tävlingsklasser

B

blåvinge

Nu sitter jag och tittar på en prop angående en lokal hopptävling. Undrar nu om någon kan förklara för mej vad det här betyder?
L:D i två faser A:O + A:O rosett plakett + hederspris 70:- avd A
Endast rosett + plakett i avd B 60:-
ex vad betyder A:0 + A.0. Betyder inte A:0 tidshoppning? Hur kan man då ha två tidshoppningar?

Undrande blåvinge :confused: :confused: :confused:

Att det är två faser innebär att det är en grund och en omhoppning. A:0+A:0 betyder att det är en grundomgång och en omhoppning direkt efteråt. På lokal eller lägre kan det vara ny startsignal mellan omgångarna, men inte alltid. Jag är inte riktigt säker på hur dom räknar fel och så, tyvärr. Vet inte heller hur det är med placeringar om man har samma tid i omhopp osv.
Det med rosetterna och plaketterna är väl inte så svårt att lista ut?

Det betyder att det är två så kallade faser som det står. Om du är felfri i första fasen o inte överskridit maxtiden får du fortsätta hoppa nästa fas. Det brukar oftast inte vara någon ny startsignal men det är ju bara att du kollar i sekretariatet om du är osäker:) Om du river eller får ett stopp i andra fasen räknas de ihop med din tid, bäst tid o minst fel vinner klassen. Ovanligt med A:0 i två faser i en så lätt klass dock?

Ovanligt med A:0 i två faser i en så lätt klass dock?
NEJ, det är det vanligaste.

Det är väl visst ovanligt med tidshoppning i en LD/LC! Det är vanligt att man inte får ny startsignal eller att man får ny startsign. direkt men tidshoppning är ju inte precis vanligt...

Jag har hoppat många LD och LC och jag kan nästan lova att ALLA dessa klasser som jag har varit med på har varit tidshoppningar. Kan minnas att den första jag red var en clear round, annars har det alltid varit tidshoppningar. :crazy:

Just den bedömmningen är det s¨gott som alltid i de klasserna..
LD bruakr ju oftast vara Clear Round men annars så är det typ jämt A0/A0
Det är ju i stort sett samma sak som fd a1:c men som dommaren skrev, med lite ändringar.

Jasså är det ovanligt??? Vad brukar ni har förbedömningar hos er då??? :confused:

Hmm.. med risk för att låta självgod så hoppar jag inte så lågt, längre, men alla började ju där och då brukade det vara A1:a bedömningar. Ofta red man iofs omhoppningen direkt men första omgången (i det här fallet fasen alltså) red man SÄLLAN på tid. Unga, nya ryttare borde väl inte få börja med att försöka rida så fort som möjligt utan kunna koncentrera sig på att rida 'ordentligt' osv? Alltså vi slog ihop grund+omhoppn. men det är ju inte samma sak som tidshoppn! I en 1.40 för inte så länge sen var klassen en A:0+A:0, det såg ut som världens längsta derbybana(!) :crazy:

Nu vet inte jag vilket årtionde du vimsar om, eller vilken egen påhittade bedömningar ni hade, men A1:a har inte varit tillåten i låga klasser på många år om än någonsinn. (reserverar mig något då jag inte har mina TR här)

A:1c har iallafall de sista 10 åren varit det helt klart vanligaste och det är i stort sätt samma sak som A:0/A:0.

A1:a har 'alltid' varit tillåten i låga klasser. Det var den klart vanligaste bedömningen tills A:1c och A:1d blev populära (eftersom det går fortare när man tar omhoppningen direkt istället för att vänta tills efter grundomgången, det tar ju tid att 'byta häst' på banan). Det är bed A:0 och C som inte är tillåtna i låga klasser. De är dock numera tillåtna i 'hoppning i två faser', men låga klasser får inte ha 'ren' A:0 eller C.

I bed A:0 blir ryttare med samma fel skiljda åt genom tiden.

I bed A:1a går de med minst antal fel vidare till omhoppning, ryttare med samma fel i omhoppningen skiljs åt genom tiden i omhoppningen, tiden i grundomgången spelar ingen roll. De som inte gick vidare till omhoppningen och har samma fel skiljs åt genom tiden i grundomgången.

I bed C så omvandlas fel på hinder till straffsekunder, kortast sluttid (inkl straffsekunder) vinner, du kan alltså vinna med en rivning och en snabb ritt över en som gått felfritt men långsammare.

I både A:1a och hoppning i två faser (och A:1c och A:1d) så gäller det alltså att försöka vara felfri i grundomgången/fas 1 så att man får vara med i omhoppningen/fas 2, även fast det är på tid också i grundomgången/fas 1, men den tiden spelar ju ingen roll om man går vidare.

Jag har dömt/tävlat låga klasser (visserligen på "stenåldern") men visst fanns det bed. A:1a i dem då.
Mycket vanligt förekomande också..

Det är ALLTID tidtagning i både grundomgång och omhoppning (och i båda faserna vid 'hopping i två faser'), utom möjligen på klubbnivå om man inte brytt sig om att sätta någon maxtid.
MEN, i bed A (och 'clear round') används tiden bara för att se om man får tidsfel, har man samma felpoäng (inkl tidsfel) så är man likaplacerad. I alla andra bedömningar så används tiden i grundomgången för att skilja ryttare som inte gick vidare till omhoppning och som har samma felpoäng i grundomgånmgen.
Normalt blir det väl så många felfria att alla placerade är med i omhoppningen, och då kan det se ut som att det inte är någon tidtagning i grundomgången, men den finns där.

Nej vänta lite här nu i A1:a är det de som har MINST antal fel som går till omhoppning, ihoppning i två faser så är det ENBART felfria som går till fas två (kalla det omhoppning om ni vill).

Nej vänta lite här nu i A1:a är det de som har MINST antal fel som går till omhoppning, ihoppning i två faser så är det ENBART felfria som går till fas två (kalla det omhoppning om ni vill).

Är det någon som har påstått något annat då?

Jag skrev att man i båda fallen måste försöka bli felfri i grunden/fas 1. Sedan kan man i A:1a har sån 'tur' att ingen alls går felfritt så att man kommer till omhoppning trots fel, men man måste ändå sikta på att vara felfri i grundomgången.

Liknande trådar

Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 439
Senast: Ewelina02
·
Hoppning Hjälp en förvirrad ponnymamma!!!! Jag förstår inte propen till dotterns första tävling. Så här står det: nr Avd Höjd...
Svar
3
· Visningar
1 196
Hoppning Hej! :D Jag ska på långfredagen tävla med en ridskoleponny:D detta blir min första lokala tävling. Men behöver hjälp med vad lite...
Svar
7
· Visningar
3 513
Senast: Dandylinn
·
Avel Satt och kollade på resultatet från några ponnytävlingar på lokal nivå nu. Och slogs av en sak; I stort sett alla ponnyer hade okänd...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 990
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar