törs man ta en promenad

Olympus

Trådstartare
I onsdags gjorde min häst illa sig i hagen. En del tror det är en spark, men pga av vart såret sitter så har jag svårt att tro det och tror istället på att hon har skurit sig på en tråd. Såret sitter tvärs över karleden, ca: 8 cm brett, inte så djupt men det sitter ju såpass illa att det går upp och börjar blöda när hon ståt inne på natten t.ex vilket ju måste svida ordentligt. Hon har haft boxvila, gått på butta och antibiotika fram tills idag. Ska börja gå ut i rasthage nu men pga all snö så är det ca: en halv meter snö i hagen, har skottat så gott jag, strömen funkar inte och jag är lite orolig när hon går där själv utan närhet till andra hästar så jag låter henne enbart gå ute när jag är i stallet och har uppsikt över henne.

men nu till frågan, vågar man ta en promenad med henne. Benet är svullet som en lyktstolpe och de två första dagarna kunde hon inte stödja på benet men nu är hon ohalt i skritt men när hon står stilla så vilar hon det skadade benet gärna. Tänkte kanske en 20-30 min promenad på plant, fast underlag, eller är det för tidigt? Hur skulle ni ha gjort?

Sv: törs man ta en promenad

Jag hade gått med hästen. När du är ute och går med henne har du ju uppsikt över hur hon rör sej, hur benet ser ut och att hon inte sprätter iväg och gör vansinniga språng.
Kontrollerade promenader med hästen måste i mina ögon vara bra mycke bättre än allt annat.
:)

Sv: törs man ta en promenad

Ja, jag håller med Dalsland. Jag hade oxå promenerat med hästen.
För då håller du ju uppsikt över hästen och det är nog bara bra att
pållen får röra sej lite.
Men ta det lungt, för det är snorhalt på sina ställen!!

Liknande trådar

Hästvård Nu börjar jag bli riktigt orolig. Min ena häst skadade sig för två veckor sen (rullade fast i boxen, sparkade för att komma loss och...
Svar
5
· Visningar
1 153
Senast: noble art
·
Hästvård Hejsan, i måndags fastnade mitt sto i eltråden runt hagen ocg drog upp ett sår ca 5 cm långt och 7 mm brett. Såret sitter i hasvecket så...
Svar
18
· Visningar
4 041
Senast: Sóley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka