unghästar f 02,

R

rassub

Hur går det nu efter vintern? Har ni kommit igång? Hur långt har du kommit med din nyblivna fyraåring? Du som har hbl siktar du på att rida kvalitén i höst?

Sv: unghästar f 02,

rassub skrev:
Hur går det nu efter vintern? Har ni kommit igång? Hur långt har du kommit med din nyblivna fyraåring? Du som har hbl siktar du på att rida kvalitén i höst?

Med min går det jätte bra:love: Har kommit igång och börjat hoppträna vilket går framåt med en väldig fart :) kan nu korta galoppen bättre och bättre, hoppar det man ställer framför näsan med självförtroende, bytter fint i galoppen i mellanåt, går i form (för det messta, kan skaka lite på huvudet när han tycker det blir jobbigt), lärt sig rygga precis, gör fina galoppfattningar från skritt:D Lär sig allt så jätte fort och gör mig så glad:banana:

Jag har ponny. Och tyvärr så har vi hamnat lite på efterkälken, dels pga tidsbrist från min sida och dels pga den eländiga isen som har legat som klistrad på marken i oändlighet :devil:
Nu har allt tack och lov tinat och vi är på G igen :bump: Vi har ridit i skogen i alla gångarter, väldigt mycket FRAMÅT!
På banan kör vi mest lydnad, skritt, trav, galopp, och avsaktningar där emellan.
Var på löshoppning igår och det gick super, så om någon månad kommer vi kanske igång med det uppsuttet också ;)

Det känns i alla fall som om vi äntligen är på väg framåt i utbildningen!

min vilade ca 3 månader på bete 2005, plus sen 3 månader på hösten/vintern pga operation (cancer) och kom då i efterkälke i planerad utbildning. Har vart igång stat nu och precis sen några ggr tillbaka gått med i en hoppgrupp 1 g/vecka. För o lära sig basic saker. Kan alla gångarter, påbörjat sökning i form. Är uteriden själv ovh med sällskap mycket mer än riden på banan. Börjat åka till ridbana ca 1-2 ggr/vecka först sen 2 veckor tillbaka, därinnan enbart ute i naturen. Kliver snällt på transporten. Väluppfostrad.
Dock kommit in i en period i ridningen nu då hon uppfört sig som en :devil: men det beror nog på all gammal överskottsenergi efter vilan. Va med på en träningstävling i hopp igår 50-60 cm och det gick jättefint.

Jag rider en 02:a som går på tygeln i alla gångarter, gör lite tempoväxlingar, fina fattningar cch små skänkelvikningar. Han är ej hoppad uppsuttet, men vi rider en del över bommar.

Planen är att han ska fortsätta ridas nu, och OM han skulle vara klar till kvalitetsbedömningen får han starta, men det är inte målet i sig.

Däremot finns plan på att unge herrn ska gå Breeders nästa år.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 674
Senast: Jerseyite
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 106
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka