Unghäst som är lös i magen

N

neverstop

Har ett 9 mån sto som är lite lös i magen, rinner ofta lita bajsvatten ur rumpan på henne och svansen är fuktig och äcklig. Det har hänt en gång innan och då köpte jag proviva nypon till henne och hon blev bra på ett par dagar. Hästen är pigg och busig och äter som vanligt, dricker kanske lite mer. Hon har ingen feber, är rund och fin i överlinjen, inte insjunken eller bukig eller så.

Veterinären var här i annat ärende men tyckte vi skulle avvakta ett par dagar eftersom hästen ser ut att må bra. Jag känner ändå att jag vill göra något för henne.

Hon äter hösilage fri tillgång med ok värden för unghästar, 0.5 kg lusern och 0.5 kg havre plus mineraler. Hon äter inte betfor i nuläget men jag funderar på att ge det, eftersom "alla" tycker det är bra för magen. Något annat man kan göra?

Sv: Unghäst som är lös i magen

Om det inte finns så gör en analys av hygenvärdena på fodret. Det är oftast där orsaken finns till återkommande magproblem.

Sv: Unghäst som är lös i magen

Är din häst dålig i magen så är det ofta grovtarmen som är störd och proviva och liknande produkter är inte gjorda för hästars mag/tarmsystem eller i den koncentration för ett djur som är 5-10 ggr större än en människa. Hästens egna tarmflora utkonkurerar pro-Vivan i ett nafs.. placeboeffekt där tror jag :)
Nej jag håller med Masse, gör en hygienanalys på allt foder. Att börja krångla med att byta fodermedel fram och tillbaka stör magen/tarmarna ännu mer, så gör inte det förrän du är absolut säker. Mår hästen dessutom bra så skulle jag avvakta.
Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 801
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 645
Senast: Habina
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 312
Senast: hoppsann
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 059

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka