tik med delat löp

M

Maggan_p

Hej finns det någon som har erfarenhet av delat löp? vi skulle para en golden tik för 14 dagar sen, hon hade löpt i 10 dagar sen så bara slutade hon blöda vi trodde det var dax, åkte till hanen han var intresserad men tiken ville inte, hon var heller inte svullen som vid ett höglöp och helt torr, vi provade 3 gånger men inget hände, igår ringde min kompis mig och sa att nu efter men än en vecka så har hon börjat blöda igen...är det nu riktiga löpet kommer? och när i så fall höglöper hon? blir det nu som ett vanligt löp, att vi väntar i ca 10-15 dagar? någon som varit med om detta?

Sv: tik med delat löp

Känn på vulvan. När den är mjuk så höglöper tiken. Att säga när de höglöper utifrån sina blödningar känns svårt. Jag har en hund som mer eller mindre blöder hela tiden t.ex.

ja det var det vi gjorde sist och då känndes den hela tiden hård, så troligen löpte hon en gång utan höglöp(ägglossning) sen nu efter 14 dagar så kommer riktiga löpet:confused:

Jag har varit med om detta ett par gånger, det beror på att det är 7 olika hormon som måsta vara i rätta nivåer för att det ska bli ett riktigt löp. Ibland kan tiken börja blöda utan att alla hormonerna är "beredda" och då slutar tiken att löpa efter ett par dagar. Sedan kan det dröja ett par veckor sen kommer löpet igång som det ska.

KickiH skrev:
Jag har varit med om detta ett par gånger, det beror på att det är 7 olika hormon som måsta vara i rätta nivåer för att det ska bli ett riktigt löp. Ibland kan tiken börja blöda utan att alla hormonerna är "beredda" och då slutar tiken att löpa efter ett par dagar. Sedan kan det dröja ett par veckor sen kommer löpet igång som det ska.

:bow: Där fick jag just svaret på vad jag gått och funderat på. Min tik började blöda, men sen efter bara några dagar så slutade hon helt plötsligt. Men då vet jag i alla fall att det inte behöver vara nåt allvarligt.
Blev lite orolig där ett tag men hon är lika pigg och glad som vanligt och äter och dricker så hon verkar ju inte sjuk i alla fall. :D

då är det nog det "riktiga" löpet som satt i gång nu för nu blöder hon mer än första gången, då blir det parning till helgen kanske...ska ringa och förvarna goldenhanen (man känner sig lite fånig att komma och försöka på nytt, hoppas ägaren till hanen förstå detta med delat löp):confused:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
1 060
Senast: Karolina90
·
Hundavel & Ras Hej, är det vanligt att en tik börjar löpa och sedan slutar blöda? Igår kväll så var det blod när jag torkade och tänkte att hon börjat...
Svar
3
· Visningar
577
Senast: Lillo
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: ryujaneiro
·
Hundhälsa Jag har en 10 årig Weimaranertik som plötsligt för några dagar sen flyger på min 15månaders vorstehtik , till synes helt oprovocerat...
Svar
14
· Visningar
1 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka