Utlastning med träns??

M

Move_Over

Om hästen är lite över ett år....behöver man lasta ut den med träns då? Om man exempelvis ska åka till en allmän ridklubb med hästar runt omkring?`?

Sv: Utlastning med träns??

fr att vara på den säkra sidan ja..
Vsrför ska du ut och åka till annat ställe?

Träna..jag vill träna hästen att åka i transport så mycket som möjligt... det är ju även nyttigt för hästarna att lösgaloppera i tex ridhus...

Det är ju bättre att vara säker. På utställningar gäller för hingstar över ett år träns. Mindre hästar, ex. shettis ston får lastas och ledas i grimma endast. Men det är ju inte särskillt roligt om man skulle "råka" tappa sin häst på allmän plats, eller hur? Vad är det för häst du har?

Visst är det lite löjligt att det ska vara på det viset i allmänn miljö med hästar??
Man borde väl ha koll på sin häst,har man inte det så kan man väl ha en repgrimma istället :) så slipper man förstöra munnen på hästen om den skulle dra till...?! bara en fundering som sagt :)

/En icke ridhusmänniska :)

Jag har en arab......problemet är att han inte har vant sig vid träns än....han e bara lite över ett och jag har nyss fått hem honom...'

Jag håller med dig...varför skulle man inte kunna lasta ut hästar med repgrimma....??? :confused:

Tess82 skrev:
Visst är det lite löjligt att det ska vara på det viset i allmänn miljö med hästar??
Man borde väl ha koll på sin häst,har man inte det så kan man väl ha en repgrimma istället :) så slipper man förstöra munnen på hästen om den skulle dra till...?! bara en fundering som sagt :)

/En icke ridhusmänniska :)

Inte riktigt all allmän miljö, vi inom travet använder väl bara huvudlag på hästar som verkligen behöver det. Jag har hittills inte haft en häst som behövt det.

Redan från början leds de i grimma på allmänna platser (t. ex. frysmärkning när de är ca. ett år) och man ser sällan en stökig travhäst på tävling eller träning.

/// ghost

Personligen skulle jag aldrig våga lasta ut en häst i enbart träns, jag anser att skaderisken är för stor om hästen skulle bli rädd o slita sig...(ja, de kan slita sig även med träns) Kanske inte när de sliter sig men när de springer runt kan de råka trampa på tyglarna o göra sig riktigt illa!!

(Jag vet att på tävlingar o så ska man alltid göra det, vilket jag personligen anser är helt galet...men men....som tur är tävlar jag inte sådana grenar där detta krävs... :banana: )

Dessutom om han inte är van vid träns kan de bli rädda för bettet o slita sig pga detta....

Jag skulle välja att ha gimma/repgrimma...o ev träns utanpå/innanför...leda i grimman men passa på att träna att leda i tränset samtidigt om det är det man kommer att göra i framtiden... ;)

Nått krav på att ha träns vid urlastning är det väl sällan annat än på tävlingar och där är det väl inte så mycket att man ska ha bättre chans att hålla koll på hästen som att man inte vill riskera att folk försöker byta mellan träns grimma och träns utan att lasta igen (ja idioter finns)

När man åker till träningar och så lastar man väl iofs ofta ut i träns av samma anledning, enklast att ha det på som man ska rida i senare men ska man bara ha miljöträning och hästein inte är van vid träns (och kontrollerbara i grimma vilket jag iofs förutsätter) så finns det väl ingen anledning att krångla med träns. Vill man vara riktigt säker kan man iofs kolla med anläggningen man ska till det finns ju de som har speciella regler.

En häst som sliter sig i en repgrimma kan väl skada sig rätt rejält också eller? Det är ju ganska smala rep och hårda knutar.

Jo de kan säkerligen skada sig även i repgrimma, men de blir ju inte skadade i munnen...... :bump:

Om man ska lasta ur i träns så kan man ju ha ett longeringsdelta eller kedja mellan bettringarna så att man slipper ha tyglar. Såg på en tävling en häst som gick omkull eftersom den slitit sig vid urlastning och ägaren hade lastat ur med tyglar. Hade det bara varit ett grimskaft hade hästen förmodligen inte gått omkull. Om jag lastar ur med träns så lastar jag alltid ur med longeringsdelta och ett långt bommullsgrimskaft eftresom längden på grimskaftet kan avgöra om hästan kommer loss eller inte. Med ett långt grimskaft kan ju hästen fortfarande går runt en i god fart utan att man tappar hästen eller släpar efter. Tyglarna kan man ju sätta på i efterhand innan man sitter upp.

Hej...

Då jag själv inte använder träns att leda i utom precis innan o efter ridning/longering/tömkörning visste jag inte hur man brukar gå till väga....o om alla gör som du beskriver är det iaf lite bättre än min föreställning... :smirk:

Dock tycker jag ändå att skaderisken är för stor o en häst som har avsikten att slita sig (även om den inte kommer loss) skulle använda sådan kraft att den skulle skada munnen om den har bett i, oavsett hur man sedan "håller" i bettet....

O självklart kan hästen skada sig även i repgrimma...men då en repgrimma verkar på hela huvudet skulle det bli en skada på nacken, vilket kräver MYCKET större kraft än vad en skada i munnen kräver...o risken för en allvarlig skada minskas då enligt mig...man sänker risken för skadan genom att "sprida ut den" på hela huvudet istället för den känsliga munnen/tändera.....

Dessutom har jag upplevt att hästar gärna blockerar sig om det gör ont någonstans...o om de börjar dra, o det gör väldigt ont i munnen så har jag sett hästar som fått panik av bara den anldningen o dragit ännu mera......Däremot gör inte en repgrimma ont på samma sätt då den fördelar trycket över större yta... :)

Det är ju klart att hästen kan skada munnen mycket illa om man har träns, men å andra sidan så beror det ju på vad det är för häst man hanskas med, är det en lugn häst räcker det ofta med grimma/repgrimma, men är det en "vild" och mer svårhanterlig häst så tycker jag att man dör ha träns. Om en häst får panik när man/hästen drar i bettet så tror jag att man snarare bör undersöka hästens mun och därefter bedömma om man kanske bör ha ett annat bett. En hästs som trivs bra med bettet och inte har ont i munnen på något sätt ska inte behöva få panik när man/hästen drar. Om hästen av den andledningen kastar sig ännu mer och sliter sig (i värsta fall) indikerar nog mera att den är rädd för bettet/har ont, vilket inte är meningen. Detta är iaf min teori.

Vill också lägga till något annat. Det kan nämligen vara så att hästen kan tycka tyglarna ur händerna på ägare/den som lastar ur, och om personen i fråga då försöker få tag på tyglarna igen och griper snabbt efter dom så kan det hända att man bara får tag i den ena tygeln och inte i båda, om man då håller emot hårt eller att hästen drar så blir det ju ett enormt tryck i ena sidan på bettet, har man däremot longeringsdelta så fördelas trycket lika i båda bettsidorna oavset hur man håller i grimskaftet.

Senast ändrad av en moderator:

Har han inte vant sig vid träns än så ska du ju absolut inte lasta ur i träns!

Däremot kan du ju lasta, köra en sväng och köra hem igen och lasta ur i grimma, under tiden kan du ju vänja vid träns och när du tycker att han är mogen så lastar du hästen, åker iväg till ridhuset och lastar ur i träns.
För jag antar att detär ett krav på stället dit du ska köra hästen..?
Om det inte är det så lastar du ur i grimma, kedja kan ju hjälpa lite om det skulle vara svårt att hålla pållen, och tränsar utanför transporten eller leder i grimman...

Det beror ju på hur pass lydig du hunnit få din häst och hur ridklubben (?) ser på urlastning i grimma/leda runt i grimma.

Du får väl ta ut hästen hur du vill bara den inte kommer lös..Grimma/träns..vem bryr sig bara åringen hålls i dina händer...

om du kan leda hästen med grimma ser jag ingen anledning till att lasta ur med träns.. jag tycker personligen mer om grimma för om den far runt för d är mycket nytt har jag för det första ett längre rep att hålla i och sen kan jag ta tag ordentligt utan att rycka i munnen...varför ska du göra det annorlunda mot hur du gör det hemma? jag tycker man hela tiden ska sträva efter att ha en sån lätthanterad häst som möjligt..om man inte kan hålla sin häst utan att ha en metallbit i dens mun kanske man ska bröja fundera. hästen känner en fluga på sin hud, varför behöver man en metallbit i munnen (förmodligen den mest känsliga delen på hela hästen..) för att kunna kontrollera den?
Man har glömt innebörden med bett nu för tiden, ett bett är inte till för kontroll, utan för kommunikation..

visste du att man kan tränsa över grimman och ändå få av grimman..? hehe, gör såhär: tränsa över grimman, knäpp upp grimman och ta av den så mycket du kan, nu står du men problemet, du får inte av grimman för bettet är ivägen. ta då in nosstycket på grimman in i hästens mun och ta ut det under bettet...wola.. grimman är av!
går mycket lättare med repgrimma, eftersom den är smalare.. på så sätt behöver man aldrig rikskera att tappa hästen om man är orolig för det..

Men om man ser det i säkerhetsperspektiv,,,,är det löljligt då?

Oavsett om du har en välhanterad häst eller en häst som är lite stökig så tycker jag att man ska ha träns på sin häst vid allmäna platser.
Man vet ju hur fort en häst reagerar och har man då vanlig grimma så är det ganska svårt att få hästen att lyssna på dig.

OM hästen bråkar och du bara har vanlig grimma,,,,om hästen sedan sliter sig för att du inte fått den att lyssna på dig,,,,om du är på en tävlingsplats eller vid ett ridhus med flera andra hästar,,,,,om hästen stökar runt bland männiksor och andra hästar,,,,,det finns ganska många om och kan man minska ner på dom genom att tänka säkert så är ju det bättre.

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: Lejd
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
494
Senast: Emiro
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 064
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama