underligt beteende??

Buck

Trådstartare
har upptäkt ett märkligt beteende hos vår hund, hon är en 9årig tik, korsning(pappa rottis, mamma golden/labbe + schäfer).
när jag är ute i stallet och mockar/ väger hö så ställer hon sig under skottkärran och likson smyger runt den, svansen hängande rakt bak(inte mellan bakbenen eller viftande). sen ut som att hon skämms :confused: hunden har dock lätt att ta till sig, säger man åt en annan hund att gå och lägga sig så sjunker hon ihop och blir så liten som möjligt och går och lägger sig medans den andra hunden fortsätter röja runt :grin:

hon försöker också gå under höpåsarna i samma smygande skamsna stil, dock så står hon bara med huvudet under höet då.

hon har alltid varit förtjust i hö och halm, klättra på halmbalar och riva upp storbalar har alltid varit en stor passion hos henne. då så brukade hon också gömma sig i halmen,(dvs gräva ner sig och hoppa på en bakifrån för att leka ^_^). men nu har vi inte storbal halm, och att leka i höet är uteslutet.
hon är fortfarande lekfull, och får sina tok ryck med jämna mellanrum.

men varför gör hon på detta viset?

Sv: underligt beteende??

Det enda jag kan tänka mig är att det har hänt något med en höbal som har skrämt henne, kanske nån gång när du inte varit i närheten själv. T.ex att någon kastat ner en höbal från loftet, som har träffat henne så att det har gjort ont, eller i varje fall skrämt henne ordentligt.

Sedan associerar hon lukten av hö med den händelsen, och är rädd att det ska hända igen, därav smygandet och hukandet. Förhoppningsvis går det över efter ett tag, när hon märker att du inte tänker kasta fler höbalar i huvudet på henne.

men hon kryper ju in under höet i skottkärran :/hade hon krypigt ihop och gömt sig i nån box eller sagt att hon vill ut från stallet så hade jag nog kopplat det med att hon hade dålig erfarenhet av hö. och sen så har hon aldrig blivit träffad av en höbal, överkörd av en och en annan bil har hon blivit men aldrig höbal :p.
hon är totalt orädd för allt(förutom vatten), springer upp och ner för stege, klättrar upp i vagnen när man tar in hö bara för att åka med trots att allt är ostabilt och det flyger hö balar lite hit och dit. står en halv meter ifrån husse när han svetsar eller slipar så gnistorna flyger. orädd för nästan allt oljud, åska och fyrverkerier är hon orolig för men bara för att jag får lite lätt panik av det.

det är bara så märkligt att hon börjat krypa under höet

Om hon fått skäll för sitt höälskande beteende kanske hon skämms men inte kan låta bli och därför hukar hon...?
Min vovve kan se skamsen ut ibland och sen efter en stund fattar jag att det är för att hon tänker tanken på att göra nått hon vet hon inte får, typ härja runt i min tvättkorg :-D

hon får inte skäll, försöker mest bryta beteendet med att hämta en pinne eller boll och leka med och uppmuntra en glatt viftande svans. de enda gångerna hon får skäll är när hon springer ut på åkern och skäller mot skogen på kvällen(finns en annan hund på andra sidan skogen som skäller tillbaka). hon är då helt okontaktbar och när man kallar på henne så slutar hon skälla och fortsätter sen igen. då blir man lagom sur på henne men det räcker att stirra surt på henne för att hon ska lägga sig på rygg vid ens fötter, annars är hon väluppfostrad och ngt så när lydig.

har alltid uppmuntrat hennes lekfullhet, hennes favorit leksak när hon var valp var en boll av hö, hon hjälper till att riva upp halmbalar dagligen osv.
får ta ut kameran i kväll och försöka fånga ngn bild.

Okej, jag bara spånar nu, men kan det vara så att du bryter beteendet får henne att förstå/tro att hon inte får och därför smyger runt och "skämms" när hon är vid höpåsarna? jag har faktiskt ingen aning så ta mig inte på för stort allvar men som jag sa så gör min vovve såna saker ibland trots att jag inte skällt på henne för just det nån gång tidigare hon bara VET vad jag tänker lixom.. :D

hittade inte kameran så bidde inga bilder, det är inget farligt beteende ju så får väl låta henne smyga runt i höet :), det jobbigaste är bara att blir så "liten" och tyst att man inte märker av henne och lätt trampar på en tass när hon står gömd under kärran, eller tror att hon smitit ut och ropar på henne.

det är nog inte att hon skäms, utan det är hur hon rör sig som är skämm aktigt(när hon skämms på riktigt är det hundvalps ögon, svansen rakt ner, krypa ihop och gå så försiktigt som möjligt samtidigt som man ser så plågad som möjligt ut), hennes kropsspråk nu är raka ben, rak rygg (dvs hon kryper inte ihop), men huvudet lite ner så hon är helt rak i överlinjen, och gå försiktigt. tassar runt höet som om hon är i sin egna lilla bubbla.

Min gammhunn (9 år) gör oxå nå snarlikt ibland.
Jag ha mest tänkt att han har tråkigt och väntar på att jag ska bli klar med det jag gör.

Om jag mockar eller vad jag nu kan tänkas göra så är han lös ute och inne i stallet.
Ibland då kommer han in och kan stå rätt upp och ner och bara "hänga".
Huvudet hänger lite avslappnat, och svansen hänger rätt ner.
Tittar jag i smyg på honom så ser han ut att titta i golvet typ, eller som att blicken fastnat. Men så fort han se att jag kolla på han så se han glad ut, viftar på svansen och reser på huvudet.

kan det vara en 9års kris? stå eller gå runt sakta i sin egna lilla värld medan dom reflekterar över livet?

enda förklaringen jag kan få det till

Kris vet jag inte:D

Men är det som jag tror med våran att han har tråkigt så ja, då är det lite tråkigt för honom då.

Nu när jag tänker efter så kan våran 4 åriga tik göra nå liknande, men det ha jag sett inne...
Och konstigt nog ha jag inte förrän nu tänkt att dom ser lik ut, henne har jag mer tänkt att hon står och funderar på vad hon ska göra:)
Typ - ska jag gå och lägga mej eller busa lite:)

hittade kameran! tog några bilder då traja gick runt både gödselkärran och hö kärran.
32883768.jpg

länkar till albumet med fler bilder;
http://www.pixbox.se/alb1239927

börjar tro att det bara är att hon har tråkigt.

Min schäfer/husky gör sådär på mig (under en arm eller ett ben, min stol, eller bakom mig) när det är något han är osäker på eller tycker är obehagligt, jobbigt, läskigt eller inte vill konfronteras med. Han kryper inte ihop och har inte svansen mellan benen. Ibland tittar han ut under och ibland gömmer han bara huvudet bakom mig så att han inte ser det han vill undvika.

:) Jag tror att hon står där och väntar på att det ska hända nåt...laddar liksom. Tror absolut inte att det är nåt negativt....

Min schäfer som jag hade gjorde så ströks sig under olika saker och har sett detta hos flera olika hundraser , Min teori är att det är en stimulans hos hunden , Den gillar känslan att bli styken över ryggen ;)

Min väns bullis gjorde så under blommor ,gardiner ,sängöverkast ja allt som hängde ner, Och på honom såg man tydligt att han nästan blev hög på detta betende :D

Skämms tror jag absolut inte hon gör, Skämmas är mänskligt detta är ju en hund ;) Och ser man på hennes svans så är hon inte osäker eller rädd utan bara lugn, Tycker gott du kan låta henne gå och mysa under saker :angel:

Tesora

Liknande trådar

Hundhälsa I hushållet finns en tax som i dagsläget är 9 månader. Han är stereotypen för rasen, energisk och envis. Valptiden har gått bra...
Svar
6
· Visningar
1 736
Övr. Hund Till er som är bra på hundpsykologi och beteende. Jättelångt! :eek: Noterat många små förändringar hos min hund och funderar lite...
Svar
2
· Visningar
1 987
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka