Bukefalos 28 år!

Vad är japanskt för er?

Taefill

Trådstartare
Har starka funderingar på att inreda rummet lite japanskt. Inte så att man tror att man gått vilse och hamnat i en japansk byhåla kanske men lite inspirerat sådär.
Men jag har lite problem. För det första kan jag inte bestämma mig för färg/er på väggarna. Enfärgat eller mönstrat? Fondvägg eller inte? Schablonmålning? Fototapet? Ja, ni fattar. Tipsa!
Sen vet jag inte heller riktigt vad jag mer kan ha för små detaljer som ger rätt känsla. Har inget stort rum så jättesaker behöver ni inte tipsa om. På min idélista står rispapperslampa, bambu (som prydnad förmodligen, ev. nån "nyttig" detalj), och så nån japansk växt. Där vet jag inte riktigt vad som passar heller. Vilka blommor förknippas med japan?
 
Sv: Vad är japanskt för er?

Det som jag kopplar ihop med japanskt/den delen av asien, är stilrent, låga möbler, japanska tecken förstås, blanka tyger, mörkt och vitt, bambu, sten och mossa.
 
Sv: Vad är japanskt för er?

Brudorkidé?

Inte mönstrat, skulle jag tycka, utan stilrent, dämpade färger. Kanske vinrött eller vitt. Gardiner utan rynkor eller omtag, utan bara raka gardinvåder i vit bomull eller liknande.

Så sparsmakat och elegant med ett fåtal färger.
 
Sv: Vad är japanskt för er?

Ja, bonsaiträd är häftiga. Problemet är väl att de sällan är så snygga här i sverige.
 
Sv: Vad är japanskt för er?

Tack för idéer :)
Sten, det är ju klart! Nåt med sten och vatten kanske för att få en känsla av lugn.
 
Sv: Vad är japanskt för er?

Jag har funderat lite på att låta väggarna gå mot beige, eftersom jag tycker vitt känns så... Jag hittar inte rätt ord riktigt men "tomt" på ett dåligt sätt. Men vad tror ni om beigea väggar?

Tack för tips på växt :)
 
Sv: Vad är japanskt för er?

Jag har funderat lite på att låta väggarna gå mot beige, eftersom jag tycker vitt känns så... Jag hittar inte rätt ord riktigt men "tomt" på ett dåligt sätt. Men vad tror ni om beigea väggar?

Beige kan bli jättesnyggt i rätt kombination till annat tycker jag.
Varför inte med några motivmålade bambukvistar i en annan närliggande ton, någonstans på väggen?

Olika grässorter kan vara jättesnyggt att ha inomhus i krukor också.

*spånar lite*
 
Sv: Vad är japanskt för er?

Din bambuide var rolig, ska jag klura vidare på! :)
Gräs håller jag med om, det kan vara supersnyggt. Om jag får plats över som jag förmodar (har inte mätt än) ska jag garanterat göra nån snygg grej där med växter, eventuellt lite gräs med där...
 
Sv: Vad är japanskt för er?

Barrträd, inte nödvändigtvis bara bonzai. Det är minst lika snyggt att ha en annan barrträdsväxtlighet i kruka lr i trädgården, beror ju lite på vad man kan ha :angel:
 
Sv: Vad är japanskt för er?

slår man på tokyo färg i katalogerna så är det ofta varianter av vinröd/lila
 
Sv: Vad är japanskt för er?

Vad finns det då för barrväxter som ursprungligen kommer från japan eller är förknippade med japan ändå?

Någon som vet var jag får tag på naturtrogna, plastgrenar med (japanska) körsbärsblommor? Jag avskyr egentligen plastblommor men äkta fungerar ju inte...
 
Sv: Vad är japanskt för er?

japanska tecken, grått , gröna kvist växter, rosa blommor, tystnad, renhet, kyla, ro
 
Sv: Vad är japanskt för er?

Så vitt jag vet är bonzai ofta barrträd :p
Men sådan är ju dyra och de billiga är ofta inte så gamla/fina.

googlade fram två japanska krukväxter xD Fast jag vet inte om jag skulle associera någon av dem till japan x) Japansk Kottepalm och Japansk Starr
 
Sv: Vad är japanskt för er?

Lite skärmväggar antingen med rispapp eller raka former.

Höjden vore att installera en japan i rummet också :)
 
Sv: Vad är japanskt för er?

började googla, tänk vad man kan försvinna in i länkvärlden
DSC_0509_webb.JPG

den väggen vill jag ha.... men det skulle antagligen kyla ner huset för mycket...

250306005_647fe5159a.jpg

typisk japansk skärmvägg/dörr i bakgrunden

sökte på japansk inredning på google och fick upp bl.a. detta:
http://forum.budo.se/showthread.php?p=25108

http://www.viivilla.se/1806.aspx

http://www.aftonbladet.se/hemtradgard/inredning/article347944.ab
 
Sv: Vad är japanskt för er?

*kl*

Japanskt för mig betyder= stilrent, även minimalistiskt, svart, vitt, grått, vinrött, formen jag förknippar med japanskt är kuber,fyrkanter och rektanglar..

Kanske snygga höga vaser i svart och vitt med dom däringa gröna bamburören med några blad på högst upp, är oftst en knorr på dom nån som vet vad jag menar? :confused:
 

Liknande trådar

Utrustning Är det bara jag som älskar att känna mig riktigt snygg när jag rider? Jag känner att det är en sån stor del av livet och därför vill jag...
Svar
13
· Visningar
1 887
Senast: Aliche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp