Tuggar på bettet.

S

Sunnny

Hej.
Jag har köpt min första häst rätt nyligen. Hon är hur go och snäll som hälst.
Men hon tuggar på bettet när jag rider henne.
Vad kan man göra åt det.:confused: Jag rider henne på ett vanligt trännsbett.
Vore jätte taksam för lite råd.

Sv: Tuggar på bettet.

Hur tuggar hon på bettet? Rör hon på det positivt eller negativt?

P. Suger, tuggar lite nöjt.
N. Tuggar mycket och snabbt, fipplar, gapar osv.

Rent spontant skulle jag kolla tänder, dina händer, kolla nosgrimman (så att den inte trycker eller ger obehag), och/eller byta till ett stadigare bett.

Rakt bett brukar de flesta hästar gilla att ta ett positivt stöd på!

Ja hon tuggar väldigt intensivt och gapar mycket.

Kontrolera händerna..? Tror du hatt jag är för hard. Eller hur menar du...
Ett rakt bett verkar ju bra.

Tack så mycket.:)

Min pålle tuggade på bettet så han slipade ner sina tänder vilket inte var så bra tydligen. Så jag rider med raka bett endast, samt bett med kindkedja ex kimblewick för då ligger bettet mer stilla i munnen. Dom trivs han betydligt bättre på oxå.

Men börja med en duktig hästtandläkare.

Du kanske ska prova och rida bettlöst med ett sidepull och se om hon fortfarande tuggar?

Men du bör nog få hennes tänder kollade.

Prova andra modeller av bett. tex 3-delat, odelat, smalare, fasta ringar. Hästar brukar visa tydligt när de trivs med ett bett. Kontrollera också att bettet ligger på rätt plats i hästens mun. ca 2 fingrar nedanför första kindtanden. (du känner den lätt på utsidan av huvudet) Likaså kontrollera att bettet är av rätt längd och varken för kort eller för långt. Är det ingen skillnad med olika bett tycker jag också att du ska kolla tänderna på hästen.

Då tycker jag att du skall kolla tänderna och byta till ett stadigare bett! :laugh:

Med händerna menar jag att du kanske omedvetet grejar lite mycket och detta kan störa hästen, det var absolut inget illa menat. Bara en sak att tänka på :)

tandläkaren till henne , och sen ett tre delat bett , jag har vanligt men tänker prova tre delat på tanyen .

Vad kan det kosta att ta ut nån som titta på hennes tänder. Jag vet att det kan vara svårt att säga. Men ca.

Och vad kan det vara för fel på tänderna. Hon verkar ju inte ha några problem att äta.
Är det raspning som gäller eller vad kan det vara..??

Enligt min tränare 1000:-

(Fick nåmligen samma råd från henne idag som du fått här)

Liknande trådar

Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 788
Senast: Sirap
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 338
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar