Träning ridhäst vs. travhäst?

Casteloro

Trådstartare
Jag har alltid hållit på med ridhästar medan min syster inriktat sig på travhästar. Min inställning har alltid varit att rida 5-7 ggr i veckan med variation, medan min syster kör sina hästar max varannan dag och ibland mindre än så. Vet inte exakt hur hon lägger upp sina tillfällen, men hon sa till mig när vi var ute och körde hennes ponnyer sist att hon inte förstod varför vi "ridmänniskor" ska rida så väldigt ofta när det sliter så mycket.

Svarade att jag inte visste, men när jag tänker på det så har jag ridit mina hästar för att hålla igång dem och för att de har behövt det. Jag rider mest på hobbynivå, men för mig har det alltid varit att en häst oftast mår bättre av att få jobba både fysiskt och psykiskt för sitt eget välbefinnande. Och ridningen består ju inte enbart av hårda pass, utan både kortare och längre skrittpromenader i skog och efter vägen för koordination och lyfta på hovarna samt att stärka leder och senor på t.ex asfalt. Ett par tillfällen i veckan ungefär.

Elitidrottare brukar ju träna många pass i veckan, ibland fler än det finns dagar, så varför skulle inte en häst oavsett inriktning kunna tränas så bara det är bra och varierad träning? Tränas travhästar för monotont eller har de bara en annan inställning? Nu vet jag förvisso inte heller hur proffskuskarna lägger upp sin träning med sina hästar, men på min syster lät det iaf som att det inte bara var hon som gjorde så. Kan det vara annorlunda för ponnytravare (som bara kan köras) och stora travhästar?

Hur lägger ni upp träningen och varför? Skriv gärna vilken inriktning ni har.
 
Sv: Träning ridhäst vs. travhäst?

Hur man lägger upp träningen är så individuellt. Det måste ju anpassas till hästen. Men hästar är djur som behöver röra på sig. Det finns många hästar nu för tiden som skulle må bra av att röra sig betydligt mer än de gör. Att man tränar unghästar varannan dag i början är bra då de växer och behöver återhämta sig både mentalt och fysiskt. Men vuxna hästar mår bra av att tränas/ridas varje dag. Det viktiga är att man varierar sin träning. Variera ridpassets längd, intensitet, vilka övningar, vilka underlag, temporidningspss, skrittpass, klättring, hoppning, osv alla variation är bra. Nötande ger förslitningsskador.

Jag är en dressyrnörd så dressyr är mitt fokus. Tävlar dock inte längre utan tränar enbart. En normal vecka rider jag 2-3 dressyrpass med varierande innehåll (och med inslag av cavaletti i dressyrarbetet) och olika längd, 2-3 uteritter och en dag med longering eller tömkörning. En vilodag per vecka brukar min häst ha. Det är inte för att hon behöver det utan för att jag ska få lite tid med familjen.
Just nu rids hon inte alls för hon går med sitt 3 veckor gamla föl, men när ridningen kommer igång igen ska vi tillbaka till våra rutiner.:)
 
Senast ändrad:
Sv: Träning ridhäst vs. travhäst?

Har jobbat på rid och trav stall och ja det är skillnad på trav stallen brukar hästarna jobbas 3 dagar vecka då långsamt i skogen,i djup sanden, på rak bana mm beroende på häst och gå i skritt maskinen dom andra dagarna sedan lite olika beroende på hur mycket dom tävlar.

I dom flästa rid stall jobbas hästarna dom flästa dagar i veckan men dom skulle ändå inte orka med långsam träningen i skogen som travarna gör som lätt jobb och det är inte häller någonting dom behöver för att klara av det som begärs av dom undantaget är väl FT eller distans som jag saknar kunskap om.

Kort skrivet det krävs olika saker av dom och då ser oxå tränings upplägget olika ut.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
969
Hoppning Halloj! Jag har fastnat i en dålig hoppspiral tror jag 😛. Som ponnyryttare hade jag ett ganska hyfsat mod och kunde styra runt min...
Svar
15
· Visningar
2 897
Senast: Hallonsoda
·
Ridning börjar känna att det är kört att hitta en bra medryttare. Har en häst som jag tävlar och tränat i dressyr. Då jag har både jobb och...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
12 314
Senast: Emine
·
Ridning Lägger ut detta som ett svar till alla som ”hoppar på ridskolan” och även ställer frågor, kan bara börja med att jag absolut inte...
Svar
1
· Visningar
1 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp