Totalt rådvill! - Bula efter ridning

Aquakatt

Trådstartare
Hej buke!

Hoppas att någon kan hjälpa mig tillrätta med mitt problem - är totalt rådvill nu då vi har testat det mesta.

För att göra en längre historia kort: Köpte ny häst i december 2010 (som förövrigt klinikbesiktigades UA. Dock ej röntgen).

I mars skulle vi köpa ny sadel - den gamla passade inte. Fick hjälp av en sadelprovare som rekommenderade prestige versaille som vi köpte. Två veckor efter köpet började pållen få en bula mitt på ryggraden, i slutet av manken. I storleken på runt 1,5x3 cm ( varierade lite från dag till dag). Självklart tog vi då återigen kontakt med sadelprovaren och en annan sadelprovare kom ut och tittade på sadeln. Ridning med tryckpadd visade att sadeln gav stora punkttryck - den var alldeles för rak. OK tänkte vi, det är därför bulan kommer.

Sadeln lämnades tillbaka illa kvickt - och vi åkte på sadelprovning. Hittade en toppensadel, Lippo Marcello. Denna testades även med tryckpadd som visade på ett jämnt tryck och sadeln låg även i övrigt kanon. Toppen! tänkte vi, nu kan vi kör igång igen!

Det var bara det att bulan fortsatte komma.. Vid varje ridpass, oavsett om det handlade om 30 min skritt eller hårdare pass. Sadelprovaren o jag stod helt rådvilla -sadeln ligger ju bra!

Vi har även konsulterat två välkända duktiga veterinärer, som efter att ha sett hästen inte tror att det sitter i ryggen. I övrigt rör sig hästen kanon och visar inga tecken på obehag öht. Vi tog även ett borreliaprov vilket visade förhöjda värden, och därför behandlade vi med spruta intravenöst i 5 dagar (veterinär kom ut!). Nu har jag börjat sätta i gång hästen efter behandlingen, och bulan kommer fortfarande!
Det är alltså vätska, och försvinner inom 30 min efter avslutat ridpass.

Om man longerar och sedan sadlar och rider blir den inte alls lika tydlig. Under tömkörning kommer den inte alls..

Vad tusan skall jag göra:cry:?! Den började komma i slutet på mars/början av april.

( ursäkta för rörigt inlägg).
 
Sv: Totalt rådvill! - Bula efter ridning

Se till att röntga området där bulan kommer är nog det första du bör göra för att utesluta att det är något med tornutskotten som gör att bulan dyker upp.
 
Sv: Totalt rådvill! - Bula efter ridning

vad konstigt!! men ar det alltsa av trycket fran sadeln som den uppkommer da? om du klammer pa bulan, har hasten ont da?
 
Sv: Totalt rådvill! - Bula efter ridning

en kompis häst fick, inte en bula ,men svullnad av att sadeln låg och ruggade pälsen. det blev en inflammation i huden. Den återkom trots sadelbyte då inflammationen var svår att få bort och tog lång tid innann den försvann. Den uppkom dock vid manken och blev med tiden bättre och försvann genom att inte ha schabrak under sadeln och ridförbud en längre stund.

jag tänker nått liknande för dig, även om sadeln är bytt kan ju irritationen fortsätta en stund till och även av det lilla tryck en ny sadel gör eftersom området är just irriterat.

vet inte, mest en tanke
 
Sv: Totalt rådvill! - Bula efter ridning

Bulan uppkommer vid varje ridpass. Har dock inte testat barbacka, det skall göras i veckan ( anledningen är att det är en känslig dam som aldrig ridits barbacka). Hon ömmar inte på eller runt bulan öht, inte heller någon annan stans på ryggen. Kan lägga tilla tt hon rör sig mycket bättre med nya sadeln.

KL
Ni andra: Tack för era tankar! Uppskattar allt :D!
 
Sv: Totalt rådvill! - Bula efter ridning

Tänkte putta igång tråden igen då jag än en gång varit i kontakt med veterinären..
H*n menar på att det måste vara sadeln så nu är väl frågan om man än en gång skall ge sig in i den ändlösa sadeldjungeln..
Nuvarande sadeln är alltså en Lippo Marcello som skall ligga perfekt bortsett från att tyngdpunkten ligger 3 cm för långt bak. Hästen har svårt sadelläge:(
 
Sv: Totalt rådvill! - Bula efter ridning

Min ena häst är sån där. Bulan är likadan, sitter precis bredvid ryggraden efter manken, och försvinner efter 20 min. Men dyker upp efter bara 15 min ridning.
Där bulan är finns det ingen kontakt med vare sig sadel eller vojlock. Har testat precis hur många bom och bladsadlar som helst, men hur bra de än passar så blir det nåt tryck som gör att bulan kommer.
Jag är helt övertygad om att allt är helt ofarligt, och inte heller störande för hästen, men eftersom jag tävlar distans går det inte att komma igenom besiktningar med den bulan. (antar jag, har inte testat, och vill inte riskera att nån nitisk veterinär utesluter hästen).

Men, med alla bomlösa jag testa så funkar det. Inte tendens till bula.
Så det är nog lösningen på ditt problem.
 
Sv: Totalt rådvill! - Bula efter ridning

Låter precis som min häst! Tack för att du delade med dig av infon:)!

Jag tycker inte heller att det känns som något farligt, iom att hon inte visar något obehag öht förutom denna bulan. Samt att vi varit i kontakt med 3 olika veterinärer, sadelprovare, fysioterapeut. Och ingen hittar något?

Tyvärr är dock bomlös inget alternativ för oss då vi siktar på att börja tävla i hoppning så småningom.
 
Sv: Totalt rådvill! - Bula efter ridning

Det FINNS bomlösa som är gjorda för hoppning. De kostar en slant, upp mot 25 tusen, men du kan ju ha det i bakhuvudet, och googla lite.
 
Sv: Totalt rådvill! - Bula efter ridning

Mitt sto kan få så ibland när, hänt kanske 2-3 ggr.

Bulan har uppkommit efter det att hon skyggat för någon och slängt sej runt.
Pratat med vet och ET och de tror att det är en kota som hamnar snett. Tror de kallade det subluxation. Hon visar ingen smärta och när hon gått ut i hagen och rullat sej och bockat en sväng (vilket hon ofta gör om bulan uppkommit) så är den borta.

Rullningarna och bockningarna är ett sätt för hästen att lägga kotorna rätt igen...

Mvh Domino_s
 
Sv: Totalt rådvill! - Bula efter ridning

Jag har haft en sån häst. Det krävdes 10 sadelbyten (och då verkade sadlarna ändå passa) innan vi hittade en som han inte fick bula av. Sen, jösses vad han musklade sig när vi hittade rätt och bulan har inte kommit tillbaka. Även vilket schabrak vi hade spelade in hur stor den blev.

Prova fler sadlar, det kan funka med bomsadel, ni har bara inte hittat rätt. Den som funkade på min var en Kentaur (kommer inte ihåg exakt modell).
 
Sv: Totalt rådvill! - Bula efter ridning

Till alla:
Uppskattar verkligen att ni delar med er av erfarenheter! Känns mycket bättre att veta att det inte bara är vi som har / har haft samma problem :).

KL
Liten update:
Igår när jag red fick hästen ingen bula alls! :D
Hoppas verkligen att det håller i sig nu, hon har alltså fått denna bula vid varje ridtillfälle sedan i slutet på mars, men igår kom den inte. En teori i så fall är att hon fick någon form av inflammation av den icke-passande sadeln, och att det har tagit tid för den att försvinna?
Om bulan fortsätter att komma ska en ET (?) komma ut och kolla igenom ryggen.
 

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 350
Senast: pews1972
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 442
Senast: Liten
·
Träning Tips och råd önskas! Mitt sto är otrolig att rida, rent fantastisk faktiskt, MEN bara när hon själv vill, för att uppleva ett sådant...
Svar
10
· Visningar
1 201
Senast: Mona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp