Tips på roliga träningspass?=)

Ofeigur1979

Trådstartare
Tänkte höra hur ni gör när ni tränar era unghästar vid hand och går promenader osv. Jag har en 08a som jag går med nu och tränar fram och stanna bla. ryggar och försöker springa framåt. Han kan det mesta men nu har jag slut på övningar. Vad kan man hitta på för skoj! Jag har ide torka verkligen! Jag rider inte själv utan det gör min medryttare som kommer ungefär en till två gånger i veckan. Det är första gången jag rider in en häst och vill inte förstöra ngt. Har suttit på han en gång och till sommaren tror hon att han är en fin ridhäst. Jag längtar så mkt tills det är dags för mig att rida. Det är några år sen jag red regelbundet och hade egna hästar så jag ser fram emot att få komma ut i skog och mark och givetvis på kurser och tävlingar!:banana:

Sv: Tips på roliga träningspass?=)

Har en 07a hemma (jisses låter som om vi pratar om bilar xD ) och han började ridas när han va fyra år. Men jag promenerade mycket och de gör jag fortfarande. I backar upp och ner för att stärka muskler, promenera runt träd för att öka uppmärksamhet och smidighet. Lär honom följa dig som en hund, lite NH inblandning där, vet inte om det är något för dig att testa men det är alltid ett roligt alternativ :D

Hej! Kul att du svarade! lite dött här.
Ja det låter som en bra ide att gå med han i skogen och runt träd osv. Han gillar det jättemkt och vill inte vända och gå hem igen=) Har en bit till backar men om man inte rider så kan man ju gå rätt långt. Man vill ju att det ska vara skoj för han.=) Göra det till en rolig stund.

Hej! Kul att du svarade! lite dött här.
Ja det låter som en bra ide att gå med han i skogen och runt träd osv. Han gillar det jättemkt och vill inte vända och gå hem igen=) Har en bit till backar men om man inte rider så kan man ju gå rätt långt. Man vill ju att det ska vara skoj för han.=) Göra det till en rolig stund.

haha ja ibland så får man inte den respons man önskar på sina trådar :/ som med min om bomlösa sadlar xD

Men till din häst. att göra det som är roligt är ju ett bra sätt att stärka sin relation till hästen också :) samtidigt ska man ju inte ha kul hela tiden då det roliga tillslut kan gå över från kul till tråkigt :( Men ja, det finns mycket att hitta på, och långa promenader är inget att rygga för, det innebär bara att han får jobba med sina kropp och stärka senor, leder och muskler :D Så kör på!

Å va många samma det vart! haha
Ja det får inte bli för mkt roligt . Det hinns med lite tråk också hihi.
Det är bra för mig som ska gå ner i vikt också att gå mkt promenader:banana:

Man kan lägga upp en trailbana med bommar att gå mellan, göra sidepass över (flytta hästen rakt i sidled), rygga mellan. Lägga upp bommar i par i formen av L, leda genom och rygga genom. Bra för koordinationen. Lägga ut presenning (stavning?) och gå över (men inte om hästen är skodd pga risk fastna och inga revor förstås). Göra en liten träbro att leda över.
Gå genom grindar, trånga passager (bommar på tunnor längs fyrkantsspår eller par med bommar på tunnor eller hinderstöd).
Rygga slalom, träna framdels- och bakdelsvändningar från marken.
Träna in öppna och sluta från marken. Sidvärtsförflyttning av typ skänkelvikning från marken.

Variera avstånden mellan skrittbommar för att få hästen uppmärksam.
Lägga en bro följd av skrittbommar.
Travbommar om man själv tycker att man behöver kondis.
Rita upp ett mönster med olika gångarter och rakt spår, volter, serpentinger, ryggningar, fram- eller bakdelsvändningar vid olika markeringar och träna precision. Växla mellan skritt och högre gångart.

Åh va bra tips Kryddelydd gav! Har inte ens tänkt på trail innan :O dumma mig xD ska börja använda det också.. Enkelt och kul på samma gång :P

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 357
Senast: Miingla
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 753
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 134
Senast: Sel
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 730
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka