och busade och efter kastreringen blev det bra.!

Fördelen med att försöka spara hingsten så länge han uppför sig är att man får lite mer massa på hästen. Jag kan tycka att många valacker ser rätt trista ut när de tas tidigt. Däremot är de ju goa att ha o göra med. Skall man inte spara den som hingst så skulle jag nog ändå vänta ett tag förutsatt att inga olater finns. De blir ju oftast så mycket mer lätta att hantera som valacker.

När man kastrerar hingsten så försvinner ju massan. Det är ju inget som kvarstår när han blir valack.
Jag vet en häst som blev kastrerad när han var sju dagar p.g.a. något fel (glömt vad). Ägarna var oroliga att han skulle bli liten och klen men det är han definitift inte!! :)

Oj - ett favoritämne :devil:

Jag ser bara fördelar med att kastrera tidigt, innan hingstbeteendet kommer, gärna innan ett års ålder, om inte hingsten ska användas för avel då ;). Det finns flera orsaker till det.
1. Du får en trevligare häst utan ett hingstbeteende
2. den kan gå tillsammans med andra hästar och få vara häst, bra för uppfostran och mycket, mycket mer.
3.det blir enklare för dig, i all hantering, du behöver inte vara rädd att han ska springa till grannens sto (eller dina egna) och betäcka någon som inte ska betäckas, du riskerar inte på träningar, tävlingar o.d. att han ska försöka betäcka eller slåss med någon annan häst osv.
4. det finns hingstar som blir stressade av att vara hingstar och därför gör av med så mycket energi så att de inte växer alls i princip, de blir taniga och eländiga. Då kan kastrering vara lösningen.
5. Mycket av hingstbeteendet är, enligt mina källor, ett inlärt beteende som inte försvinner bara för att "kulorna" tas bort. Det kan komma fram i pressade, stressande situationer även då hästen blivit valack - vilket ofta inte är önskvärt.

Det finns säkert fler anledningar. Den enda anledning JAG ser att behålla ett hingstföl som hingst är att den är så fin - allstå minst lika fin/bra som sina föräldrar - så att den är en blivande avelshingst som kan tillföra aveln något.

/sofi

Själv tycker jag att man ska försöka behålla den som hingst, så länge de inte uppstår några olater, jag tror inte för att du kastrerar så får du en trevligare häst att pyssla med, för har du låtit den få olater är det inte säkert att det försvinner bara för att du kastrerar, men hingstigheten försvinner la kanske offtast. svar på, att dom inte kan gå med andra hästar. Vissa kanske inte kan men man ska inte dra alla över samma linje för det finns dom som kan gå med andra hästar. Det beror lite på om dom gjort det från början, då brukar de vara mindre problem, men tar du en hingst som alltid hat gått själv så är ju risken större för att de blir det. det är va jag tycker och tror. :rofl:

// Frida :bump: :banana: :bump:

Lustigt, Frida, att vi diskuterade detta häromdagen. :)

Jag tycker att många tidigt kastrerade valacker ser väldigt menlösa ut, dock inte klena.
Det gick ett intressant program på DIscovery häromdagen om vad som händer i kroppen då man kastrerar människor beroende på vilken ålder pojen/mannen var i. Det borde ju inte vara helt skilt från djuren. Där förändrades inte så mycket hos den vuxna mannen, men om man kastrerade tidigt så fanns det en rad förändringar. Känns som det borde vara bäst att låta individen växa färdigt så mycket det nu går för att sedan kastrera. Återigen förutsatt att hästen beter sig som den skall.

Får jag välja själv så vill jag ha en senare kastrering. Min är tagen som femåring, gick på lösdrift tills dess då jag köpte honom och han är grövre än vad jag tror att han vart om man tagit honom tidigt. Hans brorsa är tagen som 7-åring och är snäppet grövre ändå, så jag tror visst att det blir skillnad. Dessutom har de ofta mer utstrålning om de fått gå som hingst längre. Det är i alla fall vad jag upplever det som.
Nacken försvinner ju sakta emn säkert om det inte är riktiga ridmuskler på den utan bara hingstfett, men de brukar bli bredare över bogparti och ge ett maffigare intryck. Så jag är för sen kastrering.

Kul att höra "allas" åsikter, det verkar vara många som vill kastrera senare, själv tycker jag att det beror alldeles på hur de uppför sig, min två årige hingst är godomligt snäll att ha att göra med, det enda han har börja med nu är att rida på min valack och försöka ta över, men det tillåter varken valacken eller jag.
ibland kan han springa mot mig och börja slå lite med framhovaran för att han vill leka och försöka ta över.
men då går jag emot han och väsnas lite och gör mig stor då går han undan och ställer sig bara och tittar.....han är ca 150 i manköjd nu och han blir två den 26 april det är en quarter och han är redan ganska grov.....men frågan är om jag tar han nu så kanske han blir en såndär "tråkig" långsmal quarter, jag har fundret på att ha han kvar men samtidigt så lär jag nog inte avla på han...om han inte blir riktigt fin så.
men det är svårt att avgöra för det kan ju vara skönt att få tävla utan att man hela tiden ska vara på sin vakt...men en hingst har ju mer att ge när det gäller energi speciellt när de blir äldre.
min arabvalck har varit avelshingst tills han var 9 år gammal och han är helt underbar. och han har ju det där lilla extra när han visar upp sig.
men min quarter kommer förmodligen att bli ganska hög båda hans föräldrar är ca 160 i manköjd och grova, men jag har inte sätt nån helsyskon som är valack så man kan ju inte gämföra...
Det går ju liksom inte att ändra sig sen.....som synd är. :bump:

Hej jag tycker att skall man inte ha hästen till avel så är det självklart att kastrera den så att den kan få ett så normalt hästliv som möjligt.

"Maffighet" sitter inte i kulorna det kan jag intyga... Hingstighet sitter inte heller bara i testesteronhalten (testiklarna) utan det är andra substanser som oxå styr....

Visst kan en unghingst fungera i flock riktigt bra tom om man har en ranghög valack ihagen tex eller (dräktiga) ranghöga ston tex.

Men naturen gör att den kommer att försöka att ta över eller gå och vara nertryckt och min uppfattning är att det inte kan vara ett speciellt harmoninskt liv...

Har själv fyra valacker alla tagna som ettåringar eller drygt det en är 18 år och så ranghög att ingen skulle komma på tanken att bråka med honom om han menade allvar och inte lekte, då backar de flesta fyrbenta.

Har en 6 åring som är så hingstig på våren att vi tagit testesteronprov för att kolla att ingá testikelrester finns kvar vilket det inte gjorde... Men har ett urtypiskt hingstbeteende ,tom ston tror att han är hingst.

4 åringen är en vanlig trevlig lugn valack med massor av hals o muskler....

Likaså vår "baby" på 2 år Massan kommer nog mer från blodslinjerna och att de är friska får rätt mat och rids rätt när det är dags för det....

Visst en hingst som blåser upp sig och vill visa upp sig ser ju läcker ut ,men det tycker jag att en valack också gör när den visar upp sig fast inte lika taggat,och valack eller hingst som står och sover en varm sommar dag ser ju inte så häftiga ut ngn av dom.

Dessutom vill jag inte att hästen vare sig den har kulor eller inte skall showa runt när jag rider...
Den skall då koncentrera sig på vad vi håller på med....

Bäst att förtydliga... jag menar att det är skillnad på att det märks att hästen "visar" upp sig och tycker att det är kul att bli riden och när den för egen del visar upp sig för tex ston....

Men valet är fritt och huvudsak är att hästen är trevlig och mår bra....

Mvh
Tina

Liknande trådar

Gnägg Idag fyller han 22 år, världens bästa Johan! 1991.05.31 - föddes i Karlskoga, blev på en gång en stor favorit hos uppfödarens dotter...
2
Svar
37
· Visningar
5 064
Senast: QRST
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar