Träna skadad häst

Rumbla

Trådstartare
Har köpt en 5-åring från Irland. Han är en väldigt trevlig häst, dock så har han ingen respekt för mig utan går gärna över mig för att ta sig till målet eller går på mina fötter. Då han är en lugn häst så har det fungerar ok dessa första månader men det är givetvis något som jag vill träna bort per omgående. Jag hade bokat in en tränare men, och här kommer mitt problem. Han är halt på två ben och skulle ha röntgas för två veckor sedan men då kom kvarka till gården. Då gården är satt i karantän så kommer ingen vet ut i "onödan" .

Vad kan jag göra för träning som förbättrar vår relation med denna halta pålle som inte gör honom sämre? Detta känns som om det kan dra ut länge på tiden och ingen tränare vill komma ut.. Tips mottages tacksamt :/

Har köpt en 5-åring från Irland. Han är en väldigt trevlig häst, dock så har han ingen respekt för mig utan går gärna över mig för att ta sig till målet eller går på mina fötter. Då han är en lugn häst så har det fungerar ok dessa första månader men det är givetvis något som jag vill träna bort per omgående. Jag hade bokat in en tränare men, och här kommer mitt problem. Han är halt på två ben och skulle ha röntgas för två veckor sedan men då kom kvarka till gården. Då gården är satt i karantän så kommer ingen vet ut i "onödan" .

Vad kan jag göra för träning som förbättrar vår relation med denna halta pålle som inte gör honom sämre? Detta känns som om det kan dra ut länge på tiden och ingen tränare vill komma ut.. Tips mottages tacksamt :/
Först måste man ju veta varför hästen är halt, dessutom på två ben. När blev den halt? Har det inte blivit bättre?

Undrar också om hältan på två ben... Var han halt redan vid köpet eller blev han halt hos er? Vad är det som orsakar hältan? Är den diagonal?

Träna inte med den innan du vet vad den fysiska skadan handlar om och hur rehab-tiden ser ut.

Han hade sannolikt en överansträngning på höger bak när han kom, den är väldigt mycket bättre, för att inte säga helt bra efter tre veckor. Sedan fick han en spark i hagen på vänster fram efter två dagar. Han markerar ingen hälta där längre, men han drar väldigt utåt i longeringen I det varvet så han är inte helt bra. Vet var orolig för spricka och ville ha en röntgen om han inte var bra efter två veckor. Sedan kom vi aldrig längre när kvarkan kom. Så när jag skriver träna så menar jag alltså ingen fysisk träning, utan vad kan det finnas för alternativ? Han är alltså betydligt bättre, men sparkskadan är inte helt bra efter fem veckor. Han ömmar inte utan visar bara i longeringen på volt i ett varv.. Jag vill inte göra något förrän veterinären har kollat honom en gång till. Men det kommer dröja minst tre veckor till Så vad kan jag hitta på med min pålle som nu bara leds mellan sjukhage och box..?

Lite ledarskapsövningar som att han flyttat när du ber honom på stallgången, att han inte får gå framför dig när du leder, att han stannar bakom dig när du stannar, tex :)

Håller med om ledarskapsövningar! Det kan du träna i boxen också, att han aldrig får flytta på dig utan det är alltid du som ska flytta på honom. Han får inte fösa undan dig för att nå sin mat, t ex. Träna honom på att flytta undan när du lägger handen i skänkelläget, eller på att backa när du lägger handen på bringan. Träna på att han ska stå stilla på gången när du står framför honom vänd mot honom. Han får inte gå fram mot dig förrän du ber honom.

Håller med om vanliga ledaskapsövningar som de ovanrekomenderar. Sen är det super kul att klickerträna! Stärker relationen mellan dig och hästen plus att hästen får jobba med hjärnan och slipper bli lika uttråkad av att bara stå.
Sök på youtube efter klickerträning häst så kommer det upp massor.

Han hade sannolikt en överansträngning på höger bak när han kom, den är väldigt mycket bättre, för att inte säga helt bra efter tre veckor. Sedan fick han en spark i hagen på vänster fram efter två dagar. Han markerar ingen hälta där längre, men han drar väldigt utåt i longeringen I det varvet så han är inte helt bra. Vet var orolig för spricka och ville ha en röntgen om han inte var bra efter två veckor. Sedan kom vi aldrig längre när kvarkan kom. Så när jag skriver träna så menar jag alltså ingen fysisk träning, utan vad kan det finnas för alternativ? Han är alltså betydligt bättre, men sparkskadan är inte helt bra efter fem veckor. Han ömmar inte utan visar bara i longeringen på volt i ett varv.. Jag vill inte göra något förrän veterinären har kollat honom en gång till. Men det kommer dröja minst tre veckor till Så vad kan jag hitta på med min pålle som nu bara leds mellan sjukhage och box..?

Aha! Då fattar jag. :)

Tricks kanske? Är den oral och gärna fipplar med läpparna kan du lära den att hålla/lyfta saker.

Gå ut och promenera med den, det är bra både för humöret och så får den se sig om lite i sina nya omgivningar.

Jag kan tipsa lite om det akademiska markarbetet, mycket grunder där kan du börja med stillastående och lär hästen vad hjälperna betyder så det blir lättare i all hantering sedan :)

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 641
Senast: Josofinito
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 484
Senast: Bregen
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 416
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?