träckprovsvar- nu då?

H

Hysterisk

Fick träckprovssvaret idag som visade 250 EPG på valacken och 150 EPG på dräktiga stoet, stora eller lilla blodmasken på bägge, 0 på resten. Shettisen hade 0 på allt.

Hur går jag vidare nu då? Tänkt avmaska innan betessläpp med banminth. Ska jag avmaska shettisen också när hon inte har något? Och hur är det med bandmask, den visas väl inte i vidilabsprov 501? Vanligtvis brukar jag ta dubbeldos första för att ta bandmasken. Bör jag göra likadant i år eller inte? På alla eller bara de stora i så fall?

Sv: träckprovsvar- nu då?

Finns det spår av bandmasken så visas det på 501. Tog själv 501 en gång, min häst hade bandmask...dock vet jag ej hur mycket...villket jag själv inte tyckte var så viktigt. Varför avmaska shettisen då den inte har nåt att maska mot Använd du Banminth om du tänkt använda det i år...ta enkel. Hade ni haft stora blodmasken hade det gjorts en odling...vilket du inte verkar fått...alltså har du ej stor blodmask. Slutligen har du ganska lågt parasittryck...Så summan av det hela: maska de som hade mask, inte de med 0 EPG.

Det är kod 504 som också tar bandmask (kostar 315 + moms). Man kan inte se hur mycket bandmask som finns bara om det finns eller inte.

Vidilab har en veterinär som man kan ringa 09,00 - 10,30 på torsdagar för rådgivning. Hon var jättetrevlig och verkade mycket kunning.

Hälsningar Tora som också fått tummen ur och tagit träckprov i år

Finns det spår så visas det...jag har själv tagit prov 501..har resultatet framför mig...dock får man ej reda på hur mycket...men spår som spår...det finns ju. Förekomst av ägg får man reda på...Tror du jag sitter och hittar på ??

Senast ändrad:

Tack för svaret, då avmaskar jag enbart de stora med enkel dos hela sommaren och shettisen får inget alls.

Hmmmm nu blir jag lite fundersam är rutan "bandmask finns" eller rutan "bandmask finns ej" i kryssad?

Förstår inte varför du är så agressiv. Har aldrig skrivit att du skulle hitta på något.

Sen är det (om jag inte minns helt fel (är inte helt omöjligt)) att koden för blodmask, spolmask osv är 501. Bandmask tas inte automatiskt utan man måste begära det speciellt och då använder man sig av kod 504 (tror jag det var) och då får man de andra maskarna "på köpet". Sedan om provet visar positivt på blodmask så gör de en odling (?) för att kontrollera hur mycket blodmask det är. Därför har de den där skalan på provsvaret med intervallerna på (ingen, lite, mycket osv). Bandmasken kan man inte göra så med utan man kan bara se om den finns eller inte. Men man kan alltså inte avgöra om det finns 1 eller 1000 maskar.

Kan det vara så att du hade tur och fick med bandmasken ändå (i så fall har du sparat ca 100 kr) eller vi kanske inte använde samma abb. Tror att "mitt" labb hette Vidilab eller något sådant. Sitter på jobbet och har ingen möjlighet att kolla vad som stog på svaret.

Hälsningar Tora som inte alls menade att antyda att någon skulle hitta på något.

Ang. bandmasken så är det så att man inte får bestämt EPG där, utan bara om det finns/inte finns i provet. 504 tas med 10ggr så mycket träck för att få säkrare svar. Men OM de nu skulle råka ramla på bandmask i 501 provet så skriver de det såklart (på Vidilab i alla fall).

Mynta2 skrev:
Hade ni haft stora blodmasken hade det gjorts en odling...vilket du inte verkar fått...alltså har du ej stor blodmask.

Stora och lilla blodmaskens ägg ser likadana ut, de går inte att separera i mikroskåp, utan för att kunna artbestämma måste man odla. Odling görs om EPG är över 100 (på Vidilab i alla fall).

Tora skrev:
Kan det vara så att du hade tur och fick med bandmasken ändå (i så fall har du sparat ca 100 kr) eller vi kanske inte använde samma abb. Tror att "mitt" labb hette Vidilab eller något sådant. Sitter på jobbet och har ingen möjlighet att kolla vad som stog på svaret.

I en 501:a söks inte aktivt/specifikt efter bandmask. men om de 'snubblar' över bandmaskägg när de ändå håller på så talar de om det, men debiterar inget extra (så ja man 'sparar' pengar, å andra sidan är chansen mindre att hitta bandmask på en 501:a än en 504:a även om hästen har det).

Så, se det som en extraservice, snubblar de över bandmaskägg på en 501:a (där de inte letar bandmaskägg) så talar de om det utan extra debitering.

Jag fick en notering om bandmaskförekomst på en av mina 501:or i år med, med en poängtering att det är ett bifynd och inte debiteras extra för.

Är inte aggresiv..men varför ifrågasätta då jag har resultatsvaret framför mig...skulle väl aldrig svara om jag inte hade fakta framför ögonen.

Nu blir jag ännu mer fundersam. När jag pratade med Vidilab hur jag skulle göra med träckprovet så sa de inget om att jag skulle ta mer träckprov när jag ville ha kontrollerat mot bandmask. Jag frågade speciellt om just bandmasken för det var den jag var mest intresserad utav. Blir mycket irriterad om det är så (vet att den kan vara svår att påvisa) nu när jag äntligen fick tummen ur och skickade in ett träckprov.

Apropå ingenting; trodde att själva proceduren skulle vara komplicerad men det hela gick så smidigt och snabbt. Svaret kom med faxen redan dagen därpå. Fattar inte att man inte har gjort det här för länge sen. Men där ser man vad nyttigt Bukefalos kan vara. Blev nämligen överygad att jag borde göra ett träckprov sedan jag läst om det här. Man kanske kan lära gammla hundar sitta trots allt :D

Nej, DU behöver inte skicka in mer prov, det är själva "urvalsprocessen" som kräver mer. Inte allt du skickar med används.

Mynta2 skrev:
Jag skrev aldrig heller att man får EPG svar på bandmasken på 501...

Lugn och fin :) jag bara förtydligade när jag ändå skrev.

Okej då förstår jag. Blev lite fundersam. Fick en vision av mig när jag försöker stoppa en hel hästskit i brevlådan :D :p

Det är ingen som har ifrågasatt dig. Det jag gjorde var att FÖRTYDLIGA och påpeka att om man vill kolla förekomsten av bandmask så är det en annan kod.

Dessutom är inte det meningen med ett sådant här forum att man kan diskutera och ifrågasätta? Eller är det bara vissa som får ifrågasättas?

Skall man vara riktigt ärlig så var ju inte ditt svar 100% rätt eftersom om man vill att de skall titta efter bandmask så ÄR det en annan kod. Nu hade du ju tur att detta slank med ändå men det är ju inget man kan rekommendera någon att göra som vill ha svar på om det finns bandmask eller ej.

Men som sagt detta är inget ifrågasättande utan bara ett förtydligande :idea:

Hälsningar från Tora som fortfarande inte förstår varför hon blir så agressiv bemöt utan anledning :confused:

Liknande trådar

Hästvård Mitt dräktiga sto visade sig ha 150 epg på liten och eller stor blodmask. Det andra stoet hade 0. Hagen dom går i nu sedan januari...
Svar
5
· Visningar
1 406
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Fick precis svar på höstens träckprov och blir inte riktigt klok på en grej. Två av våra hästar, 9 och 11 år gamla, går ihop i hagen...
2
Svar
23
· Visningar
3 400
Senast: Madick
·
Hästvård Vi har gott om gräs året om i både sommar o vinterhage. Vår 2013: Min häst 0 EPG blodmask, ingen förekomst av bandmask. Flyttas till...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: Madick
·
Hästmänniskan Lider av en STOR gnutta beslutsångest angående hur jag ska göra kring min häst, hade varit underbart att få bolla lite med alla kloka...
Svar
10
· Visningar
1 904
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur