Samma här, ungefär.
Nu bor jag i stadsmiljö, så jag håller inte på och vänjer dem vid det utan kämpar snarare för att komma ut i skog dagligen. Bilar av alla slag har vi några få meter från porten, jag måste ta hiss för att alls komma in och ut ur lägenheten, vi bor granne med en förskola, nära ett ställe med blåljusbilar som ger sig ut femtioelva gånger om dagen med sirenerna igång osv. Pga det blir det ju också att jag koppeltränar många gånger per dag, varje gång valpen ska rastas blir det koppel på.
Jag har aldrig åkt kollektivtrafik "för att träna valp", vilket gjort att första gången på tåg/buss varit vid väldigt olika åldrar. Med första valpen så åkte jag redan första veckan. Ebrah var nog närmare ett år gammal första gången och Lily var väl nästan ett halvår gammal. De har helt enkelt fått åka med när jag behövt åka av någon anledning. Jag räknar med att det fungerar, men blir inte heller förvånad om de piper lite för att det är tråkigt att stå stilla när det finns ett helt roligt pendeltåg att utforska
Vad jag däremot medvetet gör är att träna på veterinärbesök! Varje gång någon hund ska till veterinären så tar jag med båda hundarna. Ska en ha vaccin, då följer båda med. Har en ont, ja då följer också båda med osv. Dels för att det kan ta lång tid i väntrummet och jag inte har möjlighet att lämna en hund ensam hemma en hel kväll + natt, dels just för att det är så bra träning. Min älskade Aysu skadade sig ofta. Ebrah fick alltid följa med. När hon sedan faktiskt behövde till veterinär för att själv bli undersökt, då var hon glad(!) åt att gå till veterinären, fullt inställd på att där är folk vänliga och när det är dags att gå hem kan man få godis. Det gjorde henne mycket lätthanterad, och veterinärerna berömmer alltid(!) hur enkla och avslappnade mina hundar är.