Uppblött mat i kylskåp, hur länge?

Alexandra_W

Trådstartare
Stod och gjorde foderburkar nyss, jag brukar göra X stycken i ett svep, så behöver jag bara blötlägga 'dagens' undan för undan.

Men kom då att tänka på om man skulle kunna vara ännu mer lat och blöta flera dagars portioner, och förvara i kylskåp? Går det och hur länge i så fall? Är lucern det handlar om, små mängder.

Det skulle ju faktiskt underlätta t ex nu när jag jobbar nätter. Jag brukar i 'vanlig' tid på kvällen komma ihåg att jag ska blöta mat - bara det att då sitter jag på jobbet.. Så kunde jag blöta 2 - 3 dagars ranson och ha i kylskåpet vore det ju praktiskt.

Sv: Uppblött mat i kylskåp, hur länge?

Rent spontant så skulle jag tro att det håller några dagar utan problem.
Vore jag du skulle jag ta och blöta en bytta och ställa i kylen och sen varje dag lukta och "undersöka" den för att själv se när den blir dålig.

Vanlig mat åt oss håller ju flera dagar utan problem så är byttan ren från start och den förvaras i kyl så borde det fungera. :)

Jo var lite så jag började tänka, att vi har ju färdiglagad mat i kylskåp några dagar, så varför skulle inte uppblött gräs kunna ligga i kylskåp några dagar t ex? Silage håller ju några dagar i motsvarande temp osv.

Jag vet inte om man kan lita på näsan dock, alltså om man märker om det blir dåligt direkt det blir det verkligen. Men ska experimentera lite.

hakar på med liknande fråga
Hur länge håller blöt betfor?
Skulle vilja att han fick det på morgonen också, men då får jag göra iordning det dagen innan. Håller lucern bättre(den utan melass)?

när på dagen får du göra i ordning den?? Nu på vinterna så kan den stå 24 timmar iaf men sen i sommar är det bara att glömma när det är varmt då blir den riktigt snusk har haft betfor som jäst när jag kommit dagen efter på sommaren. du kan inte be någon i stallet hölla i vatten på kvällskvisten om det är nån där?

Då får han klara sig utan på morgonen.
Jag gör iordningfodret när jag är där på dagen, så olika från dag till dag. Och det känns inte bra att låta det stå så länge.
Nu äter han bara soja på morgonen, men skulle gärna blanda det med något så det inte dammar.

hakar på med liknande fråga
Hur länge håller blöt betfor?
Skulle vilja att han fick det på morgonen också, men då får jag göra iordning det dagen innan. Håller lucern bättre(den utan melass)?

Jag törs inte ha någon uppnlött mat 'framme' när det är varmgrader. Jag vet inte hur fort det blir dåligt, vet ju de som har betfor i blöt 12 - 24 h i stallmiljö, men jag skulle inte våga chansa. Utan blött färdigt framme i plusgrader är bara någon timme. Men jag har ju turen att ha eget stall, och nära huset (där kylskåpet finns).

Där jag stod förr lades morgonbetfor i blöt på kvällen och kvällsbetfor på morgonen, inga hästar blev sjuka av det, men jag gillade det INTE sommartid och brukade 'ta bort' betforn ur foderstaten till min dam då (den ingick i hyran)

Kan ingen bara fukta sojan åt dig på morgonen?

Liknande trådar

Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 765
Foder & Strö Vår trotjänare blir 30 till nyår. I år är första året hon faller ur fort på vintern och jag gör vad jag kan för att hålla henne i...
2
Svar
28
· Visningar
4 928
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar