Tips på lämpligt foder...

godishanna

Trådstartare
...som passar ihop med havre och betfor om man vill öka proteinhalten lite i foderstaten. Just nu står krabaten på 8,5 kg hösilage, 0,5 kg havre, 1 kg hippo choice samt 0,25 kg betfor. Han tränas ca 30 min per dag eller promenadrids 1 timme, dvs han går i relativt lätt arbete. Han har oxå lätt för att lägga nerverna utanpå och dessutom svårt att få i hull. För tillfället är han lite bukig och smal om ryggen, men man ser inte revbenen. Jag vet att jag är en dålig matte som inte gjort ngn grovfoderanalys ännu... men jag kan ändå säga att ts halten med all säkerhet ligger på 65-70%.
 
Sv: Tips på lämpligt foder...

Vad som "passar ihop" VET man bara om man har en höanalys...

Vad är det för häst? Vikt?
Om hästen redan har fallit ur kan man ju gissa att det är rejält dåligt med protein i foderstaten, så jag skulle nog lägga till något kg lucern och se vad som händer. Kanske t.o.m. byta lite silage mot lucern?

Går inte att säga säkert utan analys, du får prova dig fram.
 
Sv: Tips på lämpligt foder...

Hoppas att det är en liten häst vi tlar om 8,5 kg hösilage med 65 procents torrsubstans ger minimigivan av stråfoder till en 550kg häst och den rekomenderade till en på drygt 450kg.

Varför inte öka på hösilaget med några kg eller ge ett par kg lucernhack. Lucernet har även den fördelen att det innehåller mycket protein det inte spelar någon större roll om proteinkvoten blir för hög nu när du inte har analys.

Som proteintillskott finns det diverse foder medel t.ex soja, krafft protein. Eller färdigfoder med hög proteinhalt t.ex kafft breed eller Hippo Alfa.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Utifrån denna analys, hur hade ni med kunskap om detta utfodrat mina två hästar? Säg till om någon akgrundsinfo fattas... Hösilage...
Svar
11
· Visningar
1 619
Senast: Qodrofenia
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 067
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
2 977
Senast: fleur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp