Utställnings hjälp önskas.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare martina
  • Startdatum Startdatum
M

martina

Satt på sss:s hemsida och funderade på om jag skulle ta o försöka få nån värdebokstav på mina ponnyer.
Jag har ingen erfarenhet av premieringar, avelsvärdering etc. Jag har bara ställt ut på vanliga utställningar med poäng.

Som sagt sitter vid sss och funderar hur fanken jag får in mina små i stamböckerna.
Den ena är 1 år och den andra är 9 år.

Till vad anmäler jag mig? Är det bara att anmäla sig till sommarpremiering och därifrån så hamnar dem automatiskt i en stambok:confused:
Dem har pass och full stam.
Mätinyg sker på plats om jag förstått saken rätt.
Förstår inte om man ska anmäla via svehast el om det är respektive rasklubb

Detta var en jungel, snälla hjälp mig.

Sv: Utställnings hjälp önskas.

Stamboken är de redan med i, om de är registrerade.
Riksstamboken för shetland finns inte längre. Man kan ansöka om RS-nummer och det är numera en "merit" men inget mer.
För att få RS ska de visas på sommarpremiering vid lägst 3 års ålder och uppnå en viss lägsta poäng (35 tror jag) och man skickar sen in ansökan om RS tillsammans med protokollet från premieringen till stambokföraren.
Premieringarna hittar du på SHs hemsida (detta ligger helt utanför rasföreningarna), många av dem är det redan för sent att anmäla till men kolla hur det ser ut i din närhet, kanske finns det någon senare uppsamlingspremiering?
På premieringen mäter man mankhöjd och bedömer ponnyn exteriört.

Sv: Utställnings hjälp önskas.

Tack så mkt för att du redde ut lite frågetecken.

Nu när jag vet vad jag skulle titta efter så inser jag precis som du säger att jag är för sent ute.. :( men så är det när man ingen koll har.:D

Men om jag nu planerar till nästa år. Ska man då sattsa på unghästen eller är mitt äldre sto (mamman) även hon värd att avelsvärdera?
tittade på blanketten http://www.svehast.se/allm/Anmblankettsommar.pdf och funderar då på om lillan som då blir 2 år ska ställas ut på unghästbedömmningen eller kryssar jag i exteriörbed äldre häst? Vad räknas unghästgränsen gå?? (borde ju vara från 3 år, men jag frågar ändå)
"Gamlingen" då?- exteriörbed äldre häst el stambokföring???

Många frågetecken fortfarande men nu ger jag mig inte. Ska åka och titta i sommar på tvååkers sommarpremiering och se om jag blir smartare.

MVH

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka