Urinproblem, jag blir galen!

Skogstroll

Trådstartare
Äldre valack.19 år. Kallblodstyp. Under längre tid har han svullnat lite i skapet, vädrar sällan grejen, kissar skvättigt, dålig stråle. Försökt göra rent men han bråkar en del. I måndags när jag tog in hästarna hade han svällt upp rejält och det fanns ödem (vätska under huden) i området runtomkring. kallade ut vet direkt. Knackade ner honom, gjorde rent (även nöten) men vetten ansåg att det inte var tillräckligt mycket för att faktiskt störa kissandet. Hästen har ingen temp, har inte haft. Äter och dricker. Allmänt dricker han lite på vintern dock. Äter inga enorma mängder saltsten. Vet satte honom på penicillin Muskulärt i 6 dagar. Sista tre dagarna har han även fått metacam då penivillinet inte riktigt ville verka (svullnaden gick bara ner lite) Med Metacamet har svullnaden gått ner mera, men inte helt. Ödemen kvarstår. Såg hästen kissa lite i morse, mest droppande. kan dock ha missat början av kissandet. Han verkar inte oja sig något större, inget stönande eller liknande. Men det vill liksom inte bli stråle. Har fortfarande ingen temp. Beter sig ungerfär som vanligt. Ska försöka få ett urinprov idag. Hur nu 17 det ska gå till när han knappt kissar ut något..Vad fasen kan detta vara?? Vet vill alltså kolla för urinsten och urinvägsinfektion. Efter detta prov kommer det tas beslut om vi ska åka till klinik. Hästens allmäntillstånd är ju bra. Hade det ändrat sig åker vi naturligtvis direkt.

Sv: Urinproblem, jag blir galen!

Det låter som att han har fått urininfektin men ta komtakt med vetrinerän. och råd gråga henne/ honom om det.

Urininfektion? Urinvägsinfektion antar jag att du menar, och jag har kontakt med vetten varje dag.

Kan man ge häster tranbärsjuice? :idea:

Näe, jag vet inte jag. Både urinvägsinfektion och stenar gör ju ont. I alla fall på människor, men hästar kan ju ha en annan smärttröskel förstås.

Kan hästar få problem med prostatan?

Hoppas ni hittar ett lättåtgärdat fel!

Jag ger honom äppelcidervinäger i vattnet och maten. Samt homeopatmedel. Vetten tyckte vi skulle avvakta så länge allmäntillståndet är fortsatt bra. Svullnaden har gett sig väldigt mycket även om jag inte tycker att han kissar normalt än. Vid minsta försämring till det sämre tar vi honom till klinik för ultraljud. Jag lyckas inte ta urinprov från honom, han är för blyg;) Så fort jag smyger fram med provröret drar han in den och skäms..Så nu håller jag koll på hans temp och hur mycket han dricker så får vi se.

Alltså, hästen kissar knappt? Och dricker normal mängd vätska? Jag skulle inte låta min häst stå i väntan på provsvar även om allmäntillståndet är okey. Jag hade en 25årig, skitnöjd, skitglad ponny här i somras som var svullen i skapet och kissade med viss ansträngning och när veterinären kom och kollade så hade hästen cancer i snoppen /tumörerna satt i vägen för urinröret. (anledningen till att vi avvaktade med nogrannare undersökning var pga cushings+övervikt som kan ge svullnad i skap). Men hästens allmäntillstånd var i princip oförändrat.

Så åk in och undersök hästen för allt som kan vara fel i snopperiet, för vart tar urinen vägen nu?

Han är helt bra nu. Rörelse hjälpte. Började rida lätt och longera varje dag på inrådan från vet som sa att det troligen var en cirkulations störning och nu har svullnaden gått ner helt. Han dricker mer, kissar bättre och är piggare än någonsin.

Jag hoppas inte jag skrämde dig helt och hållet! Jag menar bara det att det inte alltid går att gå efter allmäntillstånd när något inte fungerar. Ungefär som en häst inte behöver vara halt men kan ha en senskada iaf.

Ett råd vi fick i slutet var att kolla om hästen spände bukmusklaturen när den skulle pissa, då trycker den ju ut pisset mer än att pisset själv rinner ut. Vi såg inte denna spänningen eftersom vi stod som hökar över själva apparaten :S

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 824
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 163
Senast: cf234k
·
Hästvård Måste rådfråga, veterinär är kontaktad men har själv ingen aning i nuläget. Jag ligger själv i influensa och har inte varit i stallet...
Svar
17
· Visningar
2 810
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv