Underlag ridvolt

unoannis

Trådstartare
Hej! Är igång med en ridvolt, behöver lite råd om underlag osv! Vi har sandbotten där vi ska ha ridvolten, har skrapat av ytan ca 1 dm. Vad rekommenderar ni nu? Billigast bästa. Ska vi lägga på underlaget nu på en gång eller ska vi dränera med stenmjöl osv även fast vi har sjukt bra botten? Och vilket underlag rek ni? Billigast bästa :)
 
Hej! Är igång med en ridvolt, behöver lite råd om underlag osv! Vi har sandbotten där vi ska ha ridvolten, har skrapat av ytan ca 1 dm. Vad rekommenderar ni nu? Billigast bästa. Ska vi lägga på underlaget nu på en gång eller ska vi dränera med stenmjöl osv även fast vi har sjukt bra botten? Och vilket underlag rek ni? Billigast bästa :)

Det beror ju på hur "lös" sanden är. Är den som på stranden lite rund i kornen så man "sjunker" ner med häl och tå när man går så skulle nog jag lagt i lite stenmjöl och 2-4 mm stenkross.
 
Det beror ju på hur "lös" sanden är. Är den som på stranden lite rund i kornen så man "sjunker" ner med häl och tå när man går så skulle nog jag lagt i lite stenmjöl och 2-4 mm stenkross.
Den är hård, inte alls sandstrand sand, utan mer hård lera/sand (blir väldigt hal när de regnat och när de varit jätte varmt så blir den hård) :) mer hård jord som alla ställen fast det är sand istället
 
Om du enbart ska ha sand måste du se till att ha en blandning av sand där dimensionerna på sandkornen är så att sanden har möjlighet att binda sig . Annars kommer du få ett tungt underlag som aldrig sätter sig .
Jag hade absolut lagt kross och stenmjöl under , du kommer några dig annars tror jag eftersom stenmjölet motverkar att ditt topplager successivt äts upp av marken under . Som ngn annan skrev - läs ridsportförbundets kompendie - det är jättebra som grund för att förstå de viktigaste variablerna för att få en bana som passar behovet och funktionen .
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 901
Senast: Amk
·
Anläggning Alltså... Jag hade igår samtal med stallägaren som sa att hen behöver höja hyran med ca 1000kr/häst/månad och jag kommer inte ha...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
13 708
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
634
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 386
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp