Bukefalos 28 år!

träna hund till väktarhund

cili

Trådstartare
hur går man tillväga om man vill göra det?
bara ytliga funderingar, än så länge :)
 
Sv: träna hund till väktarhund

Lämplighetstesta hunden hos Polisen är ett bra första steg, passerar den där så kan nästa steg vara att ta kontakt med någon klubb där det tränas skydd. Att observera är dock att tävlingsskyddet skiljer sig en hel del ifrån det som är önskvärt i skyddsarbete på tjänstehund.

Sök någon kontakt inom polisen alt hör med väktarbolagen och deras hundförare om du får komma med och titta på deras träningar. Det är också väldigt bra att lära sig att vara figurant på träningar för tjänstehund, att förstå arbetet bakom, innan man ger sig på att träna den egna hunden. Bra att komma ihåg är också att det är ganska lätt att "knäppa på" en hund med rätt egenskaper men betydligt svårare att "knäppa av" den igen, t ex lär du den att skälla på kommando ska den också lära sig att tystna på kommando, lär den att bita men glöm inte att lära in "loss" också. Kontrollbitarna måste sitta där också annars kan du få problem längre fram.

Ta kontakt med erfarna hundförare och gärna någon som är instruktör för tjänstehund de brukar vara de som sitter inne med mest kunskap på området. På brukshundsklubbarna finns det oftast mer renodlade tävlingsförare och om man vågar säga det här så begriper de inte alltid vad en tjänstehund är mest betjänt av att kunna och vilka egenskaper den bör ha för att fungera i skarpt läge.
 
Sv: träna hund till väktarhund

Först och främst ska du vara väktare då det är dyrt att L-testa och det inte görs officiella sådana på privatpersoners hundar. Om hunden bedöms som lämplig sker sedan utbildningen via vaktbolaget och deras träningsansvarig. Det går ju att få vara med vid dessa tillfällen om man ber snällt och väktarna är välvilligt inställda. Blir man sedan bekanta kan man få vara med och träna också. Uppkörningen till godkänd väktarhund sker via polisen och det är också stängt för privata hundar.
 
Sv: träna hund till väktarhund

Jag förutsatte att TS var väktare eftersom hon vill utbilda hunden till tjänstehund för väktare men det är helt riktigt, polisen testar inte åt privatpersoner längre även om det har förekommit för ett antal år sedan.
 
Sv: träna hund till väktarhund

aha det är så det ligger till.
undran kommer från början från att min mormor och morfar är extramatte/husse till en gammal rottis som varit väktarhund en gång i tiden, men hans ägare är inga väktare och dom köpte honom som valp..
men ja, han är ju 9/10 år nu så det har säkert hunnit ändras.
nåväl, jag fick svar på min fråga i alla fall :)
 

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
1 711
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 302
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 089
Senast: Petronilla
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
613
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp