Tips/råd till dressyrträning

M

missen

Hej, ska börja få igång mitt vbl sto nu.
Tänkte höra om någon har lite tops och råd på
bra övningar. Hon är ganska mjuk och böjlig
men har lite problem med galoppen då det är
de musklerna som saknas.
Någon som har lite tips som själv tränat
upp sitt vbl, ex få till galoppen.
Hoppas någon kan hjälpa mig.
//Linnea

Sv: Tips/råd till dressyrträning

galoppfattningar både i hörnen och på rakt spår. Bara galoppera ett par steg och sedan bryta av, göra om igen och igen och igen... Stärkande som tusan!

Galoppera i fyrkantsspåret. Öka på långsidorna (långa steg inte korta snabba), gärna lätt utåtställt och korta ihop strax innan kortsidan och genom kortsidan och öka igen på långsidan. Får igång galoppen och tempoväxlingarna är samlande och stärkande.

Galopp i uppförsbacke ger mycket träning åt rygg och bakdel, och är dessutom kul för hästarna.
Klättring i allmänhet och dressyrarbete för att stärka och öva upp balans och koordination. Studsövningar har också hjälpt många hästars ryggmuskler och galopp...

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 747
Senast: mamman
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 272
Senast: JohannaB
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 490
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama