Upphovsrätt - rasförening?

athena

Trådstartare
Sitter och surfar runt lite på måfå - och hittar en av mina hästar som är ute på annons på en rasförenings hemsida. På sidan ligger bilden (från annonsen, som jag har tagit) och information som står i annonsen. Ingen hänvisning till vem som tagit bilden eller var informationen kommer ifrån.

Som ägare till hästen står inte heller jag utan den tidigare ägaren (har inte gjort ägarbytet, ok, mitt fel, så det må vara ursäktat).

Men - hallå! Gör man så?? Jag blev helt förvånad, nästan chockad och faktiskt förbannad. Visst, tanken är säkert god - att man hittar saluhästar på diverse sajter och lägger ut dem på sin egen. Men varför frågar man inte? Är det så svårt? Det är ju för fan olagligt! Ok om det hade hänt för tio år sen, men nu tycker man att de flesta webmastrar etc faktiskt borde ha lite koll på vad som egentligen gäller.

Jag mailade deras webmaster så får vi se vad jag får för svar.

Usch, ville bara skriva av mig lite, men vill gärna ha reaktioner från andra. Överreagerar jag?

(kom just att tänka på ASVH Örebros hemsida, som jag tycker är föredömlig, men där har de ju faktiskt en hel sida för "Skvaller" - hur funkar det i praktiken, ngn som vet?)

Jag är för övrigt inte medlem i den aktuella föreningen.

Senast ändrad:
Sv: Upphovsrätt - rasförening?

Det enda jag kan tänka mig skulle vara ok är att rasföreningen LÄNKAR till din annons.

Tycker inte du överreagerar, det är du som annonserat och du vill ju kunna ta bort dina annonser när du sålt hästen. Och det kan du ju inte i det här fallet.

Konstigt och korkat.

Fast ibland är det förvånande unga personer som är "webmaster", pratade just med en stallägare vars hemsida sköts av en 16-åring, de kanske faktiskt inte riktigt har koll på vad som är ok att göra?

Maila webmaster och be dem ta bort bilden.
Informera att om de inte gör det får de betala för att använda din bild på sin hemsida, och skicka därefter en faktura till dem.

FInns ju en chans att det står att om man sätter in en bild på deras annonssida så har de rätt att använda bilden? Har du kollat det?
Annars är det solklart brott mot upphovsrätten.
:laugh:

Jag har ingen bild (eller annons) på deras annonssida. Har aldrig haft heller.

Fick svar från webmastern där hon bad om ursäkt (och skyllde på tidsbrist), bilden skulle tas bort och jag utgår från att den är borta.

Nej, man får inte använda andras bilder om man inte har fotografens tillstånd.

Och ingen av er har väl någonsin laddat ner musik eller film från nätet??? Eller kanske olaglig nerladdning inte är så allvarligt så länge det inte drabbar en själv?!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Alternativ till försäkring
  • Radar utomhus

Hästrelaterat

Tillbaka