Träningstips till denna hästs hoppteknik.

Jiovedi

Trådstartare
hej!.

jag ska köpa denna dam om hon går igenom besiktningen. det är ett 6årigt franskt hbl sto på ca: 168cm. hon är ungefär som en 4åring i hoppning. hon Och jag har svårt för avståndsbedömningen så vi hoppar gärna av för tidigt eller för sent.

hon har bra bjudning mot hindren och suger gärna tag i dem och ökar farten precis innan hindret och efter hindret ökar hon gärna farten. så nu skulle jag vilja ha lite hjälp med bra övningar för oss så vi kan hoppa ihop oss.

hur tycker ni hennes hoppteknik är?

med mig: (hoppar mest av långt ifrån)
hopp.jpg

missy3.jpg

land.jpg

hopp4.jpg

hopp1.jpg

annan ryttare:
hopp7.jpg

hopp6.jpg

hopp8.jpg

snälla ge mig tips på bra övningar så jag kan lära mig avstånd bättre och ge hästen en schyst känsla :)

Sv: Träningstips till denna hästs hoppteknik.

Galoppbom före och bom efter hindret? Även hoppa två hinder i följd så du kan räkna sprången. Gjorde en bra övning på träningen igår, kom in på kryss med travbom, tre språng till liten oxer med galoppbom. Så det blev två galoppsprång och det tredje över bommen. Efter oxern in på galoppbommar typ sväng åt vänster med liten volt efter. Bra övning där man även får hästen att lugna sig efter hindret och vikten av att landa i rätt galopp.

Lycka till:)

Jag kan ha fel och det är bara bild men.

Kanske har din häst en frambensteknik med mer att önska, lite hängig, att hon drar före o efter kan bero på att hon har svårighet att sätta under sig-hon häver sig istället- blir flack o tappar rygg.

Övningar: mer dressyr o rundare ridning men är det som jag säger med framben svårt att göra något åt-lite medfött.

Hoppa flera gånger i veckan på små hinder (max 40 cm).

Jag kan ha fel och det är bara bild men.

Kanske har din häst en frambensteknik med mer att önska, lite hängig, att hon drar före o efter kan bero på att hon har svårighet att sätta under sig-hon häver sig istället- blir flack o tappar rygg.

Övningar: mer dressyr o rundare ridning men är det som jag säger med framben svårt att göra något åt-lite medfött.

Hon är inte så mycket dressyr riden (inriden på irland) och är väldigt kort i steget just bak så hon kommer inte riktigt under sig , men jag kommer jobba mycket mjukgörande övningar med henne i dressyren (markarbetet) så man stärker hennes bakdel och får den mer under henne. När man har ridit henne ett tag så kommer hon igång mer med bakdelen, men hon orkar inte riktigt ännu då hon inte är riden på de viset på irland.

har ni några bra tips på övningar för att just stärka hennes bakdel så hon kommer mer under sig? ¨

hon är riden av en 15årig tjej på irland och dom har ridit henne med pessoa och man märker väldigt väl att hon inte är riden så mycket framåt och har därför (spekulerar?) blivit väldigt kort i bakdelen. jag försöker nu rida fram henne lite mer så hon vågar trampa på mer med bakdelen och efter ett tag så kommer hon igång, men är som sagt väldigt stel/svag just i bak. kan tilllägga att hon är även väldigt stel i sidorna just pg. bristande dressyr träning.
man kan nog inte räkna henne som en 6åring ridmässigt då hon endast är grundriden.

tror ni hon kommer få bättre teknik med mer muskler i rumpen. ? :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 253
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
895
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Om jag börjar bakifrån med kvällens sista lektion så fick jag sitta på min storfavorit lakritstrollet Ägrim! Underbart! Men.... ...inte...
Svar
0
· Visningar
295
Senast: cassiopeja
·
Hoppning Poletten har trillat ner hos herrn, hoppning är ungefär det roligaste som finns. So far so good, han har börjat ta tag i hindren själv...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka