Torrfoder till råttor!

Q

Queen

Jag har hört att torrfodret till råttorna, som bas, ska innehålla de fyra sädesslagen havre, korn, råg och vete.
Nu undrar jag hur de fyra sädesslagen ska ges.
Ska de ges som gryn, eller hur ska de annars ges?
Finns de fyra sädesslagen över huvud taget som gryn?
Är det dyrt i sånna fall eller mycket kostar ett paket vardera av havregryn, korngryn, råggryn och vetegryn?
Om man nu, som bas, ska ge dem gryn, finns det då några andra gryn man kan tillsätta?
Vad finns det för olika sädesslag egentligen, vad heter allihopa?
Tacksam för svar!
/En förvirrad blivande råttägare

Sv: Torrfoder till råttor!

Varför ska du ge gryn? Låt dem tugga vetja - kornen ska vara hela. Bor du i närheten av någon av våra större städer har Zoo-affärerna Puiks Rått-och Mus- blandning. Rekommenderas av de flesta uppfödare, innehåller inte så mycket "godis" utan mer rejäl blandning av fröer och pellets.

Nä, jag bor tyvärr i den minsta byn på jorden, he he.
Några mil till närmsta djuraffär, som inte är så jätte - stor.
Men finns det inte att köpa sånna där "hela" korn?

De fyra sädesslagen kan du köpa på Granngården som fröer billigt. Annars finns det Frebaco lättmusli på Ica/Kvantum som innehåller alla fyra + majs.

Prestige har ett bra råttfoder som säljs i färdiga påsar i de flesta djurbutiker. Har det själv och jag blandar ut det med lättmuslin, rispuffar, torkade ärtor och morötter samt lite bananchips och olika nötter! Blandar i lite olika dag för dag så de får variation.

Jag ger Frebaco lättmüsli, där jag blandar i lite gnagarblandning utan pellets, eller andra roliga grejer som jag hittar i påsar. Många affärer har avdelningar för vegetarianer och bak, där kan man hitta mycket skoj, fröer osv. Så får Silke (fortfarande inte hittat några nya kompisar :( ) även husmanskost, grönsaker, frukt, hårt, grovt bröd osv. Det vill säga det nyttiga av det jag äter! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka