Tuff,aktiv och personlig kattras sökes

escodobe

Trådstartare
Är sugen på en ny katt, jag vill ha en aktiv katt som vill vara med, en som tycker om att leka och prata även som vuxen och som har lätt att anpassa sig i olika miljöer. Jag åker en del kolllektivt och det ska därför vara en katt som inte har något emot sådana "äventyr". (Det är ng mest en träningsak ) helt enkelt en social och tuff katt.

De raser jag först kommer att tänka på är abssennier, siames och bengal.
Min förra katt är korsning siames/abssennier och huskatt och var precis sådan. Jag vet att man aldrig kan få en likadan men det är av den typen jag söker.

Vad ligger de i pris och hur insatt i olika linjer,hälsoproblem avel behöver man vara?

Sv: Tuff,aktiv och personlig kattras sökes

Jag tycker du ska kika närmre på Turkisk Van.Det är personliga katter som gillar att vara med överallt, tycker om vatten, är pratiga och sociala.

Partisk som jag nu är vill jag säga att Devon Rex är rasen du söker.
Som många andra korthårsraser är det en högaktiv, hypersocial varelse som älskar uppmärksamhet och lek. En devon trivs alldeles ypperligt som "center of attention".
Dessutom har de ett yttre som sticker ut, och som tilltalar åtminstånde mig. :D

De raser som du räknat upp är liknande i temperament, men de har jag ingen personlig erfarnhet av så jag håller mig till att promota min egen ras^^

var faktisk nära att säga Rex jag med.. hade en hemma en vecka och det var den socialaste och nyfiknaste katt jag mött. för att inte tala om lätt anpassad. Han var hemma sekunden han klev ur buren och bästa polare med mig och vemsomhelst som kom och hälsade på ungefär..

var faktisk nära att säga Rex jag med.. hade en hemma en vecka och det var den socialaste och nyfiknaste katt jag mött. för att inte tala om lätt anpassad. Han var hemma sekunden han klev ur buren och bästa polare med mig och vemsomhelst som kom och hälsade på ungefär..

Låter precis som en devon det ja :love:

Glömde tillägga att jag vill ha dem korthåriga och med slätpäls.
Min pojkvän som är den som är mest "kattperson" av oss vill helst ha en "helt vanlig katt". En sån där tio kronors tassen katt.

Senast ändrad:

Har en moster som föder upp abessinier, och jag måste säga att din beskrivining låter precis som en abessinier. Letar själv katt, men vill ha en lugnare soffpotatis till katt, det är ju lite typiskt... :D

Låter som det är en Bengal du ska ha. Dom är sociala, aktiva, pratiga och älskar att vara med överallt ute som inne. Min Leo är hur lättanpassad som helst går ihop med alla katter och hundar han träffat hittils. En kattunge till sällskap kostar från 6000kr men en vuxen katt går att få billigare. Lite bilder på min Leo.
9542378.jpg

11629226.jpg

11629225.jpg

15716088.jpg

Med den erfarenhet jag har av bengaler så låter det som ett riktigt bra alternativ. Jag vet bengaler som går på promenad i koppel över en mil med lite träning!
Min bengalfröken är aktiv, busig, social, pratig (hmm... lite väl pratig kl 8 en lördagmorgon...) och verkligen lättsam att ha att göra med.

Man kan nog hitta en bengal till sällskap från 6 000 men de kostar vanligen runt 7-8 000. Som alltid ska man vara uppmärksam på vem man köper av eftersom det är en populär ras där det har dykt upp en och annan inte helt seriös BYB-uppfödare där avelsmaterialet inte skulle ha gått till avel pga olika defekter t.ex. Men köper du en reggad bengal från en vettig uppfödare så finns det inte mkt skit i linjerna så att säga. Det är än så länge en frisk ras utan några spridda ärftliga defekter.

Jag tycker du ska kika närmre på Turkisk Van.Det är personliga katter som gillar att vara med överallt, tycker om vatten, är pratiga och sociala.

Tänkte precis tipsa om samma ras....

Väldigt tuffa katter som älskar att simma....:D....MKT pratiga och sällskapliga...har MKT egen vilja och talar om vad den vill....Underbara katter....

Älskar att vara ute!

Håll dock koll på gardinerna....Dom e duktiga klättrare....:D

//Domino_s

Har en moster som föder upp abessinier, och jag måste säga att din beskrivining låter precis som en abessinier. Letar själv katt, men vill ha en lugnare soffpotatis till katt, det är ju lite typiskt... :D

Köp en exotisk korthår...gärna en kastrerad pojk...latare katter finns inte...:D

Korat och burma passar också utmärkt in på din beskrivning, snygga men ganska "vanliga" i kroppsform. Otroligt sällskapliga, lekfulla, människokära... (givetvis passar ju både aby och rexarna in på din beskrivning också)

Vad ligger de i pris och hur insatt i olika linjer,hälsoproblem avel behöver man vara?

Nu var ju inte rexar ett alternativ som det lät så jag svarar på bara detta istället. Prismässigt ligger raskatter runt 6000 kr. Bengaler brukar ligga högre i pris om den rasen blir aktuell. Sedan är ju 6000 kr ett absolut pris för "de flesta raskatter" utan bara ett snittpris, vissa tar mer andra tar mindre.

Är man bara ute efter en sällskapskatt behöver man, tycker jag, inte sätta sig in i linjerna däremot i hälsoproblem hos rasen och de skiljer sig mycket från ras till ras. Är det aby eller somali du blir sugen på är det PRA och PK-brist du ska ha koll på, är det korat så är det GM på etc. Lite olika beroende på ras helt enkelt. Att kolla fråga om föräldrarnas och syskonens hälsa och temperament är givetvis klokt.

Devon rex är annars väldigt smidiga att resa med. De lägger sig och sover när man packat in dem i buren och så vaknar de när man är framme. De säger inte ett ord på vägen. ;) Har åkt i en minibuss lastad med... 10 "någonting" devon rex och alla var knäpptysta. Åkte sedan i samma bil som en oriental och två ragdolls... oh, yeah vad de sjöng. :rofl:

Devon rex är annars väldigt smidiga att resa med. De lägger sig och sover när man packat in dem i buren och så vaknar de när man är framme. De säger inte ett ord på vägen. ;)

*fnissar* Kan du inte berätta det för mina pojkar;) Sunny sjunger, eller ja, vrålar och skriker dom första 10 milen innan han somnar men vaknar gärna till några gånger och talar om att han fortfarande är med. Exakt 2 mil innan man kommer fram till slutmålet sätter Pottan istället igång å vrålar och försöker sträcka ut tassen genom burgallret för att peta på matte:rofl:

Min huskattshona (vildkatten) däremot hör man inte ett knyst av vid bilfärd.:D

*fnissar* Kan du inte berätta det för mina pojkar;) Sunny sjunger, eller ja, vrålar och skriker dom första 10 milen innan han somnar men vaknar gärna till några gånger och talar om att han fortfarande är med. Exakt 2 mil innan man kommer fram till slutmålet sätter Pottan istället igång å vrålar och försöker sträcka ut tassen genom burgallret för att peta på matte:rofl:

Min huskattshona (vildkatten) däremot hör man inte ett knyst av vid bilfärd.:D

Undantaget som bekräftar regeln. ;)

Undantaget som bekräftar regeln. ;)

Haha, ja jag får väl "trösta" mig med det;)
Sunny sköter sig dock bättre vissa gånger. Pottan är skitduktig och somnar på en gång men han verkar ha ett sjätte sinne för när vi borde vara framme så då sätter han igång å talar om det:angel:

Mina är iof hopplösa på andra sätt också vid bilfärd, "alla" säger att katter är så bra på att hålla sig när man reser och att även om dom erbjuds kattlåda så håller dom sig hellre. Mina kissar ner sig om dom inte har låda så dom har alltid låda och använder den minst en gång/katt när vi åker längre än 10 mil...

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 342
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar