Vaccin till polle

Felicia wwww

Trådstartare
Hej, ska ta vaccin på hästen imorgon
Hon ska ta häst influensan eller vad den heter och stelkramp.
Någon som vet ungefär vad det kostar?
Hur långt tid rekommenderar ni att man väntar innan man rider osv?
Vad får hästen för biverkningar?

Din veterinär kan säkert svara på dina frågor. Det kan kostar allt från några hundralappar och uppåt. Jag brukar skritta hästen för hand dagen efter pch sen bara skritta ca en vecka efter. Veterinären brukar säga att hästen ej ska bli andfådd eller svettig av ridpasset. Be din veterinär berätta om ev biverkningar och tecken på dessa.

Din veterinär kan säkert svara på dina frågor. Det kan kostar allt från några hundralappar och uppåt. Jag brukar skritta hästen för hand dagen efter pch sen bara skritta ca en vecka efter. Veterinären brukar säga att hästen ej ska bli andfådd eller svettig av ridpasset. Be din veterinär berätta om ev biverkningar och tecken på dessa.

Tack ska fråga veterinären med ☺️

Brukar väl kosta runt 500kr.
Jag brukar låta nyvaccinerad häst ta det lite lugnt någon vecka.
Har aldrig märkt av biverkningar på någon av mina hästar, men här kommer den text som finns i veterinär-FASS:
I sällsynta fall (förekommer hos färre än 1 av 1000 behandlade djur) kan vaccinerade djur uppvisa reaktion på vaccination, vilken kan uppträda som muskelstelhet, lätt, övergående höjning av kroppstemperaturen, vanligen 9-12 timmar efter vaccinationstillfället, eller i form av liten mjuk, icke-smärtande svullnad (10-20 mm i diameter) vid injektionsstället. Dessa symtom försvinner vanligtvis dagen efter vaccination.
Överkänslighetsreaktioner kan förekomma i enstaka fall. I händelse av en allergisk eller anafylaktisk reaktion ska omedelbar behandling ges med lämplig glukokortikoid intravenöst eller adrenalin intramuskulärt.
Smärta vid injektionsstället kan förekomma.

Brukar väl kosta runt 500kr.
Jag brukar låta nyvaccinerad häst ta det lite lugnt någon vecka.
Har aldrig märkt av biverkningar på någon av mina hästar, men här kommer den text som finns i veterinär-FASS:
I sällsynta fall (förekommer hos färre än 1 av 1000 behandlade djur) kan vaccinerade djur uppvisa reaktion på vaccination, vilken kan uppträda som muskelstelhet, lätt, övergående höjning av kroppstemperaturen, vanligen 9-12 timmar efter vaccinationstillfället, eller i form av liten mjuk, icke-smärtande svullnad (10-20 mm i diameter) vid injektionsstället. Dessa symtom försvinner vanligtvis dagen efter vaccination.
Överkänslighetsreaktioner kan förekomma i enstaka fall. I händelse av en allergisk eller anafylaktisk reaktion ska omedelbar behandling ges med lämplig glukokortikoid intravenöst eller adrenalin intramuskulärt.
Smärta vid injektionsstället kan förekomma.
Det priset är normalt om du åker till veterinären och vaccinerar i släpet. En veterinär som kommer ut kostar för det mesta en hel del mer, särskilt om den kommer för en eller ett par hästar bara. Jag undviker att rida hästen svettig dagen efter. Är den inte påverkad eller får feber kör jag på som vanligt sen.

Betalade 1750kr för 2 hästar som vaccinerades hemma för 2 veckor sen.
Dra av ca 500kr så är det för en häst.
Brukar vila ca 3 dagar efter och sen ta det lite lugnare ett par till.

Tror jag betalade ca. 1 000 kr när DV var hemma i vintras. Då var det influensa+stelkramp.
Nu har ju H.H visserligen artros och ska inte stå massor, men alla veterinärer jag har frågat har sagt typ vila samma dag, bara skritt dagen efter och "inte rida hästen helt genomsvettig" de närmaste 4-5 dagarna efter. För mig som rider och tränar på ca. LA nivå dressyr hemmavid betyder det 1 dag helvila, 1 dag med typ 30 min tömkörning i skritt, därefter typ 80-90% intensitet av vanliga pass (vi rider oss sällan genomsvettiga ändå!). Enligt samma veterinärer är det här "helvila/bara skritt i 1 vecka" väldigt gammal och förlegad kunskap, under förutsättningen att hästen inte får några uppenbara biverkningar.

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 810
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 448
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV