Torvfunderingar

flipofacoin

Trådstartare
Hej
Jag har en liten kille som är känslig för damm, allt hö måste vattnas och han går på lösdrift. Provade att ströa med halm vilket inte gick alls då han började hosta av den, bytte till spån vilket gick bra. Fick sen möjlighet att köpa superbilliga torvbalar och gjorde det, tyvärr, känner jag nu. Jag tycker torven dammar...

Hur gör ni med torven innan den lagt sig? Vattnar ni den eller? vill att det ska bli en tjock bädd, men det blir inte det, hästarna gör sina behov utanför lösdriften tyvärr.

Behöver lite tips :confused:

Sv: Torvfunderingar

Tycker att det är stor skillnad beroende på vilket märke det är på balarna. Brukar vattna lite om det dammar och inte "sätter" sig. Läste någonstans att torv har så stora "dammpartiklar" att det inte är ngn fara för hästen, men har ingen aning om det stämmer. I mina boxar är det mycket mindre damm när det börjar bli lite regnigare och kallar dessutom ;)

När jag var in med min häst till kliniken i vintras så veterinären at torv var det bästa strömaterialet för hosthästar just eftersom dammet har för stora partiklar, de når inte så pass djupt i lungorna att de ger hosta =) Sen finns det ju säkert nån riktigt känslig som hostar ändå ;)

Jag har torvbäddar till mina hästar, och jag brukar vattna (men ytterst försiktigt, och lite) tills bäddarna satt sig. Våra bäddar brukar vara runt 20 cm djupa.
Som de andra redan skrivit så är det så att torvdamm består av så stora partiklar att det inte är någon risk att hästarna ska andas in dem. En av mina hästar är s k hosthäst, men hon har inte hostat på sex år sedan vi flyttade till egen gård och jag själv kunde bestämma. Hon äter hösilage, går ute 16 timmar/dygn och står på torv under vinterperioden. Sommarhalvåret går hon ute dygnet runt.

Ett tips: torvgödsel är väldigt eftertraktat, både bland lantbrukare och hobbyodlare. Om du får de rätta kontakterna kan du t o m tjäna en slant när det blir dags att mocka ut bädde :)

Tack för informationen! Har också "hört" att torvdammet skulle vara mindre farligt. Ska vattna lite och se vad som sker.

Jag vattnar ganska mycket när jag lägger bädden och min ena häst är bättre på att "göra" bädd än den andra så när jag lägger bäddarna och han har fått sin att sätta sig så byter jag box någon vecka.

I en lösdrift så hade jag vattnat på ordentligt. Blir det för mycket vatten och blir gegga så är det ju bara att trampa ned mer torv. Det bästa är att vattna golvet, trampa ut en bal, vattna mer om det är torrt, trampa ned nästa osv tills du har en lagom tjock bädd. Jag tycker att 20 cm är lagom när den har satt sig.

Vår hosthäst har hostat max ett par gånger sedan jag bytte från halm till torv. Då äter han ändå hö eftersom det inte fungerar med ensilage och två hästar. Det blev lite hosta i vintras när jag var tvungen att lägga spån ovanpå torvbädden när han fick fång så jag tycker att torv är överlägset även om det skulle damma lite så är det så stora partiklar att de är ofarliga.

Vi har en shettis som vi köpte tillbaka då den fick bronkit hos sin nya ägare. Vi var till Mälarkliniken o gjorde lungsköljning mm. Fick Acetylcystein i en period - inge spån, inte torrt hö eller annat. Började sen med att ge örter till honom. Lakrits o en blandning. Kör med ett pulver i stallet som heter Stable Fresch som dödar amoniaklukt mm samt sprayar med en microlat o nu står han faktiskt på spån igen, äter hö (även fr rundbal) o hostar aldrig =) han har inte haft en hostanfall sedan 2008. När jag ser att han får förhöjd andningsfrekvens dvs mer än 15 -18andetag per minut då blir det pulver ut i boxarna o spraya. Det släpper direkt. Sprayen luktar som en blandning av eukalyptus o blommor =) Jag testade oxå torv - men det blev mörkt o dammigt. har även provat kartongblandning med wellpapp o allt. Enkelt o billigast blev att gå tillbaka till kutter för alla hästarna.. Tycker jag men man kan ju tycke olika. Maken vill ha torv o jag kutter...

Vi hade "förr" (när det var fullt i stallet) torv i lösvikt, och det upplevde jag som mycket mindre dammigt än de gånger jag använt torv i balar. Kanske för att det hanteras mer innan det kommer in i boxen? :confused:

Att vattna torven känns som ett evighetsgöra, det torkar ju jättesnabbt på ytan. Se till att göra en bra bädd istället, som du inte behöver gräva upp och röra om i varje dag.

Flyttade min foderhäst till nytt stall för snart 2 veckor sedan.
Nya stallet har lösvikts torv vilket jag inte tycker dammar alls i jämförelse med halm/spån, och det vattnas inte och har inge bädd utan jag mockar bort både kiss och bajs dagligen.

Och hör o häpna..hästen har haft hosta dagligen i stort sett 4 år nu..men har senaste veckan inte hostat en enda gång!!:bow:

Så torv och en bättre stallmiljö överlag har tydligen gjort susen *peppar peppar ta i trä* :laugh:

Jag är jättenöjd med torv och det är lätt o mocka när man väl lärt sig och känns fräscht :)

Tack för tipset, vad heter pulvret och vart kan man få tag på det?
Jag kan få ganska mycket makulerat papper från mitt jobb, inte så att det räcker helt, men funderar att blanda med torven och se om det knyter ihop sig bättre.

Jag måste ge hö då vi bara har två hästar och ensilaget blir dåligt för fort innan vi inner ge slut, Har också upplevt de gånger vi köpt ensilagerullar att kvaliteten på de är så skiftande, höet känns säkrare på så sätt. Men jag upplever det som att om jag vattnar höet noga så hostar han inte, en morgon hade jag för bråttom och slarvade med vattningen och då hostade han en- två gånger på kvällen, (har gjort hygienanalys på höet och det är fint). Nu ska han börja få Formula fem från AME produkter och biopromin. Lösdriften är ny för i år så jag hoppas att det ska ha en positiv inverkan på hostan också, nu har han inte hostat på en vecka :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 430
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Min lilla E får man numera (nåja sen ett tag) klassa som hosthäst. Det knepiga är när han får hostan. Sedan ett par dagar har vi en...
Svar
2
· Visningar
1 283
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 455
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Bytte i höstas från spånpellets till torv för att pelletsen var så fruktansvärt dammig, fast jag nästan "vattnade sönder" den...
2
Svar
27
· Visningar
3 347
Senast: Bliss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut