Vaccination av föl/unghäst

CosmicQueen

Trådstartare
Hur gör ni med vaccinationen på era föl/unghästar?
Vaccinerar ni mot både stelkramp och influensa el bara stelkramp?

Min vet rekommenderade att bara vaccinera mot stelkramp, så att dom får blida sig ett eget imunförsvar. Och sedan vaccinera mot influensa då dom blir äldre, tex då det är dax att ut och tävla.

Så vid hans första spruta fick han bara stelkramp. Nu ska han ha den andra sprutan nästa vecka och jag funderar på om han ska få mot influensa också. Blir så osäker... Om det är dumt att bara stelkrampsvaccinera, om jag bör göra mot influensa osså?

Sv: Vaccination av föl/unghäst

Jag vaccinerar bara mot stelkram, influensavaccin får de först när de är tre år, om de "måste" på grund av tävling.

Mina vaccineras mot båda känns tryggast så det rör sig mycket olika hästar på vägarna runt vår gård. Kan inte se någon anledning till att inte vaccinera mot båda :confused:

Jag vaccinerade mot allting på en gång. Dessutom även mot botulism, fast det gjorde jag inte på en gång.

Om du känner dig orolig så tycker jag att du ska vaccinera mot både stelkramp och influensa. Man vet ju aldrig med influensan, den är lite lurig. Jag hade någ vaccinerat mot båda två.

Jag vaccinerade mot stelkramp när hon var halvårsgammal och mot influensa när hon var nästan 1½. jag väntade medvetet med influensa, jag vill de ska ha en chans att bygga eget immunförsvar själva först.

Nu har jag dock lågriskmiljö.

Botulism vaccinerar jag inte mot.

Om du läser mitt inlägg en gång till så ska du se att där står att jag vaccinerar mina mot både stelkramp och influensa!!! ;)

Vi vaccinerar ungarna "komplett"
Alltså stelkramp/influensa/botulism.
Så när ägarna hämtar på hösten när dom är ett och ett halvt så får dom med sig vaccinationskort att följa.
Då har i alla fall vi, som "uppfödare" gjort vad vi har kunnat för småttingarnas bästa.

Min åsikt är att stelkrampsvaccinering ÄR ett måste.
Dom övriga två är mer frivilligt.

Förr så fick många ungar sin första stelkrampsvaccinen vid frysmärkningen.
Denna rutin har tagits bort.
Skulle tro att det finns ett stort antal travare idag som inte har något skydd alls.

AM

Jag vaccinerar Etan mot stelkramp bara nu. Hade faktiskt veterinären där idag för andra sprutan. Nu dröjer det till nästa.

Liknande trådar

Hästvård Jag vet inte om tråden hamnar fel nu, men då får gärna moderator flytta den. Hur gör ni med vaccinationer på era hästar, har ni alla vid...
2
Svar
22
· Visningar
2 834
Hästvård Hej har 2 ponnier som endast har stelkramp...men tänkte influensavaccinera också. ponnierna på 3 resp 4 år har fått Equip T: då...
Svar
1
· Visningar
782
Senast: Gallardo
·
Hästvård Jag tappade bort min ponnys vaccinationsintyg i samband med att passet skulle skickas in till hennes rasförening (vaccinationerna kunde...
2
Svar
27
· Visningar
5 809
Senast: gylle
·
Hästvård Jag gjorde om grunden i somras på mina pållar då de alltid bara fått två vaccinationer som grund, men jag kände att jag ville göra en...
Svar
7
· Visningar
1 272
Senast: sassiball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka