Uttalsfråga!

C

cafu

Nu måste jag fråga en grej som jag har undrat lääänge :crazy:

Säger man Bukefalos eller Bukefalos? Alltså vilken stavelse betonar man?

Sv: Uttalsfråga!

Korrekt uttal är med betoningen på tredje stavelsen från slutet, dvs Bukefalos men jag misstänker att de flesta säger på det andra sättet. Enklast är väl att säga Buke? ;)

OK...fast korrekt enligt vem?

Korrekt uttal är med betoningen på tredje stavelsen från slutet, dvs Bukefalos men jag misstänker att de flesta säger på det andra sättet. Enklast är väl att säga Buke? ;)

Det är som LenaH skriver, dock säger jag aldrig Buke och försöker låta bli att skriva det också ;)

Jag gissar att det rätta uttalet är med betoning på e (som i slut-e:et på entré och och succé), alltså bukéfalos?

Edit: Sorbe hade visst samma tanke, men men....

Bukefalos hette Alexander den Stores häst, om jag nu inte blandat ihop det helt och hållet.
Det namnet uttalas Bukéfalos. [ bukeeeefalossss ].

*kl*

I och med att frågan fått sitt svar, behövs det kanske inte fler upprepningar eller fler inlägg om hur man själv väljer att uttala namnet? :idea: Ty tanken med denna tråd var inte att starta en allmän åsiktstråd utan bara att få reda på vad som är korrekt uttal. Ni som vill jämföra kanske kan fortsätta i de övriga trådar som finns på samma tema? :D

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos hette Alexander den Stores häst, om jag nu inte blandat ihop det helt och hållet.
Det namnet uttalas Bukéfalos. [ bukeeeefalossss ].
:bow: precis som jag trode... fast detta fick jag veta efter jag ko9m hit... så jag säger nog buuukehaaalos ist...;)

Liknande trådar

Bukefalos Undrar om bukefalos forum har samarbete med mobiltillverkare? 😁 Sen några veckor tillbaka (tyvärr lite oklart när) så är knapparna för...
Svar
9
· Visningar
484
Senast: Krålus
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
497
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 344
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 487
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar