Uppsägning av stallplats

Hoppetosse

Trådstartare
Nu behöver jag hjälp av er bukare litegrann..

Jag har sagt upp min stallplats nu och kan inte alls minnas att stallägaren sagt någon uppsägningstid till mig. När jag pratade med h*n idag så var det plötsligt 3 månader! Vantrivs fruktansvärt i stallet så vill absolut inte stanna så länge och har ju dessutom hittat en annan stallplats. Jag frågade om hur högt kallhyran skulle bli om jag flyttade tidigare men jag skulle bli tvungen att betala full hyra även om jag inte stod kvar. ( ingår grov och kraftfoder) . Detta kan väl ändå i te vara möjligt?

Pratade dessutom med en som flyttade innan jag kom dit och hon hade betalat frö en månad och sedan vägrat.

1 månad tycker jag är rimligt och hade såklart tänkt att betala detta.

Finns det något jag kan argumentera för som visar på att jag har rätt?

Tack på förhand
 
Sv: Uppsägning av stallplats

Visst kan det vara möjligt, det beror på vad man avtalar om. Har ni kontrakt? Vad sades vid inflyttning?
 
Sv: Uppsägning av stallplats

Har ni inget skriftligt kontrakt kan du ju i princip dra när du vill. Å andra sidan kan hon slänga ut dig när h*n vill också då... Se till att ha allt skriftligt, lättast så :)
 
Sv: Uppsägning av stallplats

Delvis kl.

Lätt att vara klok i efterhand. :)
Inget kontrakt har vi och h*n sa inget om 3 månaders uppsägningstid.
Tänker ju inte dra och sedan inte betala för mig utan hade ju ändå tänkt betala den uppsägningsmånaden som jag Antog att det var. Finns ingen i stallet som visste att det var 3 månader utan de verkar med ha antagit att det låg på 1 månad.
 
Sv: Uppsägning av stallplats

Finns det inget skrivet så är det en månad som gäller. H*n försöker sig på en rövare bara.
 
Sv: Uppsägning av stallplats

För ett avtal ska gälla så måste båda parter vara med på det, det existerar inget avtal om ni aldrig diskuterat och nte skrivit på några papper.
 
Sv: Uppsägning av stallplats

Okej. Tack så hemskt mycket för era svar. Nu ska jag bara se till att säga detta utan Att det blir sjafs. Svårt det här...:(
 
Sv: Uppsägning av stallplats

För ett avtal ska gälla så måste båda parter vara med på det, det existerar inget avtal om ni aldrig diskuterat och nte skrivit på några papper.

Håller med, så ts jag tycker att du ska betala det du anser vara skäligt.

Jag hade förklarat att det anser jag vara skäligt och vad jag tänker betala i hyra under uppsägningstiden iom att det inte finns något avtalat egentligen och att du bara kan sticka om du lika gärna vill..

Får du mothugg är det ju bara att fråga "vad tänker du göra åt saken?" och att tipsa om avtal för allas säkerhet. samt hänvisa till tidigare hyresgäst uppsägningstid som uppenbart måste ha blivit godtagen, dvs 1 månad.
 
Sv: Uppsägning av stallplats

Har inget avtalats så hade jag inte betalt någon uppsägningsmånad över huvudtaget utan flyttat vid månadsskiftet. (Man kan ju vara schysst å säga till i tid när man hade tänkt flytta däremot).
 
Sv: Uppsägning av stallplats

1. Jag skulle ringa nya stallet och fråga om det skulle ev gå bra att du kommer ev redan imorgon så du har en plan B.

2. Jag skulle tala om för stallägaren att det ni inte har något skrivet avtal och inte heller något muntligt avtal om 3 månaders uppsägningstid och att de som stått här innan enbart betalat 1 månad uppsägningstid.

Och att du också kommer betala för 1 månad och passar inte de så kan du likaväl flytta imorgon redan det är upp till henne!


Vänligt men bestämt och skicka gärna mejl så du har bevis på allt som sägs/skrivs.

Jag tar alltid saker över mejl just för att kunna ha bevis på "muntliga" saker.:)

Och i framtiden... skriv alltid kontrakt=)
 
Sv: Uppsägning av stallplats

Om inget annat är avtalat genom kontrakt, är uppsägningstiden 1 månad från båda parter sida.

Jag tror det står om detta på KOs hemsida.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, behöver lite råd. Om jag inte har någon uppsägningstid varken skriftligt eller muntligt på min stallplats, så borde jag väl i...
Svar
6
· Visningar
1 798
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 276
Senast: Piaff
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 574
Senast: Karamello30
·
Anläggning Hej Undrar vad det står i era avtal. Säg att ni hittar en ny stallplats idag och vill flytta dit och bestämmer er att ni vill flytta...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 529
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp