Träckätning

Astael

Trådstartare
Min häst har sen vi gick in på en annan skörd av hösilage börjart äta bajs i hagen.

Det nya hösilaget är torrare än det förra som låg på 72% torrsubstans, han äter 7kg hö/dag. Det jag funderar nu på vilket fodermedel av följande som är bäst att ge för att få i honom mer protein; Groov 125 , Protein eller Lusern. Han har haft fång innan.

Sv: Träckätning

Om din häst har haft fång p.g.a. en hög insulinhalt (detta är den vanligaste orsaken till fång) skulle jag inte välja lusern. Lusern är en baljväxt som lagrar energi som stärkelse. Stärkelse är det farligaste man kan ge en insulinresistent häst. Dessutom verkar det som om du tänker använda Kraffts produkter och deras lusern innehåller dessutom melass.

Om jag måste välja mellan dessa tre alternativ skulle jag välja Krafft protein där proteinet består av potatisprotein.

Sv: Träckätning

Lusern innehåller enligt mina källor ca 15g stärkelse per kg ts, dvs 1,5%. Krafft Protein innehåller 10% stärkelse. Iofs behöver man ge mer av lusernen för att komma upp i samma proteinnivå som av K.P. men man ger knappast uppåt tio gånger mer.

Lusern har även, som tidigare sagts, andra fördelar, bland annat att det är gjort av baljväxter vilket i sig är snällare mot digestionskanalen än vad många av ingredienserna i K.P. är:

Potatisprotein
Vetekli
Lusern
Melasserad betpressmassa
Vete
Havre (högfetthavre)
Kli av skalad havre
Korn
Fruktos
Betmelass
Sojaolja (av livsmedelskvalite)
Lysin
Metionin

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 953
Senast: Jeslin
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 398
Senast: calm
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 643
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka