Utebliven mens

Con

Trådstartare
Jag har varit utan mens i drygt tre månader och det är nästan så att jag börjar sakna jävelskapet... De vanliga orsakerna jag kan komma på, dvs graviditet, p-piller, och undervikt är inte aktuella i mitt fall. Jag är 21 år och har haft en regelbunden menscykel sedan många år tillbaka.

Min undran är; hur viktigt är det att kolla upp oförklarligt utebliven mens? Jag har läst att man inte utreder förrän uppehållet varat i minst 6 månader, om det stämmer är det kanske ingen poäng att kontakta vården än? Jag befinner mig dessutom i utlandet under ett antal månader framöver så det känns även lite krångligt att söka läkarvård för något som jag inte fysiskt lider av (snarare tvärtom...).
Samtidigt blir jag lite orolig, något ligger ju bakom att det inte fungerar som det ska liksom.

Har någon varit med om något liknande får ni också gärna skriva och (förhoppningsvis) lugna mig!
 
Sv: Utebliven mens

Jag förlorade min ett tag. Började undra när den hade varit borta 1-2 månader. Kollade om jag var gravid - icke. Ringde MVC som hänvisade mig till gynmottagningen. Ringde dit o fick komma rätt omgående. Fick lite piller o kickade igång systemet igen. De sa det väl inte rakt ut men fick intrycket
att det var viktigt att kolla upp problemet.
 
Sv: Utebliven mens

Min mens hade varit försvunnen i 11 månader när jag kontaktade vården. Jag har stått i kö i väntan på en tid till gyn sedan i februari så det är inget de prioriterar om man inte har ont eller så. Du kan nog ta det lugnt och söka vård när du kommer hem. Det kan bara vara en så enkel sak som att din kropp är lite stressad över att inte vara i sin vanliga miljö. Det är inte alls ovanligt att mensen hoppar över några gånger utan att det är något fel.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp