Uppstallningsfråga

W

Wiike

Om en häst blir stulen ur ett stall. Har man fortfarande två månaders uppsägningstid? :confused: Eller hur fungerar det då? (kompisen undrar)

Sen ome n stallchef säger att man kan vänta med deposition och ta det på avbet och lösa det med tiden och helt plötsligt vill säga upp uppstallningen men tar hästarna i pant!! För man inte betalt deposition, hur fungerar det då?? (detta inom en 2 v intervall så hon ändrade sig fort)
 
Sv: Uppstallningsfråga

Asså... Vad ÄR det för stallchef kompisen har?! :eek:
 
Sv: Uppstallningsfråga

Jag vet inte. Dessutom har de inget kontrakt. Hon har stått svart med shettisen där så då borde det inte finnas uppsägningstid alls?? :confused:
 
Sv: Uppstallningsfråga

Den avtalade uppsägningstiden borde rimligtvis gälla oavsett orsak till att man vill säga upp sin stallplats.

Den sista frågan vet jag däremo inte.
 
Sv: Uppstallningsfråga

Oj du svarade precis efter. Finns inga apper på någon uppsägningstid men stallchefen säger 2 mån för så har de på alla vita uppstallningar med kontrakt.
 
Sv: Uppstallningsfråga

Det vanliga är väl 1 månad när man har kontrakt. iaf i de stallen jag har haft min häst inhyrd. Sen finns det de som har längre också.

Om det inte är skrivet något kontrakt så skulle hon kunna flytta när som helst.....Utan att behöva betala något.

Det där med pant och så vidare vet jag inte rikitgt hur det gäller.
Men om din kompis är skyldig stallägaren pengar så tror jag inte att det är så mycket som hästen är värd.....Så det borde inte gå.

Synd bara att hästarna ska få lida för att vissa människot inte håller vad de säger och står för det.
Ring polisen för att rada ut detta.
Lycka till
 
Sv: Uppstallningsfråga

Oftast är den vedertagliga/juridiska uppsägningen 2 månader, detta gäller oavsett skrivet eller muntligt eftersom bägge former av avtal har samma regler. Har man 1 månads uppsägning, tycker jag att man bör ha det på papper, för att undvika vidare diskussion.

Om hästen blir stulen ur stallet/hagen där den står uppstallad, har man fortfarande samma uppsägning det kvittar för den gäller ändå. Däremot kan man bli befriad från åtagande som man har i egenskap av inackordering, te x att delta i fodringar just pga att man är hästlös. Likaså kan även omkostnadsbiten såsom strö, grovfoder och/eller kraftfoder försvinna, men kallhyran kan man inte rubba på annat än om stallägare/hyresvärden ger avkall på avtalet.
 
Sv: Uppstallningsfråga

Wiike skrev:
Om en häst blir stulen ur ett stall. Har man fortfarande två månaders uppsägningstid? :confused: Eller hur fungerar det då? (kompisen undrar)

Sen ome n stallchef säger att man kan vänta med deposition och ta det på avbet och lösa det med tiden och helt plötsligt vill säga upp uppstallningen men tar hästarna i pant!! För man inte betalt deposition, hur fungerar det då?? (detta inom en 2 v intervall så hon ändrade sig fort)

Har de inga skrivna papper så borde hon inte ha någon uppsägningstid.

I mitt kontrakt som är ett kontrakt som är köpt så står det faktiskt att jag inte hra rätt att flytta bort mina hästar om jag har skuld till stallägaren utan att de i princip kan hålla mina hästar i pant.

Detta mycket enkelt förklarat. Men har de inga kontrakt borde de inte kunna ta hästarna i pant.
 
Sv: Uppstallningsfråga

En deposition innebär att man lämnar över något, tex pengar, som en säkerhet. Om hyran betalats som den ska och avtalet sägs upp, då ska depositionen lämnas tillbaka. Depositionen är en säkerhet för uthyraren under tiden avtalet löper, för att den ska få in hyran, och om den inte betalas så kan depositionen vara förbrukad och inga pengar kommer då betalas tillbaka.

Ett annat exempel på depositioner är för nummerlappar på tävlingar, man lämnar en summa pengar och får ut nummerlapparna, man lämnar tillbaka nummerlapparna i rimligt skick och får tillbaka sina pengar. Pengarna är i det fallet en säkerhet för arrangören, om någon kvaddar eller inte lämnar tillbaka lapparna så går depositionen till att fixa nya lappar.

En deposition är alltså bara en säkerhet för att den som lämnar depositionen ska hålla sin del av avtalet, den är ingen skuld som kan växlas mot ett par hästar hur som helst.

/Ida
 
Sv: Uppstallningsfråga

Varför skulle uppsägningstiden försvinna om hästen blir stulen? Det skulle ju rimligtvis även innebära att hästägaren automatiskt miste sin boxplats om hästen stals, dvs får ägaren tillbaka sin häst efter ett par dagar skulle han sakna stallplats!

Men det kanske inte är hästägeren som sagt upp stallplatsen efter stölden utan så att stallägeren säger upp alla/flera hyresgäster? I så fall har ju ägaren till den stulna hästen givetvis rätt till stallplats under uppsägningstiden.

Då är det heller inte konstigt om stallägarern är extra noga med att påpeka att de som inte betalat depositionsavgift måste betala alla hyror innan hästarna får flyttas. De hästägare som betalat depositionen är det ju inga problem för, där "finns" ju redan pengar för sista månadshyran. Den som bara gjort delbetalning däremot får förstås betala mellanskillnaden som återstår när det inbetalda dras från sista hyran. Att detta ska vara gjort innan hästen flyttas är väl inget orimligt krav, även om det kanske kan vara svårt för stallägeren att hindra hästägarna från att flytta, både rent praktiskt och juridiskt!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 400
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 277
Senast: Piaff
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 839
Senast: liiinnea
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 369
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp