"tippning"

KSF

Trådstartare
"Tippning" är detta endast vid hinder eller han jag "tippa" (är det rätt form?...) på andra ställen.

(TR: 3.3. I fråga om ”tippning” kan tillåtas att ryttaren högst två gånger under ritten tippar hästen genom ett lätt slag på bogen eller bakom sadeln.

"Tippning innebär att man slår till hästen lätt med spöet, t.ex. för att få den att hoppa av framför hindret.")

Min 19åring behöver ibland ett "wake up call" på tävling om han somnat när han behövt stå på colecting ring/vänta som andra ekipage på banan etc. Har nyligen upptäkt att det är det bästa sättet att få honom vaken att dutta honom en gång på rumpan/bakom sadeln. Sparar oss att komma mot första hindret i undertempo med häst som går emot skänkel, visserligen löser det sig sedan när han kommer igång och vi kommer ju över alla hinder men det känns ju inte bra, fast en uteslutning känns ju värre. Gärna då han ändå går som tåget på slutet när det räknas ;)

"Tippning innebär att man slår till hästen lätt med spöet, t.ex. för att få den att hoppa av framför hindret."
Jag tolkar det som att det gäller under hela ritten och att tippning framför hindret bara är ett exempel bland flera.
Om det endast hade gällt vid hinder tänker jag att det borde stå det.

Har aldrig hört talas om någon som blivit utesluten för att dom har tippat sin häst....och det är frekvent förekommande.

Behöver du bara göra det en gång när ni ska börja banan så är det väl inte ens något att fundera över?!

Jag gör det lite då och då och har aldrig ens tänkt tanken på att någon skulle opponera sig och det ha aldrig hänt heller.

Har aldrig hört talas om någon som blivit utesluten för att dom har tippat sin häst....och det är frekvent förekommande.

Behöver du bara göra det en gång när ni ska börja banan så är det väl inte ens något att fundera över?!

Jag gör det lite då och då och har aldrig ens tänkt tanken på att någon skulle opponera sig och det ha aldrig hänt heller.

Kanske för att regeln är ny.
Jag tävlade i helgen och minst en blev utesluten för det och domaren var noga att påpeka just det, två slagit sen åker man ut.
Bra tycker jag!!

Det stämmer att överdriven spöanvändning aldrig har varit tillåten men just detta med två lätta slag är nytt för i år och jag hoppas verkligen fler domare kommer vara lika hårda som den i helgen.

Fast om jag förstod TS rätt så gjorde hon väl det när hon ska sätta upp galoppen, innan hon passerar startlinjen? Kan det verkligen räknas som tippning då?

"Tippning" är detta endast vid hinder eller han jag "tippa" (är det rätt form?...) på andra ställen.

(TR: 3.3. I fråga om ”tippning” kan tillåtas att ryttaren högst två gånger under ritten tippar hästen genom ett lätt slag på bogen eller bakom sadeln.

"Tippning innebär att man slår till hästen lätt med spöet, t.ex. för att få den att hoppa av framför hindret.")

Min 19åring behöver ibland ett "wake up call" på tävling om han somnat när han behövt stå på colecting ring/vänta som andra ekipage på banan etc. Har nyligen upptäkt att det är det bästa sättet att få honom vaken att dutta honom en gång på rumpan/bakom sadeln. Sparar oss att komma mot första hindret i undertempo med häst som går emot skänkel, visserligen löser det sig sedan när han kommer igång och vi kommer ju över alla hinder men det känns ju inte bra, fast en uteslutning känns ju värre. Gärna då han ändå går som tåget på slutet när det räknas ;)
kan inte en galopp ökning eller fattning från skritt du du fått startsignal göra samma verkan som en pisk snärt?
får man inte använda pisken mer än 2 ggr så är det bästa att inte använda den alls känner jag nu.
har själv alltid pisk på tävling men har den mest för att man är van vid det, visar/viftar med det oftare än vad jag slår hästen med det.
men vad räknas som ett lätt slag med spöet egentligen? från domar tornet så ser en viftning och ett lätt slag ofta väldigt lika ut..

Behöver du bara göra det 1 gång så förstår jag inte ditt problem? Ang om det gäller före eller efter startsignal har jag sett en ryttare bli utesluten en gång pga h*n gav hästen ett par raska rapp innan start (sen även under ritten) men rappen innan start kanske satte ribban?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Mata småfåglarna
  • Skällande hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka