Unghund som inte äter hela dagsransonen....

Guttenflickan

Trådstartare
Jag behöver lite hjälp.
Jag är rädd för att min 8 månders blandrastik(schäfer/gråhund) äter lite för dåligt!:(

Hon äter helst bara en gång om dagen, kanske två. Men då är det mellan tiderna 16-23 hon helst äter. Hon äter med god aptit men verkar liksom bli mätt efter halva ransonen med mat! :crazy: Därför får hon i regel som mest i sig lite över hälften av det hon ska ha per dag!

Hon mår absolut inte dåligt, hon är i fint hull, leks med och motioneras dagligen, och hon är pigg och glad! :)

Det jag är orolig över är att hon trots det inte ska få i sig allt hon behöver för att växa bra. Funderar på om man ska ge henne något tillskott kanske? Isf vad?
Eller ska jag helt enkelt gå efter sunda förnuftet och låta henne äta såhär så länge hon är i fint hull och mår bra? Hon kanske helt enkelt är väldigt "lättfödd"?

Kan tillägga att hon just nu går på Magnussons meat & biscuit för växande hundar. Har tidigare provat Royal canin(det åt hon ett tag, sen ville hon inte ha), pro plan för valp(det åt hon inte alls!) samt doggy proffesional(vilket jag tycker innehåller för mycket spannmål för att vara bra mat, men hon åt det som valp iaf)!

Vore grymt tacksam för lite funderingar och svar :bow:

Bifogar två bilder på damen i fråga också :bump:

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=3165250490155&set=a.3165250090145.2123514.1232162377&type=3&theater

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=3165250690160&set=a.3165250090145.2123514.1232162377&type=3&theater

Senast ändrad:
Sv: Unghund som inte äter hela dagsransonen....

vill du få den att äta lite mer så kan du droppa lite blod i maten. det fungerar nog rätt bra på dom flesta hundar med tanke på att dom är tokiga i kött och liknande.

Är ingen expert i ämnet men om jag var du skulle jag inte oroa mig så länge vovven mår bra :) Hon ser ut att vara i fint hull! Söt :)

Har provat det plus en massa andra varianter...;)

Bäst tycker hon maten är när den är uppblött och man har mosat ner något gott i den, men det spelar ingen roll vad jag blöter upp det med, hon äter ändå bara hälften :crazy:

Min största fundering är nog om jag behöver ge henne något tillskott för att hon växer? :confused:

Lill-vovva tackar för komplimangen! :D

Ja då resonerar du lite som mig då, men jag är ändå rädd att hon inte ska få i sig tillräckligt av sånt som hon behöver för att växa bra...:crazy:

Men det kanske bara är jag som är löjlig? :confused:

Ser hon fräsch ut så mår hon förmodligen bra av den "lilla" maten hon får i sig.

Stirra inte så mycket på portionerna på påsen, utan gå efter din hund och hennes hull.

Vår äter oxå ungefär häften av vad han "ska" ha. Han har alltid mat framme o äter när han är hungrig. Sen äter han även lite annat, människomat, hundgodis o grisknorrar. Sålänge han är fin i hull o mår bra så funderar jag inte över det :)

Min hane var likadan och kan ibland vara så fortfarande. Inget att oroa sig för. Men jag kommer också ihåg att jag var orolig. Tränar ni nåt? Så hon får belöninggodis eller nåt?

Mängden man ska ge hunden enligt foderpåsen brukar alltid vara i överkant, det är bara en rekommendation och alla hundar är individer som inte behöver lika mycket. Är hunden i bra hull så behöver du inte oroa dig, då får hon i sig det hon behöver. :)

Magnussons Meat & Bisquit har tyvärr väldigt stora givor - det är det enda jag tycker är galet med fodret.
När jag gav av det, så fick den hunden lite mindre hälften av vad som stod på förpackningen toppat med lite färskfoder. Hade jag gett mer, så hade hunden rullar fram.

Antingen klarar inte hunden helt enkelt att äta mer (mätt) och då kan du alltid köpa ett vitaminpreparat och ge halv dos ( t ex standardt immun) eller så är tipset att byta till foder med mer "komprimerad" näring - alltså ett foder med mindre giva och mer energi.

Är hunden i bra hull, så skulle jag inte bry mig om mängden den äter;)

Kollade fotona och hunden ser inte ut att behöva mer mat - den ser väldigt lagom ut

Svar till er alla:

Först och främst TACK för alla svar! :bow:

Då ska jag släppa tankarna på att hon äter (enligt påsen) för lite!

Det är också skönt att få höra att jag inte tänkt helt tokigt :)

Den enda funderingen jag har nu är om hon behöver något tillskott för att hon fortfarande är en växande unghund?
Tänker på att hon består av 75% schäfer, behöver nåt extra för sina leder då?
:bump:

Ja tränar och tränar... Vi har tänkt komma igång med lite spårning framöver, det vi har hållit på med hittills är långpromenader, trickträning och apportering!:)
Godis finns i alla mina jackfickor i form av små leversnittar, det är ju alltid bra att ha godis när man ibland har en stor "valp" med sig vissa dagar ;)

Svar till er alla:

Först och främst TACK för alla svar! :bow:

Då ska jag släppa tankarna på att hon äter (enligt påsen) för lite!

Det är också skönt att få höra att jag inte tänkt helt tokigt :)

Den enda funderingen jag har nu är om hon behöver något tillskott för att hon fortfarande är en växande unghund?
Tänker på att hon består av 75% schäfer, behöver nåt extra för sina leder då?
:bump:

Det enda är ju att vitaminhalten blir lite väl låg när hon äter halv ranson, då det som är i maten baseras på deras rekommenderade ransoner.
Du skulle som sagt kunna köpa t ex Standardt Valp eller Immun och ge halv dos per dag. Tillskott i form av vitaminer och mineraler.

Jag ger själv halv dos av det då jag tycker färskfodren jag ger innehåller lite för lite vitaminer och det fungerar bra (valpen får just deras valp och den vuxne får immun)

du kanske kan testa ett extra energirikt foder till henne? jag tänker om det är volymen som hindrar snarare än maten. jag är inne på din linje att det skulle vara bra om hon åt mer då hon växer så det knakar. fungerar godis och köttbitar när hon är less på mat? frolic exempelvis? det är ju som kakor för oss ^^

Vet inte riktigt vad du menar med energirikt foder? :)
Har iaf provat två högklassfoder, dvs med Royal canin och pro plan. Och dessa två är hon inte alls förtjust i, då äter hon nästan inget alls! Inte ens om man "svälter" henne ett par dagar... :crazy:

Hundgodis i nästan alla former går ner, likaså alla sorters tuggben och människomat! Allt "gott" slukar hon mer än gärna, precis som matte och husse! ;)

Är hunden i gott hull så ska den givetvis inte ha mer energi - då riskerar man istället få en tjock växande hund vilket inte alls är bra;)

Dessutom ska inte en 8 månaders valp ha ett högenergifoder! De ska växa sakta.

vi fick ett tips när vår hund inte åt:
när vi gav maten satte vi på en timer el liknande på 10min när dom minutrarna hade gått kollade vi om matenlåg kvar gjorde den det ställde vi undan den .
Då blir hon mer hungrig tills nästa gång måltid och då kan man ge lite extra
Vet ej hur bra det är om man gör så med växande hundar :S vi gjorde det när våran var 4 år :)

Typ så gör jag också!
Äter inte lilla fröken när jag ställer fram maten så åker den undan igen.
Det har faktiskt gett lite resultat, hon äter åtminstone en gång om dagen nu :)

Liknande trådar

Övr. Katt Hej ! Jag och en kompis hittade 4 kattungar i fredags vars mamma är död. Vi tog hand om dessa och dom hamnade hemma hos mig eftersom min...
2
Svar
27
· Visningar
4 732
Senast: KrullTroll
·
Hundhälsa Jag blir INTE klok någonstans. Nu vänder jag mig hitåt och kollar av eftersom här finns det fler åsikter än om man frågar en...
Svar
7
· Visningar
1 600
Senast: muppia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2