Tidigare analysvärden - säger de något?

Lotus

Trådstartare
Kan man anta något om årets värde på ett hösilage om man vet förra årets, och det är taget på samma vall? Är i väntan på analys.
 
Nej, tyvärr tycker jag inte man kan gissa annat än på MJ-innehållet, vilket beror på vilken tidpunkt på dygnet man slog vallen. Ju tidigare på dagen, desto lägre värde. Vet inte om det är en skröna, men det har stämt för mig.

Man kan antagligen också gissa sig till mineralvärdena, men inte protein-innehållet. För mig skiljde det nästan 20 Smrp/kg foder i år och förra året, på samma vall, vid samma tidpunkt, med samma hantering. :crazy:

mvh Jessica
 
Okej. Generellt verkar proteinvärdena vara låga i år vad jag förstått av debatten.

Har en häst med stort proteinbehov och mindre energibehov har jag äntligen begripit (blir pigg och rund över revbenen men bukig och tappar muskler lätt, är gammal).

Kan man ersätta ett helt mål hö, tex em om hästen får fyra gånger per dag, med hackad lusern? Hur mycket hack kan man ge i ett och samma mål? Vill helst inte böka med både en skvätt silage och mycket "krubbfoder" vid flera mål. För visst bör man väl ge hacket i hink eller krubba, ej på marken eller golvet?
 
Jag tycker att man kan byta ut ett mål mot lucernhack, speciellt om hästen får 4 mål om dagen, som din. Jag tror många som tävlar fodrar sina hästar med lucernhack hela dagen.

Jag har tänkt ställa in en krubba med lucernhack till min häst som han har hela natten, samt övrigt foder. Jag ersätter alltså ett kg kvällshö med lucernet i hink.

Och vad gäller mängd så kan du ge så mycket hästen orkar äta. Ett år (mögligt hö) fodrade jag med enbart lucernpellets (3 kg) och halm (fri tillgång) och det gick bra det med.

mvh Jessica
 
Okej. Har bara gett pellets hittils, men jag tycker det verkar bli så mycket att ge mer än ett kilo pellets i samma mål, den sväller ju så väldigt. Ska prova ge hack istället.
 

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 500
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
19 248
Senast: bollen__
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 947
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp