Unghäst sällskap - hur viktigt?

L

Lillekarl

Hur viktigt är det att ha andra unghästar som sällskap till t ex ett ungsto på 16 mån?

Sv: Unghäst sällskap - hur viktigt?

För mig är det jätteviktigt med jämnåriga kompisar att busa o leka med i hagen. Hästarna musklar sig på ett mkt bra sätt om de har möjlighet att leka o busa

Jag köpte min unghäst som 1,5-åring. Första halvåret gick hon med äldre hästar som inte är intresserade av att busa. Dock uppfostrade de henne på ett suveränt sätt, och tog verkligen hand om henne. Efter ett halvår föddes ett föl, och de två har väldigt mkt roligt tillsammans. De går alltid sida vid sida, och fölis blir förtvivlat ledsen när unghästen går ifrån hagen.

Jag märker ingen skillnad i humöret på min unghäst när hon gick med äldre mot när hon går med fölis. Hon beter sig på exakt samma sätt mot mig och andra människor. Däremot rör hon sig mer nu. Jag tycker attt det viktigaste är bra, kuperade hagar där hästarna rör sig naturligt. Och att ha unghästar tillsammans är suveränt om det går.

Off topic men guuuuud vilka söta bilder! Mitten bilden var ju stört skön, ser ut som att han har hängt över benen och bara hänger där :love:

I huvudsak är det sällskap som gäller för min del och stora marker som ger hästarna möjlighet att röra sig. Inte alltid det är möjligt att ha hästar i samma ålder. Lilly fick roa sig med syrrans sto som idag är 9 år...Lilly är 3,5. Sommartid hade jag en halvblodsvalack på inridning och jisses vad han lekte med lilla fröken:D.Nu när fölet efter syrrans sto föddes hade jag turen att en grannes russto fick en samtidigt och båda är hingstar. Dessa får gå tillsammans nu och de har stort utbyte av varandra.

Tycker inte det är så viktigt faktiskt, så länge hästen har sällskap spelar det ingen roll vad det är för ålder på hästkompisarna!

Hur viktigt är det att ha andra unghästar som sällskap till t ex ett ungsto på 16 mån?

Min unghäst umgås inte med de jämngamla hästarna, dom går i samma hage men inget umgänge där inte. Det beror nog extremt mycket på individen, jag är SÅ glad att jag inte skickade honom på hingstbete. Vi släppte ihop honom med några valacker + hingstar nu på slutet av sommaren i väntan på att kunna släppa ihop hela flocken när hingstarna kastrerats och det gick ju rakt åt helvete.

Men däremot, ungstoet jag hade förut hade nog iinte haft något emot att gå med jämngamla, det tror jag inte... Men det beror helt på individen, tycker jag. Unghästen jag har nu håller sig mest för sej själv, de andra är inte ens intresserade av att ta kontakt me honom och han verkar inte må så jättedåligt av det. Dock har han sin mamma som han kan få lite tröst av ibland så helt ensam är han ju inte.

När dom yngre däremot är taskiga så försvarar ju dom äldre honom, så nu är det iaf någon som säger ifrån om allt inte går rätt till. När han bara gick med jämngamla kunde han ju bli jagad 5-10 varv i en gigantisk hage av ungvalacken som var ett halvår äldre - liksom hallå? Och min häst gjorde allt han skulle, tuggade och visade sig liten, men likt förbannat gav dom sig på honom, det har jag aldrig sett äldre hästar göra.

Men han verkar föredra äldre hästar som verkar vara mer rättvisa på något vis, dom har varit med längre och ja....jag vet inte...dom har koll på läget helt enkelt!

Senast ändrad av en moderator:

Om jag tänker på de unghästar jag själv haft så har det varit "viktigare" för hingstarna att ha lekkamrater. De leker enl mig vildare. Ser nu en tydlig skillnad på den åring jag har, han har levt upp väldigt sedan han fick en ponnykompis!

Men har man inte någon jämnårig så är det säkert inte hela världen för hässten. Men om du inte planerar att göra så mycket med din åring under vintern kanske det finns något bra stall in närheten som har kompisar till din? De som har ställt hit sin ponny är här 3-4 ggr/veckan, och jag hanterat den i övrigt. Funkar bra för oss.

Det är viktigt med sällskap men behöver inte vara jämnårigt.

Min fölunge busar just nu med en valack på 7 år, de har jättekul ihop. Ibland busar hela flocken runt, tar en sväng runt hagen i galopp.

/M

Man gaah!
Det borde inte vara tillåtet för andra utom jag att ha såna snuttiga hästar.Ge hit dem!:devil::D!

Fast vissa äldre hästar är såna lekfarbröder som busar hela dagarna & kan akrivera unghästar & i såna fall tycker ajg inte alltid det behövs en häst i samma ålder.
Men en unghäst ska kunna leka & springa av sig med ngn likasinnad.

Mkt!

De ska leka, inte gå med tråkiga gamla äldre hästar.

Vi har en unghäst i vårt stall, han är 3 år nu och har stått här i ett år. Han har bara äldre hästar att umgås med, från 11 år och uppåt. Här är han med min 14-åring:

Han ser inte ut att sakna jämnåriga... :D (Bilderna är från i vintras, men de roar sig likadant nu.)

Vi har en unghäst i vårt stall, han är 3 år nu och har stått här i ett år. Han har bara äldre hästar att umgås med, från 11 år och uppåt. Här är han med min 14-åring:

Det är jag som äger huliganen :):love:!
Han är född -04 så snart en "stor" kille på 4 år :). Han är otroligt lekfull och drar igång dom äldre herrarna i hagen ett par gånger om dagen och förstår absolut ingenting när dom säger till honom att dom inte vill leka! Tyvärr har det börjat gå hål på kompisarnas täcken till höger och vänster nu så jag får väl investera i ett gäng lagningslappar och starka trådar :crazy:. Själv är han inte så snygg på halsen efter bitmärken :crazy:. Inga allvarliga saker dock men han ser lite skabbig ut ;)

:eek::eek::eek:
Vad menas.. Gamla tråkiga hästar kan älska att gå med små unghästar. De livas upp otroligt mycket...

Precis! Här är det snart 18-årige Bjartur som busar värst med unge Mjölnir. Ofta får i stället Mjölnir säga stopp när han inte orkar mer, då bjuder Bjartur upp Molle som "bara" är 15. De har skitkul! Stona som är 7 och 10 år står bredvid och ser besvärade ut och leker aldrig så nog leker killar mer än tjejer bland de 4-benta...

Extra roligt är det eftersom Bjartur är äldst i stallet och en häst som mått psykiskt dåligt i sitt tidigare liv. Nu är han lugn och trygg och fullständigt utstrålar livsglädje - härligt att se :bump:

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 064
Senast: Tora
·
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
997
Senast: Kirre
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka