Utfodring - vad tycker ni?

A

AnnikaH

Nu i vinter har min häst vilat nästan helt, vi har promenerat lite och skrittat ett par gånger men det är allt. Snart hade jag tänkt sätta igång att rida lite mer igen, bara den här envisa vintern kunde släppa sitt grepp :devil: om skåne.

När det gäller utfodring så ser det ut så här i vårt stall:

ca 07.00 Frukost (hö + kraftfoder inne) Utsläpp ca 8.30
ca 13.00 Lunch (hö ute)
ca 17.00 Em fodring (hö + kraftfoder inne)
ca 21.00 Kvällsfodring (hö inne)

Det här har ju fungerat jättebra nu när min häst ändå har vilat, han kommer in och får sitt kraftfoder och lite hö. Jag är i stallet på morgonen och fodrar, några andra släpper ut och sedan kommer jag dit på kvällen efter jobbet ca. 17.30. Ibland tar jag in själv, ibland är det någon annan som tagit in honom.

Men hur ska jag göra nu när jag har tänkt sätta igång att rida????
Det känns fel att ge honom kraftfodret och sedan ta ut honom på en ridtur. Hur hade ni gjort? Räcker det att han får lite hö när han kommer in och kraftfodret efter ridturen istället? Tips mottages tacksamt!

Sv: Utfodring - vad tycker ni?

Självklart kan du rida fast dom har ätit. Fast det beror väl på hur mycket du ger. Men kan du inte lägga dit hälften då? Och den andra hälften efter ridningen. Det är ju bara bra för hästar att äta lite men ofta.

Ge kraftfodret efter du har ridit i stället. Ska gå minst en och en halv timme mellan de har ätit kraftfoder tills de blir ridna.

Får man vara nyfiken o fråga varför du inte har ridit? På vintern är det ju helt underbart att rida! Galopper i snön är ju det bästa som finns! =)

Jag ger aldrig kraft minst 1h innan och efter ridning, eftersom de kan få kolik då. Dessutom har jag märkt av erfarenhet, att många ger "efter rida" till sina hästar. D.v.s. en hink kraft som "belöning". Sen undrar de varför hästarna är stressade och skenar hem med dem...När min första häst stog uppstallad med speciella mat rutiner var han likadan, han stressade järnet. Men nu går han på lösdrift och får när jag tycker att det passar, och han har slutat stressa. Grovfoder har de dock fri tillgång på.
:rofl:

Finns det ingen möjlighet att fodra kraftfoder vid 21 istället för vid 17? Skulle ju kunna lösa dit problem.
Annars hade jag gett hö vid insläpet innan ridningen och väntat med kraftfodret tills efter ridpasset.

Jo, det är säkert härligt, men nere hos oss i Skåne har det en tendens att snöa, töa, snöa, töa osv och då blir det ibland rena rama isgatan under snön och DET ÄR INTE ROLIGT ALLS!
Givetvis är pållen broddad men det kan vara vanskligt ändå. I början av vintern fick han dessutom enorma styltor (har eggbarskor pga strålbensförändringar) men detta avhjälptes nästa skoning med snösulor, tack och lov.

Det är kanske en bra idé :idea: Då skulle han ju kunna äta hö när han kommer in och sedan få kraftfodret i samband med kvällshöet. Jag vill ju inte ge honom kraftfoder direkt efter jag ridit.

Hm, jo du kanske har rätt. Det är inte speciellt roligt att rida när det är jätte halt! =( Fast jag rider ändå, min häst blir knäpp av att stå..

Alazan: Ojdå, måste man vänta en timme efter man har ridit också? Varför kan de få kolik av att få kraftfoder precis efter man har ridit? Tror du det är nån fara att ge 2 dl blöt betfor och en halv dl krafft precis efter man har ridit? Ger det för att få i min häst vitlök och e-vitamin... Det är andra som odrar morgon och kväll och jag vill ge det själv. Kanska ska tillägga att han samtidigt får 2 kg hösilage.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 835
Senast: Twihard
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: ryujaneiro
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 175
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar